handdator

Visa fullständig version : Inställning av växellåda



Norenfalk
2009-03-17, 21:24
Jag har precis fått ihop bilen och tog mig en provtur i den, men när jag skulle backa ur garaget upptäckte jag att det var grymt svårt att få i backen, och för att få i 1an var jag tvungen att trycka ner växelspaken. Så är det någon inställning man måste göra på själva axeln som styr lådan eller måste jag plocka ner lådan igen? ( 6e gången då ) Förra ägaren renoverade lådan så vet inte om det kan ha med det att göra?

Vore tacksam för så många tips och svar som möjligt :)

Fors
2009-03-17, 21:30
Jag har precis fått ihop bilen och tog mig en provtur i den, men när jag skulle backa ur garaget upptäckte jag att det var grymt svårt att få i backen, och för att få i 1an var jag tvungen att trycka ner växelspaken. Så är det någon inställning man måste göra på själva axeln som styr lådan eller måste jag plocka ner lådan igen? ( 6e gången då ) Förra ägaren renoverade lådan så vet inte om det kan ha med det att göra?

Vore tacksam för så många tips och svar som möjligt :)

Vad gäller det för bil?

Låter som att växellägen behöver justeras bara...

Manny
2009-03-17, 21:30
Åh! En gissa bilen till =). Jag gissar på passat? :P

Norenfalk
2009-03-17, 21:32
ojjj sorry, glömde skriva bilen :) det är en Golf Mk2 GTI 16V. Så hur ställer man in växel lägena ? :)

Bengan.U
2009-03-17, 22:04
Hej.

Kolla denna länken kanske:
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=1&id=21
Hämtat ur vårt emeneta FAQ ;-)

MVH/Bengan.U

Norenfalk
2009-03-18, 05:30
Hej.

Kolla denna länken kanske:
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=1&id=21
Hämtat ur vårt emeneta FAQ ;-)

MVH/Bengan.U

Det där såg mycket bra ut :D får försöka fixa det i helgen :) Blev klar med bilen igår, då motorn varit stum en månad nu, så det var en fröjd att höra motorn :) Inget knack eller något :) Men då upptäckte jag en annan sak :( Bilen började koka när jag stod på tomgången nån som vet felet? Har inte kollat om det är vatten i kylaren heller (A)

GTI-nissen
2009-03-18, 07:26
Fast den länken var till Mk1... Att byta leder gör iallafall underverk även på Mk2.
Ska man byta rubbet måste avgassystemet ner så att man kommer åt under spaken.

Problemet kan också vara gamla utslitna motorkuddar vilket gör att motor och låda hänger på trekvart och därför blir lägena fel.

Mk1
2009-03-18, 08:01
Iaf på Mk1, så har motorfästena ovala hål, så att man kan flytta motorn i sidled, då ändras även växellägena. Prova att lossa lite på fästbultarna och bryt motorpaketet åt nåt håll, och testa om växellägena fungerar då.

Norenfalk
2009-03-18, 09:03
Iaf på Mk1, så har motorfästena ovala hål, så att man kan flytta motorn i sidled, då ändras även växellägena. Prova att lossa lite på fästbultarna och bryt motorpaketet åt nåt håll, och testa om växellägena fungerar då.

Okey, har ju ingen aning om det fungerade som det skulle innan. Men tror det gjorde det fast är inte helt säker, jag får släppa på bultarna lite och försöka förflytta motorn lite till höger ( Vänster om man står framför bilen ) För allt verkar vara förskjutet till vänster.

golf666
2009-03-18, 10:28
Okey, har ju ingen aning om det fungerade som det skulle innan. Men tror det gjorde det fast är inte helt säker, jag får släppa på bultarna lite och försöka förflytta motorn lite till höger ( Vänster om man står framför bilen ) För allt verkar vara förskjutet till vänster.

Vad jag kommer ihåg så har mk2 inga ovala motorfästes hål!
Du behöver inte släppa några motorfästen alltså!

Gör som de står i länken som Bengan postade här ovanför så kommer du säkert lösa problemet...

Norenfalk
2009-03-18, 11:00
Vad jag kommer ihåg så har mk2 inga ovala motorfästes hål!
Du behöver inte släppa några motorfästen alltså!

Gör som de står i länken som Bengan postade här ovanför så kommer du säkert lösa problemet...


aha okey, ja får väl pröva det med växellådan då. Se om det blir nån skillnad. Om det inte blir nå bättre vad kan det vara då ? :P