handdator

Visa fullständig version : Stötdämpare till Syncro?



Plura
2009-03-10, 13:44
Vart kan man hitta stötdämpare till dessa bilar?
har leta överallt men hittar ingenstans förutom
tyska ebay. Vill gärna ha orginal men är dom lite
sportigare gör det inget. Någon som har något tips?
Är så trött på att åka gunghäst :S

Edit: glömde nämna att det är en mk2 syncro

Junfors
2009-03-10, 16:25
Fram passar från vilken mk2:a som helst bak behöver dom ju vara lite kortare än vanliga mk2 om man inte vill höja men det vill väl alla:).

Tillägg: Mekonomen brukar utan problem ta fram orginalben eller motsvarande, monroe gasdämpare har funnits förut vilket ju är bättre än orginal.

Plura
2009-03-10, 18:25
Jodå fram misstänkte jag att det var samma. Satt precis och skrev ett mail till autodelar så få se om dom har något spännande bak. Hur är det med fjädrar till dom? Är det samma som alla golfar eller är det special bak med?

Junfors
2009-03-10, 19:56
Fjädern bak bör vara samma då fjäderbenet är längre nedanför fjäderskålen.

Fors
2009-03-10, 21:16
Jag har ett par bakdämpare liggande annars till en Rallye, vet inte om det passar? Om det skulle vare intressant, menar jag. Tyvärr inga fjädrar, dock...

Plura
2009-03-11, 11:15
Fick svar från Autodelar nu så dämpare köper jag därifrån, fjädrar var det som sagt sämre med men om det passar från vilken golf som helst bak så är det ju inga större problem :)

Junfors
2009-03-11, 13:39
Storleksmässigt passar det men då är det längden, jag har ju bara höjt när jag bytt så då är det ju inget problem men det kan hända att dom blir lite långa med vanliga fjädrar men då kan man ju bara at av nåt varv istället.

Joda
2009-03-11, 13:40
Är du säker på att du får rätt prylar ifrån Autodelar?

Vissa eftermarknadsleverantörer tror att det är samma dämpare på vanliga golf 2.

Att använda vanliga golf2 fjädrar kan du fetglömma ;) En syncro är bra mycket tyngre. Du måste ha syncrofjädrar alternativt något hemmautprovat ifrån annan bil.

Jag har provat med jettans "husvagnsfjädrar". Min syncro 2:a säckade ihop fullständigt. Dragkroken släpade nästan i marken...

Jag har beggade syncrodämpare ifrån monroe. De kostar 800-900kr/st på mekonomen. Mina har gått ~2000 mil. Du får dem billigt pga att de är lite rostiga längst upp där muttrarna sitter. Kan inte begripa detta.. då de var monterade på min bil i max 2 år.

/Johan

Joda
2009-03-11, 13:42
Kan tillägga att mina dämpare är utav märket Monroe. Mycket besviken på ytkvalitén. De fungerar däremot perfekt.

/Johan

Junfors
2009-03-11, 13:59
Att använda vanliga golf2 fjädrar kan du fetglömma ;) En syncro är bra mycket tyngre. Du måste ha syncrofjädrar alternativt något hemmautprovat ifrån annan bil.
Jag har provat med jettans "husvagnsfjädrar". Min syncro 2:a säckade ihop fullständigt. Dragkroken släpade nästan i marken...


Jag har ju inte riktigt samma erfarenhet av att köra med vanliga mk2 fjädrar men kan ju samtidigt inte lova nåt.

Min mk2 Syncro med helt orginal ban bak från en vanlig GTi med fjädern kapad nåt varv såg ut så här vid mycket framtung last på släpet.
http://iloapp.junfors.se/data/_gallery/public/28/1230323959_resized.jpg?width=533&height=400

Plura
2009-03-11, 17:36
Ja Autodelar trodde att det var till en valig Golf visade det sig
Så Joda du har PM! Kollade även med fjädrar, helt fel längd på dom som
nämt ovan. Hittade dock en sida där dom hade ett kitt till Rallye...borde
väl funka eller ser det annorlunda ut där också?

Joda
2009-03-11, 19:54
Jag har ju inte riktigt samma erfarenhet av att köra med vanliga mk2 fjädrar men kan ju samtidigt inte lova nåt.

Min mk2 Syncro med helt orginal ban bak från en vanlig GTi med fjädern kapad nåt varv såg ut så här vid mycket framtung last på släpet.
http://iloapp.junfors.se/data/_gallery/public/28/1230323959_resized.jpg?width=533&height=400

Har du provat med vanliga golffjädrar och det funkar så är det ju så.

Jag provade med helt nya Jetta-husvagnsfjädrar.. ifrån BILTEMA.. Kan vara därför den lade sig på backen.. haha..

Plura har PM

/Johan

Fors
2009-03-11, 23:22
Ja Autodelar trodde att det var till en valig Golf visade det sig
Så Joda du har PM! Kollade även med fjädrar, helt fel längd på dom som
nämt ovan. Hittade dock en sida där dom hade ett kitt till Rallye...borde
väl funka eller ser det annorlunda ut där också?


Har som sagt ett par rallye-dämpare i garaget..
Kan försöka komma ihåg att ta lite mått imorgon...

Sn00k
2009-03-13, 19:07
"Fjädern bak bör vara samma då fjäderbenet är längre nedanför fjäderskålen."

fjädrar bör du använda riktiga som är anpassade till bilens vikt och viktfördelning.
en syncro är väldigt bra balancerad, betydligt bättre än en FWD, dvs det finns lite mer vikt bak.
fjädrar ifrån en vanlig golf skulle göra att du tappade vägegenskaperna helt, dom är alldeles för mjuka.


stötdämparexperten tillhandahåller röda koni bak för en ganska vettig peng vill jag minnas, lite sportigare än orginal, och 3ggr livslängden, det funkar. (ev stod dom listade under vr6 syncro).
har för mig det finns nån klubb-rabatt där för gtiklubben..(?)