handdator

Visa fullständig version : Mk1 laddproblem



bullten
2009-03-18, 19:58
Tjena, köpte en golf mk1 1,1 liter för en helg sedan. Visade sig att den inte laddade ordentligt så den tvärdog på väg till verkstaden, gammla generatorn hade gett upp. Konstigt nog så fick jag 14 volt ifrån den men den gav ingen strömstyrka så jag plockade loss den och den skramlade. köpte ny och nu laddar den ordentligt men däremot så tappar batteriet all spänning när motorn inte är igång, ganska snabbt oxå. när jag tar av minuspolen så tappar batteriet fortfarande lika mycket spänning och lika snabbt. gnuggar jag minuskabeln mot minuspolen så blir det heller inga gnistor så jag har uteslutit att den står och smygdrar ström någonstans. vet någon vad felet på batteriet är eller om det finns något jag kan göra för att skrämma igång det ?

Mvh: Bullten

Henrik.M
2009-03-18, 20:02
Om batteriet laddar ur sig när du tar av minuspolen på den och bryter kretsen mellan bil och batteri , så är det garanterat batteriet som är knas & laddar ur sig själv.


Du har ju brutit kretsen mellan bil och batteri därav kan inte bilens förbrukare vara boven. =)

Byt batteri.

Finns speciella batteriladdare ex C-tek som kan rekonditionera gamla batterier genom att den boostar batteriet under en viss tidsperiod , och på det sättet "fixar batteriet".

Men med tanke på priset på en sådan C-tek laddare får du flera nya batterier till din bil.

Köp ett nytt batteri.

bullten
2009-03-18, 20:12
Om batteriet laddar ur sig när du tar av minuspolen på den och bryter kretsen mellan bil och batteri , så är det garanterat batteriet som är knas & laddar ur sig själv.


Du har ju brutit kretsen mellan bil och batteri därav kan inte bilens förbrukare vara boven. =)

Byt batteri.

Finns speciella batteriladdare ex C-tek som kan rekonditionera gamla batterier genom att den boostar batteriet under en viss tidsperiod , och på det sättet "fixar batteriet".

Men med tanke på priset på en sådan C-tek laddare får du flera nya batterier till din bil.

Köp ett nytt batteri.

Det var väll det jag tänkte, var inte så sugen på att köpa nytt batteri då jag la ut ca 1500 kr på generator idag men det är ju värt det om bilen skall kunna rulla. Har en c-tek laddare men gissar på att det inte var en sådan du menade för den jag har var inte så dyr. Tack för svaret!
http://www.mcleodaccessories.com.au/CA2571B700161270/Lookup/CTEK/$file/ctek-xs3600-lrg.jpg

Mvh: Bullten

Manny
2009-03-18, 20:24
Ett bra tips ang batteri är att åka till närmsta bilskrot o fråga om dom har batterier att sälja, jag har köpt på en bilskrot en gång o betalade bara 100:- för ett mycket fräscht batteri.
Det händer att folk testar med sina gamla bilar en sista gång med ett nytt batteri för att få liv i dom och sen när det inte hjälper så skrotar dom den utan att ta ur det nya batteriet.

Henrik.M
2009-03-18, 20:25
Har en c-tek laddare men gissar på att det inte var en sådan du menade för den jag har var inte så dyr. Tack för svaret!

Ne inte den modellen jag menade snarare Multi XS 7000 och uppåt modellerna med rekonditionering och tempraturstyrning.
Dom kostar dock kostar fläsk. =)
Kör med Multi XS 25000 på jobbet & gillar den skarpt.
http://www.ctek.com/Img/CTEK.mxs25000.rend.jpg

Därför kom jag och tänka på just C-tek.

Finns säkerligen billigare laddare som gör samma jobb , men jag hade lagt mina slantar på ett nytt batteri.

bullten
2009-03-18, 20:30
Tack för tipsen. Ska endå till skroten i helgen och kolla efter en ny instrumentbräda och en ny kylfläkt så då kanske man hittar ett batteri som ser fräscht ut för en billig peng. Ja det finns säkert billigare laddare som gör samma uppgifter men c-tek har jag enbart bra erfarenheter av och det är dem det blir om det skall köpas ny laddare, vad går en sån där xs 2500 på måntro?

Mvh: Bullten

Henrik.M
2009-03-18, 20:35
vad går en sån där xs 2500 på måntro?

Enligt pricerunner 3000:-.
Som hittat. ;-)

ypzilon
2009-03-18, 20:37
XS25000 är toppen, men lite overkill för gemene man. XS7000 räcker ganska långt.
De kostar runt 3200:- resp. 1700:-.
På jobbet har även jag XS25000-varianten och hemma har jag XS7000 och den räcker till det mesta.

bullten
2009-03-18, 20:39
Enligt pricerunner 3000:-.
Som hittat. ;-)

Tar 2! Får nog bli ett annat studiebidrag jag köper den :)

Mvh: Bullten

VWGolIV
2009-03-18, 20:40
Den stora laddaren är bra, MEN kolla så att ditt batteri klarar av den.
Dvs läs bruksanvisningen först.

Den kan förstöra batteri om man använder laddaren fel.

Om inget så är den annars kanon, men ett nytt batteri är billigare.
Feltema har ju bra batteri med garanti.

Henrik.M
2009-03-18, 20:45
Den kan förstöra batteri om man använder laddaren fel.

Ex Om man har den på rekondläge för länge utan att koppla i temgivaren. =)

Det har vi testat på ett löst skrotbatteri som vi skulle testa få liv i över natten......det kokade sönder.
Efter det läste vi instruktionsboken hur man ska gå tillväga när man rekonditionerar ett batteri & sen dess har laddaren i skarpt läge körts utan misstag.

Learning by doing som jag brukar säga.....testa först , läs sen. ;-)

Det går att ladda alla 12v batterier med den i laddningsläge....jag har läst boken.

bullten
2009-03-18, 20:46
Den stora laddaren är bra, MEN kolla så att ditt batteri klarar av den.
Dvs läs bruksanvisningen först.

Den kan förstöra batteri om man använder laddaren fel.

Om inget så är den annars kanon, men ett nytt batteri är billigare.
Feltema har ju bra batteri med garanti.

Batterierna mekonomen sålde var lika dyra och biltema ligger några mil bort så det känns som att det blir mekonomen om jag inte hittar ett på skroten.

Mvh: Bullten