handdator

Visa fullständig version : GTI 16v 94-98 nåt att ha?



loadmaster
2009-03-08, 15:47
Min nyligen införskaffade VR6 kokade, och värmepaketet gick sönder.
Som tur va fanns en Blockets begagnatförsäkring som gjorde att försäkringsbolaget löser ut bilen.
Reparationen skulle kosta över 12000, vilket jag tycker verkar mycket.

Då måste jag hitta en ny bil, och min fråga är nu: är Golf Gti 16v Mk3 nåt att ha?

Tycker det verkar som om det finns många junk-Vr6:or, så det verkar svårt att hitta ett bra exemplar. Hade en VR6 för 6 år sedan, och då gick det att hitta en fin välvårdad i originalskick. Men nu är de grymt sällsynta.
Säljaren påstår att bilen är välvårdad, men det tycker inte jag när tex avgassystemet hänger fel, lister saknas, täcklocken till högtalarna fattas osv...
Jag kanske är pedant, och kanske en smula naiv och tro att det går att få tag i sånt skick.

Rickard.v
2009-03-11, 00:19
Ja en mk3 16v är trevlig att köra.
Jag har en 96a 16v och har kört vr6 tidigare.

Bra bottendrag för en 4a men inte lika bra som vr6an naturligtvis.
Men 16v känns mera varvvillig och roligare därför tycker jag.

O den är ju ganska trimvänlig.

Trots tung höger fot drar den bara runt litern i stan, det gjorde inte vr6an.
eller det gjorde den + lite till....

Finns en blå CC 16v till salu på annonstorget, den ser fin ut.

Och en vit på blocket som jag vet är fin.

TheDeadDorkster
2009-03-11, 09:11
Det är bara att köpa, se dock till att hitta en GTI 16v med AC, det har varit ganska ovanligt förr i tiden i alla fall. Sommartid är det ju inte kul att inte ha AC :S

PassatGT16v
2009-03-11, 10:54
Har inte kört Golf men Passat med samma 150-hästare och den motorn gillar jag. Bra botten för att vara 2,0 16v och vaknar verkligen till liv när varvet kommer över 3000.
Min Passat drog inte heller mycket även om den var fullastad med familj och packning.

Dom som verkar finast nu är nog dom som Rickard.v nämner.

Rickard.v
2009-03-14, 20:01
Fhilip hur blir det??

werre
2009-03-15, 13:17
bra & roliga bilar, sålde min gula colour consepct golf gti 16v mk3 -96 med ac å 17000mil på mätaren, sv-såld, 2 tidigare ägare till farsan ;)

hoppas du kommer hitta ett fint exemplar :)

mvh richard