handdator

Visa fullständig version : Kamkedja?



vonheden
2009-03-12, 12:19
Hej!

Jag äger en Golf IV 1.8T och hade nyligen inne bilen på 10000mil service. Jag frågade gubben, "när tror du det är dags för den "stora" servicen med kamremsbyte m.m?" Han svara: "det är nog ingen kamrem på denna utan en kamkedja...och de brukar gå långt, ändå upp 18000mil utan problem"

Så nu undrar jag här inne, vad är det jag har kamrem eller kamkedja? Och när ska den isåfall bytas.

Bilen har gått ca 10600mil nu.

M v h
Ponta

magnusT
2009-03-12, 12:22
Du har kamrem.
VAG säger 18000mil men det är väl säkrast att byta vid ca 12000.

jollykent
2009-03-12, 12:59
jag bytte på min vid 14000 men skulle nog rekommendera att göra de vid 12000. glöm inte byta vattenpump å ac-rem när du ändå ska göra jobbet.

vonheden
2009-03-12, 14:09
ok, tackar för info!

VWGolIV
2009-03-12, 14:50
Gör det i tid =)

byter min var 10000 mil och då även vattenpump + alla hjul och alla andra remmar.

jollykent
2009-03-12, 23:37
kan tipsa om att ad-center har ett färdigt paket att köpa med rem, spännanordningen, löphjul samt vattenpump för ca 2000kr. glöm inte att ha silikon eller nån annan tätningsmassa till vattenpumpen bara.

Rickard.v
2009-03-14, 17:46
Snacka om noll koll på bilen han precis servade. Där skulle inte jag våga serva bilen. Det var väl inte på en VAG verkstad antar jag.

enligt vag så är det 12000mil till 1999
2000 o senare är det 18000mil.

O en kamkedja ska ju hålla 30000mil egentligen utan problem.
(utom på vr6 men där är ju inte själva kedjan problemet)

Henrik.M
2009-03-14, 18:07
Snacka om noll koll på bilen han precis servade. Där skulle inte jag våga serva bilen. Det var väl inte på en VAG verkstad antar jag.

enligt vag så är det 12000mil till 1999
2000 o senare är det 18000mil.

O en kamkedja ska ju hålla 30000mil egentligen utan problem.
(utom på vr6 men där är ju inte själva kedjan problemet)

Man bör inte åka 18000 för det pga av att spänrullen har en tendens att haverera före det.
Max 15 anser jag vara lämligt så har man lite marginal , men det är ju jag det.
Ang kedja.
Sen så har ju 1.8T också kedja.
Den sitter dock i bakkant på motorn och driver kammarna , även denna brukar börja rassla med åren pga av dåliga glidlager till spännaren.
Ganska vanligt faktiskt.

Rickard.v
2009-03-14, 19:57
Vadå bör

Det är VAGs egna service intervaller jag pratar om. Inte min egen åsikt.
De måste man ju kunna lita på. De flesta lämnar ju bara in bilen utan någon större koll på vad som görs. (utom vi vw entusiaster)

Undrar om det inte var någon med spännrullen de har ändrat på nyare motorer. Jag frågade om hur det kunde gå 6000mil längre.

Henrik.M
2009-03-14, 20:11
Det är VAGs egna service intervaller jag pratar om.

Jag är väldigt medveten om det.
Är anställd av dom sedan många år tillbaka.


Undrar om det inte var någon med spännrullen de har ändrat på nyare motorer. Jag frågade om hur det kunde gå 6000mil längre.

Annan konstruktion på spännelementet jag kommer på , vilket ändå inte betyder att man bör åka 18.000mil med dom.
Sen så är 18.000 mil en rekomendation från VAG:s sida.
Rekommendation betyder inte bokstavligen att den håller 18.000 mil.
Min spänrulle glappade och rasslade när jag bytte den vid 14 samt att remmen var synligt försvagad.

Sen handlar ju allt om hur man anväder bilen också , kör du lungt och sansat i 18.000mil håller det säkert.
Buskör du dagligen som en idiot kan du nog halvera sträckan.
Man måste ta med det också i beräkningarna.

vonheden
2009-05-20, 15:39
Vad kostar ett byte av kamrem m.m? Jag har hört 8-10000:- men det låter för jäkla dyrt alltså...måste väl vara billigare?

Inte någon som kan tipsa om en billig verkastad i Göteborg som kan göra det?

Tack på förhand!

ypzilon
2009-05-20, 17:00
Är ju närmast tjänstefel av mekanikern att säga att du inte behöver byta rem än på länge utan att kolla upp intervallet!!!
Finns ju bilar där den ska bytas vid 9000 mil.

Rickard.v
2009-05-20, 21:39
Jag är väldigt medveten om det.
Är anställd av dom sedan många år tillbaka.



Annan konstruktion på spännelementet jag kommer på , vilket ändå inte betyder att man bör åka 18.000mil med dom.
Sen så är 18.000 mil en rekomendation från VAG:s sida.
Rekommendation betyder inte bokstavligen att den håller 18.000 mil.
Min spänrulle glappade och rasslade när jag bytte den vid 14 samt att remmen var synligt försvagad.

Sen handlar ju allt om hur man anväder bilen också , kör du lungt och sansat i 18.000mil håller det säkert.
Buskör du dagligen som en idiot kan du nog halvera sträckan.
Man måste ta med det också i beräkningarna.

Ja men om man som vanlig svensson bara kör o kör o lämnar i bilen på service utan att tänka på kamremmar o vattenpumpar. Då har man ju mobilitetsgaranti hela tiden. Jag antar då att verkstadet byter kamrem vid 18t. Vad händer då om motorn rasar vid 17t. Bilen är ju servad enligt boken o ägaren har inte gjort nå fel utan servat den som de ska servas.
???

(opel astra 90tals modeller ska kamremmen bytas vid 6000mil, En arbetskarats astra rasade vid 5500mil. Hur kan opel misslyckas så med kamrem o inte vw??)

Henrik.M
2009-05-20, 22:59
Ja men om man som vanlig svensson bara kör o kör o lämnar i bilen på service utan att tänka på kamremmar o vattenpumpar. Då har man ju mobilitetsgaranti hela tiden. Jag antar då att verkstadet byter kamrem vid 18t. Vad händer då om motorn rasar vid 17t. Bilen är ju servad enligt boken o ägaren har inte gjort nå fel utan servat den som de ska servas.
???

Mobgarantin ser till att din bil kommer in till verkstan/du kommer vidare på resan eller vad det nu kan vara.
Dock blir det du själv som står för kostnaden för kamremsbytet.
Verkstan har ju inte gjort något fel , dom har ju bara gjort en service på bilen.
Där ingår ej kontroll/byte av kamrem.

Hade dom däremot bytt kamrem och den gått av/motorn rasat är det en helt annan ansvars fråga förutsatt att det skett inom loppet av garantitiden för jobbet.

Sen kan man tycka vad man vill om både 18000mils kamremsintervaller & 3000mila serviceintervaller.
Vissa tycker det är bra (oftas dom som köper bilen ny) andra tycker det är dåligt (dom som köper bilen begagnad).

Och på frågan varför det är så? : Vet ej , jag är bara en vanlig tekniker som lagar trasiga bilar.
Frågan måste ställas till dom som konstruerat bilarna. (Ibland skulle jag vilja fråga dom väldigt mycket som jag själv undrar över).

Tiaz
2009-05-20, 23:09
När jag hade min Golf IV för några år sen så servade jag den alltid på Stenungsunds bilverkstad. Dom är mycket bra att ha och göra med. Dom gjorde kamremsbyte/service och bytte klossar fram. tror det gick på 11200:- fast det var väl för 6 år sen. Men som sagt, har du möjlighet att lämna bilen där så blir du säkert nöjd:)