handdator

Visa fullständig version : Höga Avgasvärden!



LINDBLAD
2009-03-16, 13:20
Besiktigade Golfen nyss en golf II gti G60, på besiktningen mätte dom upp värdena till typ 11,2 måste få ner dom till typ 2 hur gör jag det kan man strypa bränsle tillförseln, typ ställa ner braänslematningen på pumpen eller nått? tips o trix???

razer
2009-03-16, 13:37
Skriv gärna upp alla värden (co, co2, hc)

LINDBLAD
2009-03-16, 15:39
Skriv gärna upp alla värden (co, co2, hc)

på pappret står co 9,9 (2,0) hc -----
i regbeviset har inte bilen kat men irl har den det. så jag måste få ner co halten hur gör jag detta*?????????????

Manny
2009-03-16, 19:40
Kolla så tändningen står helt rätt.

Fors
2009-03-16, 20:55
Gör en service om det var länge sen sist. kolla tänddelar som lock, rotor, tändstift, byt om det är slitet

kolla så lamdasonden inte säckat...

Lämna sen in på verkstad, kolla tändning och co-halt...

På en ackrediterad verkstad så slipper du åka till sbp igen =)

LINDBLAD
2009-03-17, 21:23
Gör en service om det var länge sen sist. kolla tänddelar som lock, rotor, tändstift, byt om det är slitet

kolla så lamdasonden inte säckat...

Lämna sen in på verkstad, kolla tändning och co-halt...

På en ackrediterad verkstad så slipper du åka till sbp igen =)

ja det ska jag kolla, men kom på att: kan det inte ha att göra med att det sitter en vassare kam i, satt i när jag köpte den så vet inte vinkeln osv. men kan de inte va så att den får för mycket soppa pga kammen, för ibland efter att jag motorbromsat så blödrar den och går orent också, kan allt detta höra ihop tro???

Fors
2009-03-17, 22:21
ja det ska jag kolla, men kom på att: kan det inte ha att göra med att det sitter en vassare kam i, satt i när jag köpte den så vet inte vinkeln osv. men kan de inte va så att den får för mycket soppa pga kammen, för ibland efter att jag motorbromsat så blödrar den och går orent också, kan allt detta höra ihop tro???

Kammen påverkar inte soppan.

Har den besiktats med godkända avgasvärden efter kambytet?
Gick den rikigt efter kambytet och har börjat bluddra på senare dar?

Om nej på ovanst kan det vara att kammen hamnat en kugg fel och/eller tändningen inte blev riktigt inställd i samband med byte av kam.

LINDBLAD
2009-03-17, 23:01
Kammen påverkar inte soppan.

Har den besiktats med godkända avgasvärden efter kambytet?
Gick den rikigt efter kambytet och har börjat bluddra på senare dar?

Om nej på ovanst kan det vara att kammen hamnat en kugg fel och/eller tändningen inte blev riktigt inställd i samband med byte av kam.

jag tror att dom satt i "värsta häftiga grymma trimmkammen" bara för att! utan att tänka på vad som mer måste göras. den är inte bes med kammen, och han jag köpte bilen av sa att den går lite sådär på tomgången pga kammen.

Fors
2009-03-18, 00:41
jag tror att dom satt i "värsta häftiga grymma trimmkammen" bara för att! utan att tänka på vad som mer måste göras. den är inte bes med kammen, och han jag köpte bilen av sa att den går lite sådär på tomgången pga kammen.

Kolla så kammen står rätt, sen gör du resten av sakerna jag tipsa om.
Det hade jag börjat med..

Sn00k
2009-03-18, 13:33
säkerligen kammen som spökar till värdena, kolla upp vad det är för kam.

en för "vass" kam hindrar ju flödet enormt på tomgång och 2500rpm testet, så med orginal programvara får den för mycke soppa.

insprutningen mäter MAP-tryck och kalkylerar luftmängden.. inte helt idealt om man tex byter kam, då -0.8 på tomgång är -0.8 oavsett kam, dock med avsevärt mindre luftmängd pga ändrade ventiltider.
Med anpassad programvara så är det dock inga som helst problem att besikta.

låter som att nån stoppat i en av dessa 280-288 graders hydraul-kammar i din motor, "den värsta", och du är inte den första som råkar ut för detta problem vid besiktning med en sådan.

Fors
2009-03-18, 14:10
säkerligen kammen som spökar till värdena, kolla upp vad det är för kam.

en för "vass" kam hindrar ju flödet enormt på tomgång och 2500rpm testet, så med orginal programvara får den för mycke soppa.

insprutningen mäter MAP-tryck och kalkylerar luftmängden.. inte helt idealt om man tex byter kam, då -0.8 på tomgång är -0.8 oavsett kam, dock med avsevärt mindre luftmängd pga ändrade ventiltider.
Med anpassad programvara så är det dock inga som helst problem att besikta.

låter som att nån stoppat i en av dessa 280-288 graders hydraul-kammar i din motor, "den värsta", och du är inte den första som råkar ut för detta problem vid besiktning med en sådan.

Man lär sig nåt nytt varje dag =)