handdator

Visa fullständig version : Lupo - Skillnader motor & bränsleekonomi?



Lillen
2009-03-11, 01:25
Är ju sugen på Lupo.

Blir förmodligen besinare.
EJ GTi , blir någon snikmodell.
Skall vara andrabil och för att frakta rumpa.

Kollar på 1,0 och 1,4 bensin.
Bara manuell låda.

Vad skiljer?
Soppaförbrukning mellan de båda?
Finns det reservdelar till vettiga priser?
Vad går sönder?

Har kollat lite i Lupotråden.
Men den verkar vara död just nu?

Tips?

Norpan
2009-03-11, 10:37
1,4 alla dagar i veckan! : )

1,0 är slö och opålitlig och ovanlig.

En liten Lupo med en 1,4 75hk är faktiskt inte slö alls.

Och vad beträffar förbrukning så ligger min 1,4 på runt 0,55l/mil på
landsväg och i stan ca.0,7l/mil

Reservdelar finns det gott om på VAG och priserna är inte hutlösa.

Dom stora problemen hos Lupo är väl att vissa fryser i vevhusventen och avgaskammen skär. Andra småproblem är väl hjullager och dörr gångjärn.

Lillen
2009-03-11, 17:46
Hmmm ok.
Tack för svar.

Soppaförbrukningen är det ett normalt snitt?
Högt eller lågt räknat?

Så det är alltså 1,4:an man ska kolla mer på?

Vevhusproblemet vet jag om.
Hjullager är ju en VW-sjuka vid begköp.
Dörrgångjärn är ju ingen fara.

Fler åsikter.

Norpan
2009-03-12, 09:48
Förbrukningen är snittet på min bil med 17":are på.

1,4 är det självklara valet då lupo 1,0 är begåvad med hela 50hk : )

Tycker Lupo har varit en mycket bra bil med kalas bra ägandekostnader för min del trots att jag haft kamremshaveri och åker på 205/40/17" däck.

Och på tal om kamrem, kolla om den är bytt oavsett om bilen inte gått
12.000mil ännu. Spännhjulen spricker och remmarna torkar och detta brukar oftast framträda vid ca.9.000mil med ventilsallad till följd.

Kan vara problem att få tag i beg. motor om det rasar just då motorkod AUA.
AHW brukar vara lättare och om det är nån tröst så passar toppen från BBY(polo,fabia) alldeles ypperligt.

Barbapappa
2009-03-12, 17:26
Jag håller med Norpan på de flesta punkterna, jag har haft en 1,4 och morsan hade en likadan tills för några år sedan. Varken hon eller jag hade några problem med bilarna, visst lite avgassystem och bromsar får man väl ränka med, men det är ju inget modellspecifikt problem direkt...

Båda de bilarna hade gått runt 10000mil när dom såldes och var båda 99:or.

Råbbert
2009-03-13, 09:36
Kanske läge att köpa en 1.4 -99 till skapligt pris?
Har en gul som ev. är till salu.

MVH/ Robert

Ravenous
2009-03-15, 15:22
Jag har en 1,4. Mitt snitt ligger på 0,7 vilket inte är helt lysande för en minibil. Problemet är att dom är så lågt växlade och jag har 5mil enkelresa på 120 väg till jobbet. Och det blir väldigt bullrigt i högre hastigheter. Hade den varit högre växlad hade jag varit väldigt nöjd med den annars "pigga" och roliga bilen.

Barbapappa
2009-03-15, 18:31
Jag har en 1,4. Mitt snitt ligger på 0,7 vilket inte är helt lysande för en minibil. Problemet är att dom är så lågt växlade och jag har 5mil enkelresa på 120 väg till jobbet. Och det blir väldigt bullrigt i högre hastigheter. Hade den varit högre växlad hade jag varit väldigt nöjd med den annars "pigga" och roliga bilen.Det låter som ungefär samma siffror som jag har sett när jag har kört Lupo. Men man kan ju få dom att gå billigare, med då är det lite lägre hastigheter som gäller kan jag tro, morsan körde sin på runt 0,55-0,6.

Min gti har jag fått ner på 0,52/mil en gång, men jag har även fått den att dra en tank på runt 15mil.

Gti'n har nog undefär samma utväxling på 6:an som 1,4an har på femman, men stegen upp till 6:an är betydligt tätare. För min del hade 6:an gärna kunnat vara en ren överväxel...

Lillen: Har du provat nån Lupo än?

Lillen
2009-03-15, 20:11
Jag har en 1,4. Mitt snitt ligger på 0,7 vilket inte är helt lysande för en minibil. Problemet är att dom är så lågt växlade och jag har 5mil enkelresa på 120 väg till jobbet. Och det blir väldigt bullrigt i högre hastigheter. Hade den varit högre växlad hade jag varit väldigt nöjd med den annars "pigga" och roliga bilen.



Det låter som ungefär samma siffror som jag har sett när jag har kört Lupo. Men man kan ju få dom att gå billigare, med då är det lite lägre hastigheter som gäller kan jag tro, morsan körde sin på runt 0,55-0,6.Lillen: Har du provat nån Lupo än?

Nej inte testat nån Lupo ännu.
Hade hoppats kunna kolla lite bil snart.
Det är i planeringsstadiet just nu.
Har väl hittat några lupo iofs.

Under 0,7 hoppas verkligen den går!?
Jettan går ju under den förbrukningen ibland.
Men bilen kommer inte att köras ofta i högre hastighet.
Blir en byabil och pendla mellan orterna här.
Så man hoppas ju kunna få låg förbrukning.

Vi har ju 90-väg som bäst i närheten.
Annars är det 100 eller 110 men man behöver ju inte köra så fort.

Barbapappa
2009-03-15, 23:07
Tror säkerligen att du fixar att köra den på under mina siffror, för jag är inte nån hejare på ecodriving. ;-D

Lillen
2011-01-04, 22:28
Jaha då var det lupofunderardags igen.
Sambo som pendlar långt var dag.

Tittar på alla modeller.
Först var det 1,4 16V men nu mest 3L.
Lutar åt den senare om man kan få tag i något ok exemplar.
Priset styr ju så klart som vanligt!

Sedan verkar det vara svårt att hitta användarinfo.
Kollar 3L-forumet men de är ändå inte så mycket info.

Lilla_Vargen
2011-01-05, 02:58
Inte så insnöad på 3l:en men det som verkar ganska viktigt är att man kollar så lådan är helt sjukdomsfri.
De billigare 3l:arna som rullat 25-30k kanske inte skulla falla mig på läppen men man vet ju aldrig.
Själv var jag ute o letade a2 med samma snurra ett tag innan Touranen dock TOK för dyra :-(

Vad menar du med användarinfo ???
62 hk och 140 Nm ?!? Funkar väl :-)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Lupo ...finns dock en del felaktigheter :-/

graul
2011-01-05, 03:27
Jag skulle vilja inflika att det största problemet är väl lådorna. Farsan köpte en 1.4 -99 år 2000 och fick byta en låda på garanti, den lådan höll visserligen 13000 mil men den rasade den med. Vet fler som har haft samma problem, bl.a. en med seat arosa men kan inte tänka mig att det kan vara nån skillnad på lådorna på dom.

mt4base
2011-01-05, 13:09
Förbrukning på Lupo är nog rätt varierande. Jag körde en 1.4 75hk ett år ungefär och var rätt trött på att den drog så mycket. Jag pendlade då på motorväg, 110väg, och tempot låt väl rätt högt där men jag låg mycket sällan under 0.7, oftast runt 0.75 men det berodde nog mycket på att bilen inte orkade tempot riktigt och fick gå hårt. I mina ögon är Lupon ingen direkt snål bil, hade en Honda Civic 1.5 med 101hk innan Lupon och den gick konstant på 0.55-0.6 oavsett belastning under samma förutsättningar på motorväg/övrig körning.

Lycka till i jakten på nått bra!

Lilla_Vargen
2011-01-06, 13:58
Jag skulle vilja inflika att det största problemet är väl lådorna. Farsan köpte en 1.4 -99 år 2000 och fick byta en låda på garanti, den lådan höll visserligen 13000 mil men den rasade den med. Vet fler som har haft samma problem, bl.a. en med seat arosa men kan inte tänka mig att det kan vara nån skillnad på lådorna på dom.

Detta är av läckande packbox till växelföraren (vad jag har erfarat och hört)
Lådans olja droppar ur o utan olja så vipps har du ras :-(
Bytt min packbox för 4 ? år sedan, dags för ny :-)

Bränsle ekonomi är inte den bässta i högre tempo dvs 90+
Min dricker ca 0,85 l/milen i 140 tempo MED bakvingen monterad...

...men allt är ju relativt ;-)
Den drar dock endast 1,6 liter på bana i maxtempo jämfört med Subbor som slurpar 6-7 liter milen på bana....

Lilla_Vargen
2011-01-06, 13:58
Jag skulle vilja inflika att det största problemet är väl lådorna. Farsan köpte en 1.4 -99 år 2000 och fick byta en låda på garanti, den lådan höll visserligen 13000 mil men den rasade den med. Vet fler som har haft samma problem, bl.a. en med seat arosa men kan inte tänka mig att det kan vara nån skillnad på lådorna på dom.

Detta är av läckande packbox till växelföraren (vad jag har erfarat och hört)
Lådans olja droppar ur o vips har du ras :-(
Bytt min packbox för 4 ? år sedan, dags för ny :-)

Bränsle ekonomi är inte den bästa i högre tempo dvs 90+
Min dricker ca 0,85 l/milen i 140 tempo MED bakvingen monterad...

...men allt är ju relativt ;-)
Den drar dock endast 1,6 liter på bana i maxtempo jämfört med Subbor som slurpar 6-7 liter milen....

a128
2011-01-06, 14:12
Det ska även finnas med Fsi-motor , borde inte var problem att pressa under halvliter milen

enligt wikipeda ska denna motor vara på 1,4 liter och 105 Hk och ska tillverkats 01-04 och vara den enda Lupo bensinmodell med Direktinsprutning

jag lyckades pressa min förra golf 1,6 Fsi-04 presis på halvlitern med 99 oktan i tanken och ytterst snäll landsvägskörning

det finns ingen tillsalu på varse sig blocket, allaannonser

men det finns en på bytbil
http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/lupo/hvprs4dg/?criterias=B0ABUDIAAY8Yv2wWjObSAAA_!

Barbapappa
2011-01-06, 15:53
Tror ju helt klart det är 3L som gäller lillen om man vill åka billigt, men se till att hitta nåt vettigt ex bara. Verkar ju finnas riktigt fina bilar från 50k som inte har gått superlångt...

Barbapappa
2011-01-06, 16:11
Fanns ju faktiskt en 1,4 tdi på blocket med, drar ungefär lika lite..

Mackan73
2011-01-06, 22:38
3l är stålet, tjejen har en sån & den går som tåget. Lådan är som jag fattat det en vanlig manuell låda men med en växlingsrobot. Hon har inte haft några problems med den överhuvudtaget, dock är det viktigt att man grundinställer lådan vid service.

Lillen
2011-01-07, 20:19
Olika åsikter här.
Har även kollat på 1,4TDi:n.
Den ska ju vara nästan lika snål men med manuell låda och utan start/stoppteknik.

Alltså 3L tycker jag verkar vara en ok bil.
Så klart måste ju lådan vara servad och bilen fin.

MEN skiljer det så mycket på förbrukningen????
Speciellt på 1,4 bensinarna?
De ska ju gå billigt ju?

Barbapappa
2011-01-08, 14:27
Olika åsikter här.

MEN skiljer det så mycket på förbrukningen????
Speciellt på 1,4 bensinarna?
De ska ju gå billigt ju?Olika åsikter, är det? En 3L går billigare än en 1,4 så är det väl bara. Ska gå billigt, enligt vem? ;)

Och så olika förbrukning på 1,4 bilarna tycker jag inte heller det verkar vara. Det verkar som att alla här får den att dra runt 0,7, får du den att gå billigare så är det väl bara att gratulera! Det är naturligtvis ingen omöjlighet att lyckas att få det att dra mindre, men det lär inte bli mycket gasande och omkörningar gjorda...

3L med box drar runt 0,5 om man kör för allt vad tygen håller(!) en heldag på bana, sjukt bra. Dessutom går den på strax över 0,3 vid snabb landsvägskörning till banan... ;)

tjipp
2011-01-09, 14:10
Kan hålla med om förbrukningen.. på min 1,4 16v så snittar den 0,8 men jag är inte nått fan av eccodriving heller
Brukar mest tuta å hytta med näven vid omkörning när folk håller på med sånt trams ;-)

onk
2011-01-09, 15:28
Polaren åker 1,4 bensin och vi brukar snacka om hur en diesel-lupo går ihop ekonomiskt.
Han har kört några tusen mil nu på 1,5 år och snittar 0,5-0,55 i förbrukning.
Skatten är väl några tusen kr billigare med så du ska köra bra många mil innan dieseln lönar sig.

Visst att en 1,4 tdi kan bli trevligare med chip men finns den bilen ens i landet?
Har sett två st till salu tror jag..

3L känns som en skitbil med den lådan, ingen meck har något positivt att säga om den..
Bästa köp torde vara en 1,4 16v bensin!

Lillen
2011-01-09, 15:55
Skatten är väl några tusen kr billigare med så du ska köra bra många mil innan dieseln lönar sig.

Några tusen billigare än vadå???

Lillen
2011-01-09, 16:03
Drar 1,416V:n mellan 0,55-0,8L/mil kan jag ju skippa Lupo bensinare iaf.
Jettan drar mellan 0,6-0,65 på vintern när vi har den som pendlarbil.
Riktig förbrukning mellan tankarna.

Skatt 1,4 bensin ca: 1120:-
Skatt 1,4 TDi ca: 3690:-
Skatt Lupo 3L ca: 2630:-

Skiljer lite det gör det.
Men vi räknar just nu på ca: 350mil i MÅNADEN , ENDAST pendlarmilen.
Mer eller mindre gör inte så mycket skillnad.
Blir måååånga mil på ett år!

Lillen
2011-01-09, 16:09
Jämför lite som man gör.
Jetta CL 1,6 -88
Drar som sagt 0,65 , 0,6 sommar.
Skatt ca: 1180:-

Morsans Golf 4 1,616V.
Den drar 0,75 landsvägsfart.
Inte alls dåligt men mer än Jettan.
Skatt ca: 1320:-

Andersson Racing
2011-01-09, 21:39
Imponerande körsträcka per vecka, lycka till! Mycket snack om bränsleekonomi, säkerheten då med så många timmar bakom ratten?

mvh Per

Mackan73
2011-01-09, 23:09
Drar 1,416V:n mellan 0,55-0,8L/mil kan jag ju skippa Lupo bensinare iaf.
Jettan drar mellan 0,6-0,65 på vintern när vi har den som pendlarbil.
Riktig förbrukning mellan tankarna.

Skatt 1,4 bensin ca: 1120:-
Skatt 1,4 TDi ca: 3690:-
Skatt Lupo 3L ca: 2630:-

Skiljer lite det gör det.
Men vi räknar just nu på ca: 350mil i veckan , ENDAST pendlarmilen.
Mer eller mindre gör inte så mycket skillnad.
Blir måååånga mil på ett år!


3l kostar om den är miljöbilsreggad 1418:- i skatt per år, sen har man väl fortfarande rabatt om man bor i norrlands inland el är det borttaget nuförtiden?

Lillen
2011-01-09, 23:56
Imponerande körsträcka per vecka, lycka till! Mycket snack om bränsleekonomi, säkerheten då med så många timmar bakom ratten?

mvh Per

Ohh shit!
Per månad ska det ju för fasen vara =)
My bad!

Ändrar!

Lillen
2011-01-09, 23:59
3l kostar om den är miljöbilsreggad 1418:- i skatt per år, sen har man väl fortfarande rabatt om man bor i norrlands inland el är det borttaget nuförtiden?

Jo lite rabatt ska de väl vara ännu!?
Men jag högg till med ett cirka efter vad jag hittade angående 3L.
Så den kan nog vara billigare.

Bara bra att ni rättar tråden så mer info kommer fram.

Mackan73
2011-01-10, 00:12
Jo lite rabatt ska de väl vara ännu!?
Men jag högg till med ett cirka efter vad jag hittade angående 3L.
Så den kan nog vara billigare.

Bara bra att ni rättar tråden så mer info kommer fram.

Tjejens kostar exakt det & hon bor i Malmö. Den är reggad i miljöklass 2005.

Lillen
2011-01-10, 00:38
Var hittar man info om miljöklasser och kostnader?

Mackan73
2011-01-10, 01:14
Här finns det hos transportstyrelsen:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsskatt/Hur-bestams-skattens-storlek/

i denna tråd hos 3l klubben har dom räknat lite

http://www.lupo3lclub.se/topic.asp?TOPIC_ID=927&FORUM_ID=10&CAT_ID=5&Topic_Title=nya+skatten+p%E5+lupo+3l%3F&Forum_Title=Bilen

Lillen
2011-01-10, 03:30
Jag är inte helt främmande för egen import.
Har tagit hem en del bilar själv och priserna är ju helt andra.
Frågan är ju bara vad för pris det går att få......

Lillen
2011-01-12, 23:36
VAR kan jag få provköra en Lupo 3L?

Terencegbg
2011-01-13, 10:26
Håller defenitivt inte med om att 3L är en skitbil. Om du är ute efter en bil som inte kostar dig något och kan ge avkall på lyx tycker jag denna är perfekt. Låga driftskostnader och stabilt andrahandsvärde.

Sen är det mycket snack om växellådan vilket ibland är befogat då det kräver kunskap när/om den börjar krångla.
Min har gått 14' mil och har kört den total 5' mil utan minsta problem.

Kör mest stadskörning och då ligger den på 0,35 och detta är inte ekonomikörning, kör utan att bry mig om förbrukningen. Vintern dock kan den bli lite törstig (då den inte kommer upp i temp), när det varit som kallast samt att bilen aldrig hinner bli varm när jag kör så kort sträcka i stad så ligger jag på 0,45 dock även detta utan tanke på ekonomikörning.

Har kört M3 E46 tidigare och måste nog säga att Lupon är nog den bästa bil jag ägt med tanke på hur lite den kostar i drift dessutom är den ganska körglad med tanke på hur liten o lätt den är.... sen är den knappast ett fartmonster :)

Jag är iaf otroligt nöjd ;)

2stroke
2011-01-13, 17:00
Dom stora problemen hos BENSIN Lupo's är väl att frysningar i vevhusventen
och att avgaskammen skär.


Finns det någon förebyggande bot mot dessa fel ?
Går de att modda bort ?



Jag skulle vilja inflika att det största problemet med Lupo's är väl de manuella vxl lådorna.
Farsan köpte en 1.4 -99 år 2000 och fick byta en låda på garanti,
den lådan höll visserligen 13000 mil men den rasade den med.
Vet fler som har haft samma problem, bl.a. en med seat arosa
men kan inte tänka mig att det kan vara nån skillnad på lådorna på dom.

De manuella vxl lådorna håller om man kollar oljenivån OFTA !!!
Däremot tål de inte att många droppar läcker ut då blir de skrot !!
Lika vxl låda sitter ju tex i vissa Polo och de har samma problem.


.

Lillen
2011-01-13, 17:14
Bra att det svaras i tråden.
Kul med folk som faktiskt äger Lupo eller har ägt som svarar.

mattiask
2011-01-13, 20:53
Finns det någon förebyggande bot mot dessa fel ?
Går de att modda bort ?

.

Finns ju värmare som man kan montera på vevhusvent-slangen. Hur dom ser ut eller vad dom heter har jag ingen aning om dock.