handdator

Visa fullständig version : Laddningslampa som lyser/blinkar



Remote
2009-03-16, 21:46
Hej, jag har en Golf II -90 med 1,6l motor. Jag har bytt kol och laddat batterierna ett par gånger men bilen dör dock efter en till två dagar.

Det syns en klar skillnad på halvljuset med motorn av/på. I nuläget så är fläkträmmen inte jättehårt spänd eftersom spännskruven som sitter där envisas med att åka neråt på fästet och lämma generatorn i botten läget, dvs med remmen ospänd. Remmen som satt där tidigare vred på sig och hamnade med kilarna utåt. Jag har en ny spännskruv men det blir ingen skillnad mellan ny/gammal skruv i hur mycket jag kan spänna remmen.

Så jag antar att mina frågor är, hur ska jag göra för att spänna remmen så att den inte halkar neråt?

Och när jag kör i nuläget så hackar bilen till när jag slår på halvljus eller helljus. Jag tror att det beror på för låg batterispänning? Jag har dock mätt uteffekten på generatorn vid tomgång och den låg över 14v.

Några tips? och konkreta förslag?

Jag befinner mig i karlstad och någon vw golf kunnig person som skulle kunna tänka sig att slänga bort en timme på en lördag eller söndag?

Manny
2009-03-16, 21:53
Att remmen vänder sig är ett symptom på att remskivan på generatorn är kass, den har helt enkelt slitits så mycket att remmen inte grappar på sidorna.
Byt remhjulet mot ett nytt eller hitta en beggad generator nånstans.

Mini_me
2009-03-17, 06:01
Mät Ampere ut från generatorn och mät upp på batteriet (det är dit du vill ha allt).
Hur ser jord punkterna ut?
Ta loss och gör rent iaf (sitter väl på ena skruven som håller växel lådan mot motorn).

Och byt remskiva som Manny säger + fixa nåt bättre att hålla spänningen på generatorn.