handdator

Visa fullständig version : Golf mk1 -81 7500mil - värdering -



forsberg_80
2009-03-14, 16:28
Min mor har en silverfärgad golf, jag tror att det är en -81:a. Hon köpte den i somras av min svåger, den har gått i hans familj sen ny som jag förstår det.

Den är i ett fint skick och ser väldigt fin ut.
Inredningen är svart-vit-smårutig och mycket snygg, ser ut som ny.
Bättrad lack på dörrarna pga. små ytrostprickar har dykt upp.
Väldigt fräsch undertill sa de på verkstaden hon lämnade den för att byta avgassystem förra veckan.

Mycket smådelar, främst slangar och sånt, bytt eftersom den stått länge innan den började användas för ett år sen.

Det speciella är att bilen bara har gått 7000 ärliga mil och jag undrar om den kan ha något värde?

Hon kör bara 300 mil per år så den slits inte ut, men hon är väl ingen klippa på att tvätta sina bilar och sådär. Så jag undrar om det vore bättre att sälja den till någon entusiast medans den fortfarande är fräsch. Gjorde en sökning på blocket för att se vad fräscha golf 1:or låg i för priser. Men hittade inte en enda som gått under 15000mil till salu, så en som gått 7000mil verkar vara väldigt unikt.

Den är ju väldigt billig att äga vilket är viktigt för henne så på så sätt är det en perfekt bil för henne. Men kan ändå undgå att tänka att det vore bättre om den fick en ägare som kan se till att den får förbil i ett fint skick.

Har inte gjort någon tillsalu annons här eftersom annonser måste innehålla pris och jag inte riktigt vet vad den kan vara värd.

Så mellan tummen och pekfingret, vad kan hon tänkas begära för bilen vid en ev. affär?

Putsarn
2009-03-14, 17:31
Tjena.
Kul med en riktig lågmilare. Lägg beslag på den själv!

Men om du ändå vill sälja så :)
Det som styr priset är ju givetvis helhetsintrycket.
Rost fanns lite, mest ytrost sa du.
Är den servad bra? Servicebok fullstämplad?
All dokumentation ökar bilens värde.
Org. fälgar, navkapslar, tillbehör, extrautrustning osv osv.

Hittar du 2 köpare som kan trissa upp priset så är ju det bra givetvis.
Men det är svårt att svara på igentligen.
Folk är väl inte så benägna att vilja betala något för en gammal golf.

Beroende på skick så kanske 10-16tusen. Men somsagt ganska svårt att svara på.

P-plats här på forumet har en snuskigt fin lågmilare. Den låg ute på blocket innnan han köpte den. Den kostade 24000 i annonsen. Vet ej vad Han gav dock.
Den är som jag sa OTROLIGT fin.

Daniel.E
2009-03-14, 18:01
köpte min i somras en 80a ska ha gått 12000mil betalade 8000kr för den relativt fräsch rostig bakplåt och vänster skärm bak som gick att se
nu är den ner riven och jag har hittat yterst lite rost på den så kanske 10-12000kr för den om rätt köpare kommer

forsberg_80
2009-03-14, 19:41
Ok. Ja då har jag fått lite input hur det ser ut.

Känns som att det är en dum ide att sälja den för under 15k eftersom den är väldigt billig för henna att äga och köra. Att hitta en bättre bil för de pengarna om man ser till hennes behov är nog svårt, för att inte säga omöjligt.
Sen att den är snygg att se på är ju bara bonus! :)

Men då har jag ivartfall kollat läget och behöver inte ha dåligt samvete för att bilen körs som bruksbil.

Manny
2009-03-14, 19:42
NÄR hon väl sak göra av med den så kan du ju se till så den hamnar i bra händer iaf =).

P-plats.se
2009-03-15, 17:23
Den har gått som min då, dock äldre men kanske inte i samma skick då den är bättrad!?
Min låg ute för 24000:- men jag prutade endel...
...i efterhand har jag dock blivit bjuden mer för bilen men då gäller det att rätt köpare får upp intresset för bilen.
I samråd med mitt försäkringsbolag är bilen värderad till 25000:-.

Som sagt, under 15000:- tycker jag inte den ska säljas men allt beror på vilken köpare du hittar.
Golfar brukar attrahera yngre killar och då kanske inte priserna trissas upp så högt...