handdator

Visa fullständig version : Problem med Insprutning till scirocco GTI -82



compeed
2009-03-07, 13:04
Hej jag har problem men insprutningen på min gammal scirocco gti, enligt verkstaden så är insprutningssystemet lite otätt och därför tappar den bränsletryck och blir svår att starta när den nyligen varit igång. dom säger att det är dyrt och mycket jobb att åtgärda problemet och det känns inte så lockande att lägga en massa pengar på det och undrar om någon har några ideer på om det finns andra system som skulle funka?! pratade med någon som trodde att insprutningen från någon gammal saab skulle funka då dom såg i princip likadana ut och hade samma fäste o sådär, men någon annan var mer tveksam och trode det skulle vara jättemycket jobb för att få det att funka. några tips?

Henrik.M
2009-03-07, 13:37
Först och främst ser jag att det är ditt första inlägg , så jag passar på att säga hej och v(w)älkommen till forumet.


Googla K-JETRONIC/BOSCH K-JETRONIC på nätet , spotta i händerna och ge dig på problemet från scratch.

Finns hur många spaltkilometer som helst att läsa samt fina steg-för-steg problemlösnings scheman.

Övertygad att du löser problemet om du läser dig till det.

Andra alternativet är att du fråga här , men då måste du specifiera problemen mer.....gärna för mycket än för lite, om du så måste ta med väderlek & skostorlek runt gaspedalen när problemet uppkommer........ så gör det.
Det är ingen som fräser om du ger för mycket information , däremot om du ger för lite.

Problem är till för att lösas och dom brukar kunna lösas av des som sitter på detta forum. ;-)

Falcor
2009-03-07, 14:17
Tappar den bränsletryck? Var nånstans? läcker det ut nån bensin utanför motorn eller är det en otät spridare som det läcker igenom?

compeed
2009-03-13, 22:02
Det är inga synliga yttre läckage, utan troligare någon ventil inuti insprutningen. Vi har varit på VW och mätt bränsletrycket, Den får, enligt dom, tappa tryck ner till en viss nivå på en viss tid, men den här tappade betydligt mera tryck än "tillåtet". Står den längre än några minuter så startar den inte utan startgas eller att man puttar igång den, står den länge och kallnar så startar den då "choken" går in.
Någon sa att det är någon typ av ventil inne i insprutningen som läcker eller kärvar och därigenom gör att den tappar bränsletryck. Vi har försökt med att slå insprutningsrensmedel i tanken för att få bort ev. avlagringar. Det har hjälpt lite grann, men inte tillräckligt. Insprutningen av den aktuella typen, helt mekanisk, har rykte om sig att vara komplicerad och känslig, så man vill inte rota runt utan att veta exakt vad man gör. Kan man gå rätt på den kärvande eller läckande ventilen så ät det ju bäst.
Tacksam för tips.

Sebbe
2009-03-14, 06:50
Det är inga synliga yttre läckage, utan troligare någon ventil inuti insprutningen. Vi har varit på VW och mätt bränsletrycket, Den får, enligt dom, tappa tryck ner till en viss nivå på en viss tid, men den här tappade betydligt mera tryck än "tillåtet". Står den längre än några minuter så startar den inte utan startgas eller att man puttar igång den, står den länge och kallnar så startar den då "choken" går in.
Någon sa att det är någon typ av ventil inne i insprutningen som läcker eller kärvar och därigenom gör att den tappar bränsletryck. Vi har försökt med att slå insprutningsrensmedel i tanken för att få bort ev. avlagringar. Det har hjälpt lite grann, men inte tillräckligt. Insprutningen av den aktuella typen, helt mekanisk, har rykte om sig att vara komplicerad och känslig, så man vill inte rota runt utan att veta exakt vad man gör. Kan man gå rätt på den kärvande eller läckande ventilen så ät det ju bäst.
Tacksam för tips.

En trasig tryckaccumulator brukar ge de här symptomen. Sen sitter det en backventil i bränslehuvudet med, men jag tror mer på accumulatorn eftersom den blir såpass hopplös att starta. Jag hade liknande fel på min mk1:a då bytte jag backventilen i bränslehuvudet och accumulatorn. Accumulatorn tog jag från en Volvo 260 och det funkade kanonbra. Att byta tryckaccumulator är inte speciellt krångligt, men om bränslerören inte är lossade på ett tag så är risken att de går sönder när du ska lossa dem. Jag passade även på att byta alla bränsleledningar när jag ändå höll på.