handdator

Visa fullständig version : Vilka motorer bolton i MK2. ersättnings sprut till Monojet?



Connsann
2009-03-19, 16:18
Hej jag har läst igenom dom första 20 sidorna av detta forum och använd sök funktionen.

Jag vill ta reda så mycke som möjligt om vilken motor man kan hinka ner rätt i, i en MK2 i detta fallt i en golf 2 1,8 CL -92 med RP motor med monojet sprut

Det jag kommit fram till är att man kan ta en VR6 med framvagnsbalk fron crolle vr6 så att det passar men vill helt att de ska passa på nuvarande orginal frambalk och växellåda med länkage och ej vajer.

En lista på hur långt jag kommit :)
RP motorn med svägn hjul och tyckplatta med en GTI 8V lammel tillsammans med orginalväxellådan vilket jag tror är en 020 låda.

En ADZ är i princip samma motor men lite annan kringutrustning då den sitter i MK3 och annat styrprogram

Hjälpa till och fylla på i listan???

Vilket är absolut lätaste styrsytemet att byta till från ett Monojet då man ska porta toppen på en RP motor? Eller då i mitt fall ADZ motorn som ligger i garaget från -95

Vilken 1,8T motor kan man ta är det den från audi A3 eller Passaten? och är det samma med 9A motorn på 2Liter?

Detta är ett försök att få ihop en liten lista på vad man kan få ner i en mk2 typ bolt on och vilka motorer man kan ta från vilka bilar och årsmodeller.

Blit grymt tacksam för svar då min CL går hälften så bra som min förra Memphis gjorde.

Hoppas jag valt tydlig och passande rubrik och frågorna inte är luddiga.

MVH Conny ny på GTIklubbens forum =)

D.E
2009-03-19, 16:48
Exempelvis kan du ju skaffa en GX-motor från en Syncro. 90 hk det med fast med K-Jetronic istället för det där jävla Monojet. Eller GZ med 112 hk och K-Jet.

Annars kan du försöka få tag på en 2E-motor (ur Passat 35i 2,0, Golf 3 GTI 8v, Toledo 2,0) vilket är en 2,0 8v med riktig insprutning och 115 hk. 1,8T 20v passar ur Golf, Ibiza och A3. I bilar där den är rakställd är det något krångel med motorfästena men jag vet inte exakt vad. Det kanske går att skruva på en 2E-topp med tillhörande spridarbrygga och spridare på ditt ADZ-block om du vill det. Kontakta mig för en sådan topp...

Connsann
2009-03-19, 17:13
oki man tackar för det snabba svaret och ändå innehållsrikt :)

Men om men tänker trim och Monojet hur mycka hk kan man få ur er ur ett orört monojet, eller rört för den delen vad kan man då göra? för någo måste göras snart :) Klarar den matchportning av topp grenrör och insug med fullflödes sytem och en lite vassare kam. Eller kommer monojetet att bottna helt på en motor som ger några hästar till?

Men vad var 9A motorn då och var kommer den från?
2E-toppen är det crossflow topp eller samma stenåldersteknik på toppen som jag redan har på RP och ADZ motorn fast med 2liter?

G60 motorn heter väl AP? Den lär väl gå ner i en Golf MK2 oavsätt om den kommer från en corre eller en golf 2?

Hur mycke håller igentligen en 020-låda för är det 110hästar och XXXNm.
Tog död på en sådan så fort jag satte den i bilen med en RP så mycke mer håller den väl inte för då?

Hoppas på mer bra lärare som kan bidra med mer kunskap om MK2. =)

D.E
2009-03-19, 17:18
Det går tydligen inte att klämma ur mycket mer hästar ur Monojet än det är original. Kort sagt : värdelöst.

9A sitter i Passat 35i GT 16v innan 1994 samt Corrado 16v. Det finns även en liknande motor i Audi samt ABF-motorn (150 hk mot 136 i 9A) i senare Passater, Golf 3 GTI 16v samt Toledo 16v.

2E är ingen crossflowtopp. Det är ungefär som din topp fast med urtag för spridare (de sitter fast i insuget) istället för att det är ett insug med insprutet på.

G60-motorn heter PG. Den passar rakt i både från Corrado, Golf och Passat.

Connsann
2009-03-19, 17:50
a oki så då är till och med en strombergare bättre än Monojet då med andra ord.

funderat och kollat lite om 1,8T motorn vad den kan heta är namnen AUP? heter den tvärställda och rakställda likadant? så finns den båda som 150hk och 180hk. Och undrar också do om låda går ner med fästan och om medbringarna inte skulle passa mot drivaxlarna är dom då utbytbara som på dom lådorna jag har nu? DVS tt man tar bort en plast kåpa i mitten och och skruvar ut skruven och bänder loss medbringarn och sedan plockar av fjädern?

Fick göra så iallafall för motor och vlx mellan MK2 och MK3 paketet.

Så om jag fattat detta rätt så kan jag få ner en GZ motor med 115hk k-jet och en 2E motor med elektronisk insprut rätt ner med nuvarande låda fast man byter enbart styrsystemet?

Om så är fallet med allt detta så tror jag att jag snappat upp det ganska bra och är väldit tacksam för hjälpen från dig D.E

Men för att sakerna ska bli hållbara så behöver man ju en 02A låda också;)
Den hittar man väl i G60 och och tillsmmans med KR motorerna? och är då hudralik men med en "block"? från nu då transporter då den andra vanliga har gått ur sortiment. hudraliken är det för kopplingen eller är det istället för växellänkaget? är jag nu långt ute och cyklar eller kanske till och med rammlat och slått med nu?:P

Manny
2009-03-19, 18:06
Exempelvis kan du ju skaffa en GX-motor från en Syncro.

GX sitter i 2wd mk2 med. Inte bara syncro, bara så det inte misstolkas :P.

D.E
2009-03-19, 18:10
Så om jag fattat detta rätt så kan jag få ner en GZ motor med 115hk k-jet och en 2E motor med elektronisk insprut rätt ner med nuvarande låda fast man byter enbart styrsystemet?


Nej, 112 hk K-Jet. :)


Men för att sakerna ska bli hållbara så behöver man ju en 02A låda också;)
Den hittar man väl i G60 och och tillsmmans med KR motorerna? och är då hudralik men med en "block"? från nu då transporter då den andra vanliga har gått ur sortiment. hudraliken är det för kopplingen eller är det istället för växellänkaget? är jag nu långt ute och cyklar eller kanske till och med rammlat och slått med nu?:P

02A är väl lite bättre men inte avsevärt mycket. De har annorlunda svänghjul och koppling också, kan vara bra att veta.


Manny: Ja, men jag var osäker på om det fanns 2wd GX med katalysator. :P

Greenis
2009-03-19, 18:12
02a låda hittar du i g60, vr6, golf 3 2.0 16V, ibiza 2.0 16V och alla passat i35.

Connsann
2009-03-19, 18:29
oki sväghjulet och tryckplattan med lammel kan man väl dra på den motorn man ska använda för att få det att passa?
02A lådan inte är speciellt mycker mer att hänga i grenen ska man försöka fåtag på en låda från ??? om den nu passar utan om svettsning i sprängkåpan och vad heter den då eller finns det någon annan som folk brukar anväda vad heter den och var kan man hitta den då?

en en fåga till fast om styrsystemet till 2E motorn går det systemet att chippa eller finns det någon som kan mappa det? eller måste man byta till ett eftermarknads system som MS vilket är billigt och bra om man jämför mit Nira V3 och dom andra. MSet funkar ju i princip alla dess motorer som vi tagit upp i tråden?

Det är inte roligt att konvertera om från volvo då man kunde allt till något man absolut inte kan. Men när man kan allt så blir de så mycke roligare :)

Jo finns det något max vrid och effekt gräns som VW satt upp på MK2 som man bör veta för framtida omreggning? Typ som volvo har en mx effekt och vrid gräns på blandannat 240 740 940 pv mm.

Börjar känna att det blir mer och mer OffTopic men finns det något mer att tilläga om motorfrågan och Monojet frågan i tråden än det som nu blivit skrivet?

G60 V-spec
2009-03-19, 20:36
Att säga att 02A lådan inte är något att hänga i granen är väldigt fel.

02A lådan har en starkare konstruktion än 020 lådan som sitter vanligast i Golf 2.

02A lådan bör klara över 200hk dock med en uppgraderad koppling. Byter man diffsprinten till en starkare modell så klarar lådan närmare 300hk.

När det gäller monojet så är det ju inte det bästa sprutet som finns om man vill trimma. Sen beror det på hur mycket man vill trimma.
Att sätta en kamaxel från Golf 2 GTI med hydrauliska ventillyftare kommer ge RP motorn ett lyft samtidigt som monojeten klarar detta.
Ska du sen vidare på att porta toppen osv så blir det problem med för mager blandning.

Mitt råd till dig är att satsa på en 2E motor med en Golf 2 GTI kamaxel i toppen. Då borde du ha lite över 120hk och en bra trimmgrund. Sen kan du köra med en 020 GTI låda med bättre koppling ex. Sachs, då borde lådan klara effekt på ca 150hk om du inte bränner iväg på 1:an med snabba kopplingsläpp. Jag antar också att du kommer gå igenom lådan innan du trimmar för att försäkra dig om att den är fräsch.


Mvh Vlado

azarN
2009-03-19, 20:41
Att sätta en kamaxel från Golf 2 GTI med hydrauliska ventillyftare kommer ge RP motorn ett lyft samtidigt som monojeten klarar detta.


Märker man stor skillnad på motornsutförande ?

Connsann
2009-03-19, 21:17
Vad bra med änner mer personer som ger sina åsikter och kunskap :) Då vet att det finns delade meningar vilket är med allt. Menn att det ändå är 02A lådan med diff och 4 pucklammel som gäller iallafall för att testa sig fram vad som kan hålla bra för sin körning. För det är igen ide att ligga på gränsen som den nuvarande 020lådan pallar för jag är inte snäll mot mina saker.

Och tack för tipset om GTIkammen antar att den ska tas från GTI 1,8 eller 2,0 8V toppen. Men hur blir motorkaraktären på en sådan motor. Kommer de mesta vid 4000varv eller kommer det komma ännu senare och dra till ell över varv stopp med den GTIkamen och RPmotorn.

Så igentligen i korta drag så vet jag vet som gäller för min bil men kanske inte mina mål. Blir till att gå vägen genom massa immar i garaget och många motorer och lådor och en sommar så kommmer jag förhoppnings vis hitta något jag gillar i en bra kombo :)
Riktigt stora tack, dels för ett bra forum och vänligheten som finns här om man jämför andra forum. :)

Bastard66
2009-03-19, 21:26
Jag har en HV motor från en golf mk2 gt (90hk förgasare) som jag stoppat i en gti-kam, pladad topp 1mm, lättatsvänghjul 1,5kg samt extractor grenrör.. Kör med keihin förgasaren som satt orginal på min MK1 (75hk EM) och det rör sig riktigt bra även fast jag kör med en förgasare som inte riktigt räcker till... Angående gti-kammen så har jag fint drag i hela registret ända upp till 7000 rpm.

Connsann
2009-03-19, 22:40
7000 varv låter bra att det drar till och att det är ett fint drag genom hela registret. A det låter ju lovande som ett första steg tycker jag. då varvstoppet sätter in innan på min motor om jag minns rätt. Bara dragt upp den en gång på testkörningen den stendog efter 2500varv men med öppetfilter drog dn på fint dig. Men är det GTI 1,8 8Ventils kommen eller är det 2,0 liters kammen som är då?
Kanske ska kolla på säljes delen i forumet efter en sådan kam känn nästan rätt att skaffa en sådan när två har rekomenderat den som ett första steg.

vet att jag skriver mycket men tänker även mycket kring detta :)

men det har kommit fram så mycke nytt för mig så att jag ska ta och försöka få till en liten fusk lista nu som jag kan använda mig av :)

azarN
2009-03-19, 22:50
Jag har hört en annan negativ grej att montera en GTi kam i vanlig RP motor. Tänkte om någon visste någon specifik motor man ska kika efter för att få rätt kamaxel (motorkod)

-Bilen gick som en påse skit med en kamaxel från en gti motor med hydrauliska lyftare.

G60 V-spec
2009-03-19, 23:58
Du ska ha en GTI kammen från en Golf 2 GTI 1.8 8v.

Sen angående att den går skit med den kammen tror jag inte den borde göra. Är allting rätt inställd så kommer du njuta av bra drag i hela registret och varvvilligare motor.


Man får prova sig fram ibland. Men du har iallafall fått några tips att kan gå efter =).

Om jag hade fått välja hade jag nog valt att stoppa i en 2.0 8v 2E motor i min golf 2:a.
Bra bottendrag samt att med en vassare kamaxel, extraktorrör, sportsystem, lättat svänhjul och programerad mjukvara kommer den gå som f*n i h*lvete :p. Hade inte förvånat mig om den hade gått bättre än en 16V.

Connsann
2009-03-20, 01:53
Tack nu vet man också ur vilken motor man ska ta kammen ifrån dessutom. Är ju alltid värt ett försök och de man bör veta igenligen är de så med allt att, alla lyckas inte själva. Men hoppas att de löser sig för Azarn.
Har någon också tips på vilken tänd inställning man ska ha med GTI kammen i en RP-AZD maskin? Gissar på några grader aggresivare inställning för de ska bli bra :) En till fundering. Kan man inte ta ett insug från GZ och K-et från någon gammel B23ET dom kan ändå spruta soppa för ca 210HK och slänga på en RP(AZD) maskin? Så blir man av med Monojetet också.


Kanske någon som vill byta en GTI kam mot GTI stolar baksäte och sidor?:P

Jo kom banne mig på en sak till om RP(AZD) motorn extraktor rör. Det verkar båda finnas 4-1 och 4-2-1 rör som ändå inte är fullt optimala till någon motor(serietillverkade). Kan man kort säga att 4-1 röret är för mer topp effekt och 4-2-1 röret är mer för hela registret?
Även om det ses som bortkastade pengar nu i en mild trim grad med GTI kammen så finns det ändå lite effekt där med ett grenrör? Som bara ökar och öker med att trimgraderna på motorn ökar. Men skulle vissa av er se det som värt köpt av till exempel ett 4-1 rör i denna milda trim grad? Gillar allmänt vassare karaktär än fin optimal =)

Känner att jag bör tänka över lite frågor igen och använda sökfunktionen igen:)

Greenis
2009-03-20, 10:09
Hej igen.
Du kan ta sprutet ifrån B23ET men jag tror att du får byta spridarna.
Med 4-1 så får du bättre toppfart och med 4-2-1 så får du bättre drag.
Täningen får någon med bättre koll svara på.

J-ROS
2009-03-20, 17:40
...Kanske någon som vill byta en GTI kam mot GTI stolar baksäte och sidor?:P
...


Tjena!
Har en kam liggandes från en GTi 8v GZ och skulle väldigt gärna byta mot din inredning!
Nåt som låter intressant?

Mvh Johan

Connsann
2009-03-21, 12:32
Tjena!
Har en kam liggandes från en GTi 8v GZ och skulle väldigt gärna byta mot din inredning!
Nåt som låter intressant?

Mvh Johan

Det låter intressant men kanske bättre ta det lite vid sidan om tråden? Om så ser jag gärna ett mail eller sms som en början på så kan jag fixa bilder och så till dig på de som är lite fel med sakerna som ett högtalarhål innanförplasten.

Mail:Excalliburn@hotmail.com Nr:0707-929094¨

Conny

Connsann
2009-03-26, 21:50
En ny fundering till ersättnings sprut till monojetet.
kan k-jetet som sitter på GZ motorn funka till RP och ADZ motorerna med annat insug? Och hur många hk pallar det med att leverera original vs gnistat?

Connsann
2009-03-28, 15:12
absolut ingen som vet om det skulle funka och med vilket insug?