handdator

Visa fullständig version : Konstiga motor och växellåds fel på [MK3 GTi 96a]



blackfox
2009-03-14, 01:23
Hej hej kompisar!

Det är så att jag har fått lite småproblem med min GTi, så jag undrar om jag kan få lite svar och tips.

1. Sen lite kallare väder kom så har bilen tappat tomgången helt, startar inte utan gas och den måste köras varm för att den ska få tomgången normal. (Det låter som om den misständer, för när man står stilla och gasar mellan 1-2 000 varv så skakar bilen typ, alltså kupen vajjar lite, precis som om motorn inte går jämt).

2. I samband med mitt första problem så har bilen blivit seg/slö, när man gasar så låter det som om den kvävs men accelerar ändå men långsamt, precis som om 50 hästar försvinner, men ibland får den "kick" och då blir den normal, men inte långvarigt ( jag testade att köra 100-200km/h och första gången gick det på under 30 sekunder, andra gången tog det nästan 1 minut fördelen med andra gången var att det var nedförsbacke men ändå så kass tid ).

3. När man kör i 3an så börjar det låta ur växellådan, ljudet påminner om ljudet när man backar, sådant skrikigt ljud typ weiiiiiiiiii (Ja ni förstår) Kan det vara så att man måste fylla på olja i växellådan?

4. Om jag vill stoppa in en sportluftfilter, är det bara att skruva av burken och stoppa in nya eller måste man göra annat också?

Ingen i Malmö/Skånetrakterna som hade kunnat titta på bilen ev. hjälpa mig?

Med vänliga hälsningar: Micke

G60 V-spec
2009-03-14, 01:38
Tjena Milorade!

Om du har tid på söndag så hade jag kunnat ta en titt på bilen.

Pozdrav Vlado

blackfox
2009-03-14, 02:10
haha Vlado va gör du här, hur går din G60:)

Ja men frugan din jobbar ju. :)

Kommer förbi i veckan hade vi tänkte då du inte jobbar sent, så kan vi släppa hundarna också, dagarna e ju längre nu.

blackfox
2009-03-14, 19:22
ingen? :(

G60 V-spec
2009-03-14, 19:43
Jag tror du har blandat mig med nån annan Vlado ;).

Jag har ingen fru. Men jag har en Golf G60 ;).


Bor på Nydala.....Och som sagt så hjälper jag dig gärna med problemet du har =)


Pozz Vlajko

blackfox
2009-03-14, 20:00
Ahaa. Men förlåt mig. :/ tänkte på en annan Vlada. Okej, jag kan komma förbi imorgon. Jag bor i Augustenborg så att vi e nära.

Vilken tid ska vi säga då? MVH: Mikica

G60 V-spec
2009-03-14, 23:28
Vi kan säga efter 14.00 imorgon.

Mitt mob.nr: 0737-834879.


Mvh Vlado

blackfox
2009-04-02, 10:54
Jag ville bara komma med lite mer utförlig information om mitt kvarstående problem.

Min bil har som sagt tappat tomgången helt (vid kallstart), sen när bilen väl e varm så e tomgången orolig.

Bilen har haft tomgång som vanligt innan, och sen så när jag skulle starta bilen var de ingen tomgång, och sen dess har bilen varit "seg" om man får kalla den så, t.ex när man ska "trycka plattan i mattan" i lite högre växel 3-5 så bara börjar den nästan "bööööa" dvs, den verkar inte ha kraft att dra, det förekommer även i 2an ibland.

Så jag tänkte, kan det inte vara nån sensor eller nåt?


jag ska ut med startgas nu och kolla om jag har vakumläcka.

MVH: Micke

EDIT: sprutade lite startgas lite här å där, motorn reagerade inte, sen provade jag att spruta in startgas direkt i insuget, så jag öppnade burken å sprutade lite, inget hände, absolut inget, sen sprutade jag lite mer, så dog motorn, provade igen, och samma sak igen. Motorn dör när man sprutar in startgas *tumme upp* =(

VWGolIV
2009-04-02, 12:43
Ang växellådans oljud så kolla att du har rätt mängd först innan man börjar felsöka på annat.

blackfox
2009-04-03, 14:33
Ingen annan som kan hjälpa mig angående mitt tomgånsproblem?