handdator

Visa fullständig version : Hur skall jag besikta?



Greenis
2009-03-16, 12:46
Hej.
Jag vet att det är bara jag som kan bestäma hur jag skall göra men jag tänkte höra hur ni hadde gjort och hur ni tänker.

Jag bor i "den sista sovjet unionen" norge och här får du inte besiktiga en disel med effektanlägg engång :(

Jag skall bygga på en golf 1 ifrån 74.
Och jag vill ju gärna kunna köra bilen iallafall på bana.

Dom alternativen jag har är:
1) Skita i att besikta och köra bilen på släp till och från bana i norge bara, för jag får inte köra obesiktad bil på bana i sverige.
2) Byta motor inför varje besiktning. Men om man skulle hamna i en olycka så är inte det så bra med tanke på försäkringen. Om jag gör detta så kommer jag inte att få köra i sverige för dom kollar väl om det står att jag har en 1,1L och det sitter en 2,0 i bilen tror jag inte att dom släpper ut mig på banan?
3) Skriver bilen på en kompis i sverige sfro godkäner bilen och köra den på väg och bana i både sverige och norge. Detta låter som ett lätt val men i norge så får inte jag köra en svensk bil utan att ägaren är med i bilen får då blir det böter. Dom böterna skulle jag kunna ta men det är ju gärna kontroller i samband med banträffa och om man för 1500-2000 kr i böter varje gång så blir det fort dyrt.

Får man köra bana med en bil som har test skyltar i sverige?

Falcor
2009-03-16, 14:55
Hur svårt/dyrt är det att sälja/regga tillbaka bilen i Norge efter att den är godkännds av SFRO i sverige?

Greenis
2009-03-16, 15:42
Ha ha Ja jag har tänkt tanken.
Det hade inte varit så dyrt, för det är en veteran hade det vart en 80 eller nyare så hade dom tagig bra betalt eller vad sägs om:
kr 35,04,- per kilo så länge bilen väger under 1150kg.
kr 526,00,- per gram/km så länge blen släpper ut mer en 120g.
kr 2 654,98,- per kw så länge man överstiger 130kw.
plus skrotavgift, omregistrering och nya skyltar.

Men dom godkänner inte bilen om den inte är mer eller mindre original.
Så man har inget att vinna på import, har man tur kommer man förbi avgaskravet men vad hjälper det när man inte får ha bur, 4 punktsbälten, effektanlägg, turbo och en helt annan motor.

Wolfen
2009-03-16, 18:56
Har du funderat på att flytta till Sverige?:-)

Greenis
2009-03-16, 19:18
Jag har ju flyttat ifrån sverige men ibland så funderar man på att flytta HEM till blå/gul mark igen. I såna här tillfällen känns det bajs att bo i norge. Man tappar al motivation. Men lyckas jag få igenom det så blir jag den första i norge som kör laglig 1a med 18/20 ventiler och turbo.

Wolfen
2009-03-16, 20:19
Det finns alltid nåt kryphål i lagen, det är bara att hitta det. Just nu verkar det som att du blir tvungen kompromissa på nåt sätt. Mer eller mindre. Men ge inte upp. Det måste finnas nån lösning.

Greenis
2009-03-16, 20:25
nejdå jag ger inte upp.
Jag vet ett kryphål, Det är att åka till tyskland och godkänna den där för så länge den är godkänd i ursprungsland så kan man importera.
Men det känns som en absolut sista nödlösning.

christian19
2009-03-18, 03:24
vart i norge bor du då??

Greenis
2009-03-18, 17:02
Bor 4 mil norr om Kongsvinger. Kongsvinger ligger på höjd med Karlstad men 8 mil in i Norge.