handdator

Visa fullständig version : Passat -93 ABS motor går varm



Subzero
2009-03-15, 00:28
Har testat allt jag kan komma på nu utan att kunna lösa felet..
Det är en Passat -93'a med ABS motor..
När jag köpte bilen för några veckor sedan så fanns det ingen termostat i den vilket jag märkte först efter jag fyllt på kylarvatten å fixat några kyl läckor.
Satte i en termostat från MECA å märkte då att bilen gick varm, den var uppe i 110 grader när jag märkte det, sänkte farten från runt 110 till 90 å då sjönk tempen till ungefär 90-95 men så fort jag ökade farten lite så ökade även tempen..
Bytte till en till termostat från MECA i tron att den första var kass, problemet kvarstod..
Fick även låna en ny termostat från VW handlaren här för att testa en original del men det var samma problem ändå..
Nu har jag även bytt vattenpump även fast den gamla såg helt ok ut och det hjälpte inte det heller..

Jag har värme inne i kupén så vattnet bör cirkulera.
Alla slangar är varma Förutom den som går från kylet till undersidan på vattenpumpen där termostaten sitter, dom andra två från vattenpumpen (en till värmepaketet och en till slanganslutningen/tempmätaren frampå toppen) blir varma, alltså är vattnet som går genom vattenpumpen varmt..

Det finns inga backventiler på någon av slangarna in till värmepaketet, verkar inte ha suttit några där tidigare heller..
Har bytt locket på exp.kärlet till ett som garanterat är OK

Har kollat oljan och vattnet och det finns varken olja i vattnet eller vatten i oljan..
Jag har inte testat någon av termostaterna genom att koka dom, men det låter ju lite väl otroligt om tre helt nya termostater skulle va kass..

Kan tillägga att när jag inte hade någon termostat så funkade värmen fint, fläkten startade vid 90 o.s.v, dock sjänk tempen när jag körde, den sjänk så lågt att mätaren i panelen inte ens registrerade nån värme..

Kan en kass topplockspackning ställa till dessa problem, precis som att termostaten inte öppnar?
En bekant nämnde att man kan plocka bort termostaten för att dölja en läckande topplockspackning, men varför skulle det gör så att termostaten inte öppnar??.. jag går bet..

Tänkte köpa en sotnings sats på biltema å byta bara topplockspackningen, är ju ändå hyfsat enkelt..
Men då har jag ett nytt problem, på biltema finns det att köpa sotnings satser till Golf 1.8, Jetta 1.8 och Passat 1.8, alla för årsmodell 1982 till oktober 1991.. Skulle en sån packning passa? Det står ju inte motorbeteckning på dessa packningar..
Är det samma packning till förgasar som till insprutning?

Manny
2009-03-15, 00:38
Säkert snus o kanel i kylaren, byt eller testa rengöra.

Subzero
2009-03-15, 16:59
Nej det kan det inte vara eftersom cirkulationen via kylaren var helt ok när det inte satt någon termostat alls i bilen. Fläkten startade när den skulle och tempen höll sig där den skulle på tomgång.
Det rinner även vatten ur kylaren när jag plockar ner termostaten.
Låter otroligt att den ska gå från felfri till helt bomtät på direkt utan att ens börja flöda dåligt innan..

Subzero
2009-03-15, 18:56
Håller på och river toppen nu, det måste vara nåt med packningen.. Fattar inte varför en trasig topplockspackning skulle göra så att termostaten inte öppnar men är den väl bytt så kan ja utesluta den åtminstone..
Har gått smidigt hittils, tog stopp precis i slutet när ja lyfte av ventilkåpan å såg att det var insex bultar, sälvklart har ja inget att dra loss dom med, så den får vänta tills imorgon med att lyftas ur..

Subzero
2009-03-15, 20:29
Biltema har två olika sotnings satser till Passat 1.8, en för förgasarmotor å en för insprutnings motor, det bör väl vara samma topplockspackning i båda dessa satser? resten ska jag ju ändå inte använda..
Inte säker på om det är förgasare eller nån variant av det, det finns iaf inga spridare men det som sitter på insuget ser inte ut som en förgasare heller direkt.. ;)

g-man
2009-03-15, 21:22
Farsan köpte den för insprutning till sin passat med rp-motor (väldigt lika din motor) och den passa som den skulle.

Subzero
2009-03-17, 23:09
Jag köpte den till förgasare å det var rätt ;)
Såg när jag stod i affären att det skiljde ganska mycket på dom två topplockspackningarna.
Nu är den bytt iaf, får vänta tills imorgon med uppstarten, ska bli intressant å se så allt funkar så inget läcker vid packningen å att kamremmen är rätt inställd.. Första gången jag rivit isär en motor, men nu är ja en erfarenhet rikare iaf

Subzero
2009-03-18, 19:41
Woohoo!.. Det funkar tamigf*n.. Eller ja, delvis.. Jag har åtminstone inte orsakat nåt mer fel, men den vägrar gå ner i temp ändå..
Ska jag verkligen behöva köpa en fjärde termostat att testa med????? Två på Meca å en Original tycker jag visar på att det inte är termostaten det är fel på, men det verkar precis som att den inte öppnar termostaten.
Kan luftfickor i systemet orsaka nåt sånt här?.. Hur får jag isåfall bort dessa luftfickor?

Drivningen av vattenpumpen är en sak jag är lite konfunderad över.. Remhjulet är ju slätt, alltså inga spår för mutiremmen att gå i som det är på generatorn och vevaxeln, då tycker ju jag att remmen skall gå med baksidan mot vattenpumpens remhjul, alltså så den går år andra hållet jämfört med nu, men har sett nån bild som visar att den ska gå så som den gör nu, med remmen på underisdan av remhjulet så att säga.. Men varför är det då inga spår i remhjulet för remmen?!?!

Hjälp! :)

Mini_me
2009-03-18, 20:17
Om du plockar bort termostaten ...får du samma fenomen då oxå eller blir den "bra" då?
Bild på hur remmen ska gå ordnar jag till dig imorgon.


Luft brukar försvinna av sig själv men man kan lossa ena slangen (lite , så du får en glipa) som går in i värme paketet när man ska fylla på.

Du kan inte ha satt termostaten fel? Den borde ha den platta delen neråt dvs mot slangen.

Henrik.M
2009-03-18, 20:51
Du kan inte ha satt termostaten fel? Den borde ha den platta delen neråt dvs mot slangen.

Jag tror inte den går att vända fel , då går den inte in i huset.
Hur ser huset ut på dom där är det ett löst hus som på ex golf 2:an eller är huset inbyggt i pumpen?


Kan luftfickor i systemet orsaka nåt sånt här?.. Hur får jag isåfall bort dessa luftfickor?

Luftfickor kan orsaka de problemen du beskriver.
Kör bilen varm till tempen står oroande högt , stäng av bilen , lossa försiktigt locket till expansionskärlet ett par varv och låt övertrycket pysa ut.

ANVÄND TJOCKA HANDSKAR OCH HÅLL BORTA ANSIKTET.

När det slustat pysa och övre samt undre kylarslangen är mjuk , fyll på kylvätska i expansionskärlet och varmkör bilen igen till fläkten startar/tempen står oroande högt.

Upprepa proceduren tills du har cirkulation i systemet.

Cirkulation i systemet = Värme i kupen , kylarfläkt går och övre samt under kylarslangen är mjuka. (ej stenhårda) och du känner att det flödar vatten igenom dom.

ÅTER IGEN ANVÄND TJOCKA HANDSKAR EFTERSOM DU JOBBAR MED VARMT VATTEN OCH HETA TEMPRATURER.

Jag har varit med om bilar , främst gamla audi V6 som var i princip stört omöjliga att lufta när man tömt dom på vatten , trots luftnipplar.
Man fick köra ovanstående procedur flera ggr & ibland låta dom svalna över natten för att få ur all luft ur dom.
Luftfickor kan vara väldigt irriterande saker.

Subzero
2009-03-18, 22:48
Ska lossa lite på slangen till värmepaketet imorgon å se om jag kan få bort lite luft..
Det cirkulerar inte i värmepaketet nu, dock gjorde det det tidigare innan jag bytte topplockspackning och det tog ett tag innan jag fick den till att göra det, med proceduren som beskrivs ovan med varmköra/lossa locket/fylla på..

Termostaten går inte att vända fel, det var det första ja testade :)

Jag har inte testat att plocka bort termostaten nu sedan jag köpt en ny.. Dock satt det ju ingen termostat i den när jag köpte bilen, då var den helt ok förutom att den blev kall när jag körde längre sträckor, men på tomgång så gick den upp i 90 grader, fläkten startade o.s.v o.s.v, så fläkten och givaren till denna fungerar fint så länge skiten får nåt varmt vatten att jobba med..

Jag hoppas det beror på en luftficka, vet faktiskt inte vad det kan bero på annars..
Vad kan liksom göra så att termostaten inte öppnar..? Visst blir det högt tryck i systemet när vattnet går upp mot 110 grader, men så högt så det hindrar termostaten från att öppna lär det ju inte vara..

Dessutom, på plastanslutningen på toppen, där vattnet går in till kylaren, den givaren där, det är ju 4 kablar i den, bland annat till mätaren inne i instrument panelen.. Men vart sitter givaren som varnar för låg vattennivå? För det har den inte varnat för någonsin, inte heller har den varnat nåt om hög temp på vattnet, är det samma givare som varnar för bägge dessa grejer??

Henrik.M
2009-03-18, 23:23
Men vart sitter givaren som varnar för låg vattennivå?

I botten på expansionskärlet.

Subzero
2009-03-19, 12:50
säker? För jag kan inte komma på att jag sett nån sån på exp.kärlet varken på nån av mina corrado, passaten eller på ett löst kärl jag har liggandes. Kan inte heller se nåt sånt på vagcat.com. Men ska kolla lite mer noggrant när jag kommer hem.

Henrik.M
2009-03-19, 20:46
säker? För jag kan inte komma på att jag sett nån sån på exp.kärlet varken på nån av mina corrado, passaten eller på ett löst kärl jag har liggandes.

Sitter nedsänkt i botten på kärlet.
Vänd kärlet upp och ner så ser du kontakthuset.


Kan inte heller se nåt sånt på vagcat.com. Men ska kolla lite mer noggrant när jag kommer hem.

Man ska inte alltid lita på översiktsbilder.

Subzero
2009-03-19, 21:49
Jag har försökt känna men känner ingen kontakt nånstans på expansions kärlet..
Frågade på den lokala VW handlaren å enligt dom så är det inte säkert att det finns varning för låg kylarvätskenivå..

Testade för övrigt ytterligare en termostat, denna gången från AD Center, samma fel..
Nu har jag en gammal termostat som följde med den begagnade vattenpumpen som jag borrade två hål i.. Allt funkar precis som det ska nu, förutom att den går ner till 60 grader i vattentemp vid landsvägsfart, men så är det runt nollan ute oxå, så det blir bara bättre ju varmare det blir ute..

Subzero
2009-04-15, 23:17
Håller fortfarande på med den här j*vla bilen..
Inget har hjälpt, inlägget ovan var nog bara ett enstaka tillfälle..

Jag har nu bytt:
Termostat 4st
Begagnad vattenpump och senare sprak ny vattenpump
Topplockspackning
Kylare
Termokontakt i kylaren

Inget hjälper..! Fattar inte detta..
Kylfläkten funkar, den snurrar igång på båda lägena om jag byglar kontakten till termogivaren i kylaren..
Men fläkten går inte igång.. Tänkte det var p.g.a dålig cirkulation i kylaren så jag skaffade en fräsch begagnad som jag monterade idag, fläkten snurrade igång fint så fort den kom upp i 92-93 nånting, sen gick jag in i garaget med lite grejer, kom ut å såg att fläkten precis stannade å då var tempen uppe i 98-99, trodde det då var det andra snabbare läget på fläkten som inte funkade så jag testade bygla kontakten men det funkade fint..
Sen har inte fläkten gått igång en enda gång sedan dess..
Samma var det när jag satte i den nya vattenpumpen, första gången jag skulle kolla om det funkade, då gick fläkten igång å tempen sjönk, men den vägrar den gå igång nåt mer..

Hur satan kan det bli så egentligen? ALLT är ju bytt som har med kylet å göra.. det enda som är kvar är slangarna..
Har även kollat så det cirkulerar ok å det verkar det göra, tog loss den högra av slangarna på värmepaketet å hällde i vatten rakt ner i slangen, då rann det ut ur värmepaketet där slangen skall sitta, så det verkar va fri cirkulation..

Kom med ideér! Snälla!.. Jag har inte en aning om vad det är som är felet..

Mini_me
2009-04-16, 07:08
*Prova att koppla ihop slangarna till värme paketet (bara för att ta bort det ur tanken).

*Blir kylaren varm där din termokontakt sitter? (känn med handen men försiktigt)

Nåt måste vara fel för om den inte kokar när du har utan termostat så borde den inte koka när du har den i.

Om du låter bilen stå på tomgång i 1 timme....vad händer?
Kokar den eller går fläkten igång eller vad sker?

Jag vill verkligen veta om den kokar (verkligen kokar så det ryker mm) så att det inte är din tempgivare/kombi som spökar (Visar fel).

Ska kolla med en kille på jobbet om han har några bra förslag...

wu_digger
2009-04-16, 07:42
hade samma fel på min en passat 93 med abs motorn

gick varm hela tiden men provade en att ha bilen i gång i 20 min fläkten startade som den skulle men gick en då upp i 110 grader men den kokade inte byte temp givare å nu stannar den på nittio


/Håkan

Subzero
2009-04-16, 09:45
Tempgivaren är iofs inte bytt, men jag har för mig att när jag köpte ett begagnat plasthus som givaren sitter i, att jag testade med den givaren som satt i å det var ingen skillnad..

Grejen är ju den att dom ytterst få gånger som fläkten går igång så är det vid 92-93 grader enligt mätaren och den stängs av vid 86-87 nånting..

Jag har inte testat att ha igång den så länge som en timme, men jag antar att den skulle koka.. Om det inte är så att jag har kupéfläkten igång på full värme, då stannar tempen på 100 grader, men om jag inte har den igång och kylarfläkten inte startar så skulle den nog garanterat koka..
Dock så kommer den där kopplingen vid 'koppen' till termostaten att ploppa loss innan den hinner koka p.g.a att trycket blir för högt i systemet.. Eller om den åker loss just på grund av att den kokar?.. Den har åkt loss två gånger under den här tiden jag grejat med bilen.. strax över 110 grader, kanske 112-113

Värmepaketet är också bytt, det gamla frös sönder när bilen fick stå orörd några nätter när det var minusgrader på natten å enbart vatten i kylsystemet..

Kylaren blir lite varm där termokontakten sitter, men inte lika varm som övre slangen.. Nedre slangen känns som den är lite ljummen bara, men så när tempen börjar bli lite högre, typ 90-100 så blir den slangen också varmare.. men fläkten startar inte ändå..

Det är precis som att det är för kass cirkulation på vattnet så när vattnet väl kommer till termokontakten så har det kylts ner så det är under 90 grader..
Dessutom verkar vattnet vara mycket varmare precis vid givaren men på andra sidan av slangen där den går in i kylaren så är det inte alls lika varmt.. Samma där, tyder på riktigt kass cirkulation, eller?..

Förresten, varför är vattenpumpens remhjul inte spårat? Det är ju ett slätt remhjul som på en remspännare, å dessa ligger emot på baksidan av remmen men detta remhjul ska ligga emot på insidan av remmen och därmed göra så att remmen slits ut onormalt fort, varför en sådan idiotisk konstruktion?!?!
Ska pumpen snurra så den skickar upp vattnet från kylaren (när termostaten öppnar) å från dom andra två slangarna och den uppåt, in i motorn? Eller ska den snurra så den suger in vattnet från motorn å skickar ut det i dom andra två slangarna?

Snurrade dessutom på vattenpumpen för hand igår och det var inte mycket motstånd alls, snurrade man igång den så snurrade den kanske 2-3 varv för egen maskin innan den stannade.. Bör inte vattnet ge mer motstånd än så??

Nån som har en ABS motor å skänka bort? ;)

Bmsone
2009-04-16, 10:13
Visst har -93 samma modell på stötfångare som -89? Alltså ingen Grill? Hade en -89 som saknade nedre läppen på stötfångaren, och om man körde den över 120 km/h så blev den överhettad i motorn. Kylluften styrdes inte upp till kylaren. Om den saknas kanske det bidrar?

Mini_me
2009-04-16, 10:57
Min kollega på jobbet tror att din vatten pump är defekt..att när den blir varm så släpper skoveln på axeln och tappar fart = går ej runt.


När du då har termostaten i så får du motstånd = inget händer.

Vart köpte du pumpen?


Annars har du en spök bil...

Subzero
2009-04-16, 11:27
Visst har -93 samma modell på stötfångare som -89? Alltså ingen Grill? Hade en -89 som saknade nedre läppen på stötfångaren, och om man körde den över 120 km/h så blev den överhettad i motorn. Kylluften styrdes inte upp till kylaren. Om den saknas kanske det bidrar?

Ja, det är samma front, alltså utan grill..
Fronten är komplett så det är inte felet..
Oftast har jag dessutom testat härute på gården på tomgång så fartvind är inget som jag behöver räkna bort eller med :)

Mini_me: Har bytt vattenpump två gånger.. Först plockade jag en begagnad från en självplock skrot å det var samma problem, tänkte då att det kanske är just det felet som du nämner, att skoveln släpper från axeln när det blir varmt, både den gamla å den 'nya gamla' om man så säger hade plast skovlar dessutom, kunde dock inte vrida själva skoveln på axeln när jag hade pumpen i näven..
Men ja köpte en ny pump iaf å den har metall skovel, alltså är pumpen helt ny så den bör ju funka som den ska tycker jag..
Men frågan är om den snurrar åt rätt håll? För varför ska remmen ligga med den tandade/ribbade sidan mot ett remhjul som är helt slätt? Det sliter ju bara ut remmen väldigt fort, den greppar dessutom väldigt mycket sämre än om det hade varit ett vanligt remhjul..

Subzero
2009-04-16, 11:33
Bilden i mitten på högersidan är den som mest liknar min motor.. Dock sitter vattenpumpen lite högre än på den bildn (bokstav C) och även generatorn, det ser ju ut som generatorn å vevaxeln sitter på samma höjd på bilden så den är lite missvisande..
Men det är iaf även där illustrerat att man skall ha ett slätt remhjul mot den ribbade/tandade sidan av remmen, helt galet ju..

http://www.corradoclubsweden.com/attachment.php?attachmentid=602&d=1236797154

Manny
2009-04-16, 11:34
Jag har för mig att det är baksidan på remmen som ska driva vattenpumpen. Men jag vet inte hundra.

Var är bilden?

Mini_me
2009-04-16, 11:50
Ska se ut så här:
http://forumbilder.se/images/7362009104848fb3a.jpg

Eller så här:
http://forumbilder.se/images/0b620091049356f75.jpg

Eller så här:
http://forumbilder.se/images/1862009105005e3d6.jpg

Manny
2009-04-16, 12:00
Då hade jag fel iaf =).

Subzero
2009-04-16, 17:19
Då sitter den rätt iaf då, men skumt att dom gör en så kass grej från fabrik t.o.m, remmen måste ju slitas många gånger snabbare än om det varit ett riktigt remhjul..

Inga fler ideér om vad som är felet?..
Jag monterade tillbaka termostaten å pumpen idag, bytte även till den tempgivaren som följde med givarhuset jag köpte, var inte säker på om jag verkligen hade testat den som jag skrev ovan, så ja testade den nu å den funkar lika bra som den tidigare å motorn blir precis lika varm som tidigare..

Så ja tröttnade på skiten å spenderade resten av dagen med att byta dämpare å fjädrar runt om på ena Corradon, så nu har jag en SUV.. Bor man på landet ska det ju fan synas oxå! ;)

Subzero
2009-04-20, 20:04
Nu har jag plockat bort termostaten å DET ÄR SAMMA SKIT!!!.. Helt sanslöst detta..
Börjar nästan tro att förra ägaren bytt till ett annat remhjul på vattenpumpen bland annat, för det känns ju riktigt B om det är sådär från fabrik med remmen å remhjulet..

Jaja, nu är det bara motorn som återstår att byta då..
ABS motor, nån som har å skänka? ;)

J.L
2009-04-20, 20:21
Nej Jimmy, men du får gjärna komma och hjälpa mig med det sista på topppacknings-bytet, snällt va ;-)

Subzero
2009-04-20, 20:24
Om jag tar passaten dit så fixar jag topp packningen åt dig samtidigt som du fixar min bil, deal? :)
Fan, du bor ju bara ett stenkast härifrån :)
Bilen hinner inte ens komma upp i temp innan man är framme.. hehe

Maha
2009-04-20, 21:25
Dock så kommer den där kopplingen vid 'koppen' till termostaten att ploppa loss innan den hinner koka p.g.a att trycket blir för högt i systemet.. Eller om den åker loss just på grund av att den kokar?..


Rätta mej om jag har fel, men ett kylsystem arbetar under tryck för att höja kokpunkten till runt 110 grader C... Om det då finns en "svag punkt" som ej klarar att hålla tätt så kanske det kan vara en orsak till att motorn kokar.

Sen så sa någon att det kanske är tempmätaren som "ljuger"...
Ett sätt att kolla detta under körning skulle väl kunna vara att koppla in en extra tempmätare med tillhörande givare exempelvis på slangen mellan toppens övre anslutning (vid original tempgivaren m 4 sladdar) och vattenpumpen då denna hela tiden borde innehålla vatten som kommer direkt ur motorn.
Denna givare skulle ju också kunna testas på t.ex. vattnet på väg ut ur kylaren för att på så vis kolla kylarens verkningsgrad.

Dessa skulle kunna användas:

32-1130 http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=135328
Kolla först så det blir för rätt slangdiameter.

32-201 http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=77435

Detta är ju bara teorier och ideér men kanske värt ett försök...

J.L
2009-04-20, 22:59
Om jag tar passaten dit så fixar jag topp packningen åt dig samtidigt som du fixar min bil, deal? :)
Fan, du bor ju bara ett stenkast härifrån :)
Bilen hinner inte ens komma upp i temp innan man är framme.. hehe

Synd, jag är precis nästan färdig ;-)

Kom förbi någon dag och tjöta lite skit om du har vägarna förbi!




Rätta mej om jag har fel, men ett kylsystem arbetar under tryck för att höja kokpunkten till runt 110 grader C... Om det då finns en "svag punkt" som ej klarar att hålla tätt så kanske det kan vara en orsak till att motorn kokar.


Kokpunkten har nog inget med trycket att göra, däremot blir det sämre
cirkulation om det finns en läcka där trycket kan läcka ut, och kanske t.o.m.
vatten, kommer inte ihåg om du bytt plasthuset där tempgivaren sitter och
3 kylslangar, 1 till vattenpump, 1 till kylare och en liten till expansionskärl,
annars kan den vara ett hett tips.



http://forumbilder.se/images/7362009104848fb3a.jpg

WTF?! Kan nästan svära på att min rem går på ovansidan vattenpumpen?
Kan ju inte stämma, med tanke på riktningen på pumpens blad...
måste jag kolla imorrn, skjuter mig i huvvet om jag satte den fel när jag
bytte vattenpump...

Subzero
2009-04-20, 23:51
Rätta mej om jag har fel, men ett kylsystem arbetar under tryck för att höja kokpunkten till runt 110 grader C... Om det då finns en "svag punkt" som ej klarar att hålla tätt så kanske det kan vara en orsak till att motorn kokar.

Motorn har ännu aldrig kokat, iaf inte i min ägo, jag upptäckte detta felet innan den hann koka.
Den håller tätt överallt, läcker inte ut något vatten..
Jag har även bytt den kopplingen strax innan termostaten, där nedre kylslangen går in i vattenpumpen, det är ju nån sorts koppling där som åker isär när det blir för högt tryck, iaf hände det så på min två gånger vid 112 grader på mätaren, denna är nu bytt till en begagnad utan resultat..


Sen så sa någon att det kanske är tempmätaren som "ljuger"...
Ett sätt att kolla detta under körning skulle väl kunna vara att koppla in en extra tempmätare med tillhörande givare exempelvis på slangen mellan toppens övre anslutning (vid original tempgivaren m 4 sladdar) och vattenpumpen då denna hela tiden borde innehålla vatten som kommer direkt ur motorn.
Denna givare skulle ju också kunna testas på t.ex. vattnet på väg ut ur kylaren för att på så vis kolla kylarens verkningsgrad.

Dessa skulle kunna användas:

32-1130 http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=135328
Kolla först så det blir för rätt slangdiameter.

32-201 http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=77435

Detta är ju bara teorier och ideér men kanske värt ett försök...

Tempen stämmer, har bytt tempgivaren till den som satt i plasthuset som jag även det har bytt och båda visar samma..
Dom få gånger jag fått igång fläkten så har det varit precis över 90 grader å den har stängts av precis under 90, så den visar rätt..

Alltså, det som är bytt är, sett från toppen:
Plasthuset för tempgivare (begagnad)
Tempgivaren (testat begagnad)
Kylaren (fräsch begagnad)
Termogivare i kylet (ny)
Plasthuset under termostaten (begagnad)
Termostat (testat 4st olika, alla nya)
Vattenpump (en begagnad å en ny)
Topplockspackning
Värmepaket (nytt)

Det finns för satan inget mer att kunna byta!.. Blir tokig på skiten..

Nu har jag alltså ingen termostat alls men ändå så går den upp i temp på tomgång.. När jag kör så går den även då upp ibland, men inte alltid (?!?!)..
Verkar som att när jag gasar lite extra så får den igång cirkulationen så den skickar in vatten genom kylaren för då kan tempen sjunka ibland, men inte alltid..
Om jag kör med kupefläkten igång så håller sig tempen bra..

Så, eftersom inte ens fartvinden lyckas kyla vattnet så cirkulerar det inte genom kylet vilket det självklart ska göra eftersom jag inte har nån termostat i just nu.
Då tyder ju det på att det är kass cirkulation på vattnet..
Men jag lossade nedre å övre slangen till kylet å spolade genom vatten idag å det var inget stopp där, spolade även in i motorn å det verkade flöda fint och spolade till slut in i exp.kärlet så det kom ut nere vid pumpen å det verkade ok där med..

Dessutom, fläkten startar oftast första gången den går upp i 90 grader efter att jag grejat nåt så jag fått tömma systemet å sen i med vätskan igen, men bara i början, om jag sen åker en sväng med bilen så blir den varm igen..
Sen går inte fläkten igång igen, inte ens om jag låter den svalna över natten.. skitskumt..

Så helt klart verkar det va nåt med cirkulationen.. Även om det skulle cirkulera via kylet men inte trigga termogivaren så skulle det ju ändå kylas av fartvinden, men det händer inte. Alltså är det ingen eller otroligt liten cirkulation via kylet, även utan termostat.. Å vattenpumpen är bytt först till en begagnad å sen till en ny.. Har även satt i den begagnade pumpen idag i tron att den nya är kass men det är precis samma grej, varken bättre eller sämre..

Nån som vet om en bra bergvägg i närheten av grästorp?

Subzero
2009-04-21, 00:00
kommer inte ihåg om du bytt plasthuset där tempgivaren sitter och
3 kylslangar, 1 till vattenpump, 1 till kylare och en liten till expansionskärl,
annars kan den vara ett hett tips.
Yes, den är bytt, fick med givare i det plasthuset så även den har jag bytt ut å testat med..



http://forumbilder.se/images/7362009104848fb3a.jpg

WTF?! Kan nästan svära på att min rem går på ovansidan vattenpumpen?
Kan ju inte stämma, med tanke på riktningen på pumpens blad...
måste jag kolla imorrn, skjuter mig i huvvet om jag satte den fel när jag
bytte vattenpump...

Det där är en sak jag tycker är mycket märkligt..
Vattenpumpens remhjul är helt slätt, alltså bör ju det tyda på att remmen skall ligga an mot den med baksidan men det gör den inte, den ligger emot där med den ribbade sidan vilket då självklart gör att den slits ut onormalt fort, tror faktiskt det är dags att byta min nu snart.. Å säkert om 50-100 mil igen sen.. Det sliter ju sjukt mkt på remmen..

Kan det vara så att nån tattare har bytt ut remhjulet eller vattenpumpen å fått på fel remhjul??
För på ABS motorer jag sett bild på så har vattenpumpen haft ett remhjul för en V-rem, som den till styrservon..
Dock så är det även en skum lösning till generatorn som jag inte sett på bilderna, jag har en stor fjäder på undersidan generatorn som spänner mot blocket för att på så sätt hålla remmen spänd när man drar åt bultarna, kanske för att slippa remspännare..?.. Men är det nån special lösning på min motor eller är det nåt hop-plock från nån annan motor??

Du J.L, vad har du för motor? Är det ABS? För isåfall så kikar nog jag förbi å jämför lite..

J.L
2009-04-21, 17:17
Jepp jag har ABS-motorn i golfen, har också fjädern under generatorn.

Kom gjärna förbi en sväng om du vill, jag är ute och mekar det sista,
men pm'ar mitt nummer om du inte har kvar det!

Subzero
2009-05-30, 11:53
Spektaklet bara fortsätter. Jag har bytt motor nu till en abs motor från golf -94, fick byta svänghjul och bakre motorfästet, annars var det bara å slänga i den. Men hör å häpna, den går fortfarande upp i temp :) jag bytte till my termostat i nya motorn idag men det är samma fel. Nedre kylarslangen är kall, alltså öppnar inte termostaten, men varför inte? Det är EXAKT det här som var med förra motorn oxå, varit sedan jag köpte skiten.. Det enda som Inte är bytt är expansionskärlet, slangarna från detta å så slangen från topp till kyl. Å dessa tre slangar har jag kollat över. Resten är bytt. Motor, kyl, givare o.s.v vafan är detta för skit?