handdator

Visa fullständig version : Abs till Gti -88 ?????



LINDBLAD
2009-03-09, 23:55
jag har en golf II G60 -88, i papprena är det en gti 16v -88, men i verkligheten är de en gti kaross med allt "G60". jag har lyckats skaffa typintyg osv från tillverkaren och alla papper som behövs för en regbesiktning, det är bara en sak som saknas, ABS bromsar....
hur är det måste jag byta skivor, huvudenhet allt, eller bara huvudenheten till en abs.? måste ju ha givare på alla hjulen o så.. några tips? vilken bil ska jag ta ifrån och framför allt, vart hittar jag detta??? mvh, ROBBAN.

GTI-nissen
2009-03-10, 08:49
Det fanns också G60 utan ABS om detta hjälper dig. Du behöver kanske inte bygga om?

LINDBLAD
2009-03-11, 22:06
ok de visste jag inte, de står i typ intyget att bilen måste ha det, men kanske kan få det ändrat.... tack..

LINDBLAD
2009-03-16, 16:05
Det fanns också G60 utan ABS om detta hjälper dig. Du behöver kanske inte bygga om?


Vilka G60 fanns utan abs, var det -90 eller -91, 8v eller 16v måste veta vilken. om jag tar reda på det och kan bevisa det så slipper jag regbesiktning.. ???

GTI-nissen
2009-03-16, 17:47
Jag har inte hittat mer, men det borde gå att hitta faktabladet för respektive modellår.
Tyvärr så är Golfen den enda modellen det inte finns faktablad för i broschyrarkivet för 1990 och -91.
I faktabladet för Jetta 16V står det att det är tillval och då borde det även stå i faktabladet om Golf om man får tag i ett sådant.

Jag har googlat lite och hittat flera exempel på att det finns bilar utan ABS, men inga "bevis" från VW.

Bromsarna på min mk2 är från en G60 -90 och är inte ABS.

En hjälpsam reservdelskille borde kunna se i ETKA vilka varianter det finns. Kolla exempelvis huvudcylindern, den borde väl skilja.

LINDBLAD
2009-03-17, 21:30
Jag har inte hittat mer, men det borde gå att hitta faktabladet för respektive modellår.
Tyvärr så är Golfen den enda modellen det inte finns faktablad för i broschyrarkivet för 1990 och -91.
I faktabladet för Jetta 16V står det att det är tillval och då borde det även stå i faktabladet om Golf om man får tag i ett sådant.

Jag har googlat lite och hittat flera exempel på att det finns bilar utan ABS, men inga "bevis" från VW.

Bromsarna på min mk2 är från en G60 -90 och är inte ABS.

En hjälpsam reservdelskille borde kunna se i ETKA vilka varianter det finns. Kolla exempelvis huvudcylindern, den borde väl skilja.

ok, har pratat med snubben på vw igen, nu har han sagt (efter mycket tjat) att det är ok att skippa abs om jag fixar 22mm cylinder med servo. ganska skönt att slippa bygga om helt. men vart får jag nu tag i denna huvudenhet??

GTI-nissen
2009-03-17, 22:25
Det lät ju bra att slippa bygga om till ABS! :-)

Det sitter 22mm huvudcylindrar som passar på flera bilar. Jag har t.ex. från en Audi 80 på min. Kommer inte ihåg från vilken årsmodell, men en ganska sen, sista modellen innan A4 kom.

G60, GTI:er och Passater med 256mm-bromsar. Finns säkert fler.

Manny
2009-03-17, 22:29
Har för mig att alla mk2 fr.o.m. -90 har 22mm med.

Kim
2009-03-17, 23:25
Jag hade en Golf G60 -91:a utan ABS (Svensksåld) förrän 12-13år sedan.



Jag har inte hittat mer, men det borde gå att hitta faktabladet för respektive modellår.
Tyvärr så är Golfen den enda modellen det inte finns faktablad för i broschyrarkivet för 1990 och -91.
I faktabladet för Jetta 16V står det att det är tillval och då borde det även stå i faktabladet om Golf om man får tag i ett sådant.

Jag har googlat lite och hittat flera exempel på att det finns bilar utan ABS, men inga "bevis" från VW.

Bromsarna på min mk2 är från en G60 -90 och är inte ABS.

En hjälpsam reservdelskille borde kunna se i ETKA vilka varianter det finns. Kolla exempelvis huvudcylindern, den borde väl skilja.

Manny
2009-03-18, 01:07
Dessutom är min mk2 regbesiktigad med G60-chassi och med intyg från VW utan ABS. 22mm cylinder från en passat.

Glader60
2009-03-19, 20:47
Har en svensksåld -91 utan ABS.

Har en tysksåld -91 med ABS.

Kan det inte varit "option" med ABS?

LINDBLAD
2009-03-19, 20:49
Har en svensksåld -91 utan ABS.

Har en tysksåld -91 med ABS.

Kan det inte varit "option" med ABS?

möjligt, men har i alf lyckats lösa problemet nu, blev byte till bromsservo men de fick jag leva med. tack för all hjälp.. STORT TACK!!!!

LINDBLAD
2009-03-19, 20:51
Har en svensksåld -91 utan ABS.

Har en tysksåld -91 med ABS.

Kan det inte varit "option" med ABS?

föresten är någon av dina g60 utan broms/styrservo??