handdator

Visa fullständig version : Hur mycket går sönder när kamrem går av?



T.Gustavsson
2009-03-15, 21:44
Hur mycket går vanligtvis sönder i motorn på en Golf MkII Manhattan när kamremmen går av?

// Tomas

T.Gustavsson
2009-03-15, 22:04
Tänkte bara generellt vad som oftast brukar skita sig.


// Tomas

VWGolIV
2009-03-15, 22:52
Ventilsallad är väl vanligt, dock skiljer det sig från bil till bil.

hastighet m.m brukar inverka i skadorna, lättast att lyfta toppen och kolla.

Henrik.M
2009-03-15, 23:21
Gammal hederlig 1.8 8v = ingenting.
Förutom då kamremmen.
Finns föv en gammal tråd i ämnet.

Henrik.M
2009-03-15, 23:25
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=7979&highlight=haveri

Manny
2009-03-15, 23:26
http://www.zatzy.com/attachments/teknik/11050d1124822893-golf-8v-87-kompression-pa-cylindrar-fraga-angaende-golfii-kamrem.jpg

Manny
2009-03-15, 23:30
Och kollar man i GATES (stor tillverkare av kamremmar) listor så är "gamla hederliga" 8v en sk "interference" motor. Dvs det kan mycket väl krocka.

http://www.gates.com/brochure.cfm?brochure=2256&location_id=3487


Jag skulle vilja påstå att det KAN klara sig, KAN även gå åt skogen...

Henrik.M
2009-03-15, 23:43
Och kollar man i GATES (stor tillverkare av kamremmar) listor så är "gamla hederliga" 8v en sk "interference" motor. Dvs det kan mycket väl krocka.

Vore ju jävligt dumt att skriva något annat om man livnär sig på att sälja remmar & dessutom i USA där man blir stämd för mindre.

Det händer ingeting om remmen går av på en gammal hederlig 1.6-1.8 8v bensin.....thats it..motorn stannar.
Är flera på detta forum som har erfarenhet i ämnet varav jag är 1 av dom.
Ändå uppstår samma diskussion varje gång ämnet är uppe....för att någon läst sig till det utan egen erfarenhet.
Try i u may like it.

Bästa är att byta remmen i tid , men går den av/har gått av så är det i normala fall bara att hänga på en ny.
Om det nu inte kommit in något annat skit i motorn vilket föranlett till att den tagit tvärstopp och remmen blåst alt det är en supervässad specialsnurra där block och topp är filat.

Som tilägg kan jag skriva att jag pratar om motorer mellan 1974 & ca 1997 dvs gamla hederliga gjutjärnsspisar.
Efter det spårade konfiguratonerna på motorerna ur och man har väldigt svårt att hålla isär vilka som tar skada och inte föränn det händer.

Manny
2009-03-15, 23:59
Enligt en VW-verkstadsägare jag har pratat med i ett land där gamla golfar (mestadels mk1 och mk2) växer på träd och folk inte har råd att serva sina bilar som vi gör så händer det att han får in bilar som rasat pga just detta. I andra fall hänger han på en rem bara. MEN det klarar sig oftast.

Vi kan säga såhär istället, kör tills remmen går av och se vad som händer så har ni erfarenhet, det måste man ju ha :P.

VWGolIV
2009-03-16, 01:29
T.Gustavsson: Varför ställer du frågan ?
Skall du ev köpa en bil där remmen är av eller är det något annat du tänker på ?

Jag är ingen expert på motorer, det erkänner jag. Men när man har läst om kamrem osv som har gått av på diverse olika bilar så brukar det sluta illa på ett eller annat sätt.

Plura
2009-03-16, 15:25
Jag personligen har kört av 2st och i båda fallen så var det bara att hänga på
ny rem. Far min har råkat ut för det 2-3 gånger också utan att något har hänt.

Fors
2009-03-16, 16:37
Det händer ingeting om remmen går av på en gammal hederlig 1.6-1.8 8v bensin.....thats it..motorn stannar.
Är flera på detta forum som har erfarenhet i ämnet varav jag är 1 av dom.
Ändå uppstår samma diskussion varje gång ämnet är uppe....för att någon läst sig till det utan egen erfarenhet.


Ingår G60 (1H) i det du kallar gammal hederlig?

För jag körde av remmen och krökte 3 avgasventiler..( orginaltopp med trimkam, dock samma lyft )

Henrik.M
2009-03-16, 17:07
Ingår G60 (1H) i det du kallar gammal hederlig?

Nej

1. Den är överladdad. (Läs : trimmad 8v som jag skrivit om rasar.)

2. Det var inte en sådan bil trådskaparen hade utan en vanlig sugmotor.

Välj lämpligt svar själv. ;-)

Fors
2009-03-16, 18:20
Nej

1. Den är överladdad. (Läs : trimmad 8v som jag skrivit om rasar.)

2. Det var inte en sådan bil trådskaparen hade utan en vanlig sugmotor.

Välj lämpligt svar själv. ;-)

Motorn är i sin grundkonstruktion likadan, därav frågan..

Men då skiljer det alltså på G60 och "motorer mellan 1974 & ca 1997 dvs gamla hederliga gjutjärnsspisar." ?

Henrik.M
2009-03-16, 22:34
Motorn är i sin grundkonstruktion likadan, därav frågan..

Men då skiljer det alltså på G60 och "motorer mellan 1974 & ca 1997 dvs gamla hederliga gjutjärnsspisar." ?

Yes.

Gammal hederlig gjutjärnspis = 8v sugmotor.
G60 & överladd var en sak dom hittade på senare.
Så den motor är urtagen ur ekvationen , glömde helt bort den.

Ber så mycket o ursäkt.

T.Gustavsson
2009-03-16, 23:07
T.Gustavsson: Varför ställer du frågan ?
Skall du ev köpa en bil där remmen är av eller är det något annat du tänker på ?

Jag är ingen expert på motorer, det erkänner jag. Men när man har läst om kamrem osv som har gått av på diverse olika bilar så brukar det sluta illa på ett eller annat sätt.


Hade en tanke på det. Men pga att jag alltid är seg av mig så gjorde nån annan årets affär.

// Tomas

JRJ
2009-03-17, 08:00
Ingår G60 (1H) i det du kallar gammal hederlig?

För jag körde av remmen och krökte 3 avgasventiler..( orginaltopp med trimkam, dock samma lyft )

En orginal PG motor klarar ett kamremshaveri iaf. Var en stackare som råkade ut för det när vi var nere i Tyskland på Nürburgring. Efter lite mek så funkade den fint igen. =)

D.E
2009-03-17, 09:18
Du säger att det går bra upp till 1,8. Om man då har ett 2E-block med JJ-topp (2,0-block med 1,8-topp), vad händer då om kamremmen går?

Henrik.M
2009-03-17, 12:40
Du säger att det går bra upp till 1,8. Om man då har ett 2E-block med JJ-topp (2,0-block med 1,8-topp), vad händer då om kamremmen går?

*Rycker på axlarna*

Har aldrig provat , så det måste du fråga någon som har. =)
Mina erfarenheter bygger på 1.8 8v standard snurra.

Fors
2009-03-17, 18:45
En orginal PG motor klarar ett kamremshaveri iaf. Var en stackare som råkade ut för det när vi var nere i Tyskland på Nürburgring. Efter lite mek så funkade den fint igen. =)

Samma mått på 1H och PG, så vi får väl konstatera att det KAN klara ett kamremshaveri.. jag hade otur...