handdator

Visa fullständig version : Oljepump?



widget
2009-03-17, 16:31
undrar vilken eller om oljepumpen från en 16V passar på 2E block?
har testat byta nu men man måste nästan knacka ner 16V pumpen för det är så tajt..
samt att pluggen och drevet som man sätter uppe på är för liten..?

måste jag ha en annan pump eller går det på nått annat vis?

magoo
2009-03-17, 18:27
för att få saker och ting att lira i ett 2E block behöver du mellanaxel och oljepump från 9a, abf,ACE... dvs 2l 16v motorer.

Edit:
Nu läste jag din tråd, du ska ha 8v crossflow topp då ser jag inte riktigt behovet av oljepump från 16v maskin? Det blir mer krångel med drev till kamremmen om du micklar dit mellanaxel å oljepump från 16v.

widget
2009-03-17, 18:58
för att få saker och ting att lira i ett 2E block behöver du mellanaxel och oljepump från 9a, abf,ACE... dvs 2l 16v motorer.

Edit:
Nu läste jag din tråd, du ska ha 8v crossflow topp då ser jag inte riktigt behovet av oljepump från 16v maskin? Det blir mer krångel med drev till kamremmen om du micklar dit mellanaxel å oljepump från 16v.

jaha ok.. men jag ska köra utan fördelare därav att jag vill ha en annan pump så jag får drivning på pumpen..

men jag vet inte hur jag ska göra.. längre verkar som inget passar..
men går det inte ta mellan axeln från 9A motorn.. och bara byta drevet? eller det kanske inte går att ta lös?

magoo
2009-03-17, 19:21
om du ska ha orginal (8v) kamremsdrev/skiva till mellanaxeln på en 9a,abf etc så måste du göra om centrumet (på remdrevet) då mellanaxeln på 9a är kortare än orginal 8v varianten.

ett annat alternativ är att ha alla kamremsdrev (vevaxel,mellanaxel å kamaxel) från en 16v maskin, vet inte riktigt om en 16v rem har rätt längd i detta fallet.

widget
2009-03-17, 20:32
om du ska ha orginal (8v) kamremsdrev/skiva till mellanaxeln på en 9a,abf etc så måste du göra om centrumet (på remdrevet) då mellanaxeln på 9a är kortare än orginal 8v varianten.

ett annat alternativ är att ha alla kamremsdrev (vevaxel,mellanaxel å kamaxel) från en 16v maskin, vet inte riktigt om en 16v rem har rätt längd i detta fallet.


Ok är det avancerat att göra om centrumet? eller räcker det med svarv?
ja det var ju oxå ett alternativ..som kanske fungerar...
får väll först försöka få tag på mellan axeln och en pump så ska det nog ordna sig...
om det nu är nån som råkar ha dessa delar över kan ni ju Pm:A mig..

magoo
2009-03-17, 21:37
avancerat å avancerat, det saknas typ 1cm axel (om jag minns rätt). Om du gör om mellanaxeldrevet på samma sätt som ett justerbart kamremsdrev kan du ju göra ett centrum som kompenserar för biten som "saknas" det är samma mått (bredd) på styrspåret i 8v och 16v mellanaxlarna så med lite klurighet löser du det. Det verkar ju som om du har tillgång till en del verktyg.

widget
2009-03-17, 21:48
avancerat å avancerat, det saknas typ 1cm axel (om jag minns rätt). Om du gör om mellanaxeldrevet på samma sätt som ett justerbart kamremsdrev kan du ju göra ett centrum som kompenserar för biten som "saknas" det är samma mått (bredd) på styrspåret i 8v och 16v mellanaxlarna så med lite klurighet löser du det. Det verkar ju som om du har tillgång till en del verktyg.


ok då får jag försöka få tag i dom grejerna på nått sätt..=)
ja det löser sig nog.. ja jag har lite verktyg.. även många bra kompisar och gamla jobb med väldigt mycke verktyg...=D