handdator

Visa fullständig version : Bilbatterifråga



Sebbe
2007-06-07, 10:37
Jag och min kollega har diskuterat vad som skulle hända om man stoppar ner ett 12v 20Ah batteri i en bil som ska ha ett 12v 62Ah och kommit fram till att vi inte vet.

Någon som vet?

pekka kiiskilä
2007-06-07, 12:28
Det händer inget mer än att du kan ha lite startproblem vid kall motor och ljuset hänger inte med riktigt vid tomgång mm,
Men om du ska ha det i en ren banbusbil utan stereo och kör för det mesta på banan så funkar 20ah batteriet.

Sebbe
2007-06-07, 14:35
Det händer inget mer än att du kan ha lite startproblem vid kall motor och ljuset hänger inte med riktigt vid tomgång mm,
Men om du ska ha det i en ren banbusbil utan stereo och kör för det mesta på banan så funkar 20ah batteriet.

Ok. Min kollega hade nån teori om att generatorn skulle mosa in för mycket ström i batteriet och "typ" spränga det eller nått.


Tack!

seiko
2007-06-07, 15:21
Ok. Min kollega hade nån teori om att generatorn skulle mosa in för mycket ström i batteriet och "typ" spränga det eller nått.


Tack!

Så är det inte iallafall, generatorn laddar ju ~14v och hur mycket ström som ska in är ju upp till batteriet.
Om laddregulatorn är paj så kan batteriet ta skada men då skadas å andra sidan ett 60Ah batteri också.
Mvh Jon