handdator

Visa fullständig version : Pierburg 2e2 problem!



Plura
2009-03-17, 08:51
Nu har jag stora funderingar på att skicka Golfen på skroten!

Bilen är en Golf mk2 med Pierburg 2e2 förgasare som har bestämt sig för att förstöra mitt liv! Började med att jag fixa lite vaccumslangar som såg lite
dassiga ut då den var lite ojämn på tomgången. Sen helt plötsligt fick jag en tomgång på 3000rpm! När jag kallstartar bilen så ligger den ganska normalt på 1100rpm för att sedan stiga mer ju varmare motorn blir. Sen det andra mystiska är att när jag stänger av bilen så står den och hostar/självgår i 5-10 sek.

Har kollat med vaccumschema som jag fick av Bengan.U och anser mig väl kopplat allt rätt så jag sitter i knipa :/ Önskar att jag kunde mer om förgasare
men hoppas nån av er har en ide som löser min huvudvärk.

GTD83
2009-03-17, 12:29
Några fritänkande ideer...

Hur fräscha är tänddelarna och hur står tändningen?

Nån av vacumslangarna som går till fördelaren för att ställa om tändningen lite?

Kan ju vara så att tändningen är inställd fel pga att nån vacumslang var dålig, sen nu när du bytt den o fördelaren får korrekt vacum, så ställer sig tändningen helt galet.

Plura
2009-03-17, 12:51
Rotor/förelarlock/stift och kablar är nästan helt nytt. Men just dit går det en egen vaccumslang som jag inte rört då den va hel och fin.

Har suttit och läst massor på nätet idag om förgasaren och det verkar som att det kan ha något med "termo time valve" att göra. Bilen går ju riktigt bra när den är iskall men blir sämmre och sämre ju varmare den blir...går fortfarande bra men tomgången är som sagt helt åt h**vete .

Ska åka till garaget och riva ner det idag igen för att kolla ström osv till den ventilen och kolla över alla slangar igen.

Ös gärna på med fler idéer!

Plura
2009-03-18, 08:48
Problemet löst efter 4 timmar googlande och med hjälp av google translate. Eller ja....provisoriskt iaf. Problemet var att "termo timing valve" inte stängde så lösningen blev att plugga dom 2 slangarna som gick in i ventilen. Ska försöka få tag på en ny sån men frågan är varty man kan hitta en. Lokala VW handlaren stod bara som ett frågetecken när jag beskrev vad jag ville ha.