handdator

Visa fullständig version : Dags för nya stötdämpare (Golf 4)



mtm
2009-03-05, 11:46
13.000 mil och jag har fått det ökända klonket i bakvagnen.

Tänkte byta stötdämpare och fjädrar runt om och har då några frågor.

Till skillnad från de flesta andra så vill jag INTE sänka bilen i samband med att jag byter.

Så första frågan är:

Vilka dämpare och fjädrar ska jag satsa på?

-GE motor
-Orginal VAG
-Mekonomen

Vad finns det för andra?

Hur är det med Koni, Bilstein, KW, weitec osv, har dom bara kit som sänker bilen?

Nån med erfarenhet får gärna dela med sig och har ni tips på andra så är det välkommet.

Bilen är en ren bruksbil dock vill jag fortfarande ha kvalitets grejjer, samt att det ska vara gas-dämpare.

Mina sökningar här på forumet har visat att det även kan vara bussningarna i bakvagnen (bakaxeln) som är slitna så dessa kommer jag byta när jag ändå håller på.

Min andra fråga är då:

Vad exakt bör jag byta fram och bak när jag ändå håller på? Hellre byter jag en grej för mycket än en grej för lite.

Bilen har som sagt gått 13.000 mil och inget är bytt på den när det gäller väghållningen.

Tacksam för svar!

R.Grönberg
2009-03-05, 12:02
Tycker inte du borde behöva byta ngt i fjädrar/stötdämpare på 13 000 mil faktiskt.
Prova byt lagringarna uppe bak då? kanske dom som klonkar

Lillen
2009-03-05, 12:50
Hur är det med Koni, Bilstein, KW, weitec osv, har dom bara kit som sänker bilen?

Vet iaf att Koni har dämpare som är för bilar i orginalhöjd.

Joda
2009-03-05, 13:19
Jag är ganska säker på att brorsan har kompletta fjäderben till Golf 4 Gti. Tror de gått ett par tusen mil bara. Ser givetvis nästan nya ut.

Killen som sålde dem monterade dyra skruvben eller liknande.

De är inhandlade för mängder med år sedan. Då fanns det ingen begagnatmarknad för dessa delar. (Alla Golf4 var ju nya och fräscha på den tiden).

Kan tillägga att han inte kommer att använda dem. Så de är till salu. (bestämmer jag)

/Johan

mtm
2009-03-05, 16:09
Hade tänkt åka förbi express-servicen idag för att be dom kasta ett öga på delarna. Självklart så lät det ingenting idag, trots att jag körde över varenda ojämnhet jag kunde hitta.

Måste vara temperaturen, innan lät det alltid när bilen var kall - sen försvann det efter en stund.

Wolfen
2009-03-05, 17:55
Jag har också fjäderben till Golf GTi MK4 till salu. Allt som Joda skrev skulle jag kunna skriva en gång till:) Jag har också monterat coilovers i stället. Det enda som skiljer är att jag bor något närmare, ca 10 mil från Sthlm.
Hör av dig i fall att du är intresserad. Dom sänker bilen, men minimalt, 15 mm tror jag.

mtm
2009-03-05, 18:13
Jag är tacksam för erbjudanden om att köpa fjäderben, men måste i dagsläget tacka nej.

Dels tänker jag inte köpa något förens jag vet 100% vad det är som är knas.

Sen är jag alldeles för bekväm av mig för att börja riva i det här innan det är varmt och torrt ute. Enda som får mig att fixa detta nu vore om det hände något "akut".

VWGolIV
2009-03-05, 18:46
Är du 100% säker att det kommer från bakvagnen ?

mtm
2009-03-05, 19:42
Är du 100% säker att det kommer från bakvagnen ?

Nej, det är jag inte. Jag upplever det som att det kommer från vänster bak.

Har du några andra förslag på vad det kan vara så är det mycket välkommet. :)

Joda
2009-03-05, 21:16
Jag är tacksam för erbjudanden om att köpa fjäderben, men måste i dagsläget tacka nej.

Dels tänker jag inte köpa något förens jag vet 100% vad det är som är knas.

Sen är jag alldeles för bekväm av mig för att börja riva i det här innan det är varmt och torrt ute. Enda som får mig att fixa detta nu vore om det hände något "akut".

Frågan är vad du får ge för brorsans... Tror han skulle sälja dem oförskämmt billigt. Så billigt att du skulle kunna ha dem liggande i reserv.

Men eftersom att det egentligen inte spelar varken mig eller brorsan någon roll så ska jag sluta tjata. ;)

Hoppas du hittar felet på bilen.

/Johan

VWGolIV
2009-03-05, 23:10
Nu har jag inte åkt din bil men jag vet att när jag fick det på min så byttes lite gummi i framvagnen, typ krängningshämnare osv.

Det är många år sedan nu så kankse någon annan har info om vilket som man ev kan byta som orsakar klonk.

Detta märktes när man körde över håler osv...

är ju vanligt på passat och golf.

mtm
2009-03-06, 00:04
Frågan är vad du får ge för brorsans... Tror han skulle sälja dem oförskämmt billigt. Så billigt att du skulle kunna ha dem liggande i reserv.

Men eftersom att det egentligen inte spelar varken mig eller brorsan någon roll så ska jag sluta tjata. ;)

Hoppas du hittar felet på bilen.

/Johan

Hmm... :)

Ja ok då, haha, vad är det för grejjer och vad vill han ha för det?

mtm
2009-03-06, 01:30
Kanske ska tillägga att bilen drar något fruktansvärt till höger också.

Vet inte när den började göra det, men jag har fått för mig att den började när jag bytte till vinterdäck...?

IMP
2009-03-08, 21:52
Sätter 2 korvar på att det är en av bussningarna i bakvagnen som har gett upp helt. Hade samma fenomen på min 01a 11000mil. Dock har det börjat gnissla lite nu när jag går in och ur bilen från bakvagnen, kanske lagringarna som någon tidigare nämnde?

VWGolIV
2009-03-09, 01:40
Den kan börja dra när man byter däck tex om de inte är balanserade eller har fel lufttryck, dvs mer i höger fram än vänster fram tex.

Jag tror också på några bussningar, antingen fram eller bak, vet dock ej vad det finns för bussningar bak men stötdämparna borde vara ok.

mtm
2009-03-09, 11:16
Den kan börja dra när man byter däck tex om de inte är balanserade eller har fel lufttryck, dvs mer i höger fram än vänster fram tex.

Jag tror också på några bussningar, antingen fram eller bak, vet dock ej vad det finns för bussningar bak men stötdämparna borde vara ok.

Luftrycket är OK, och däcken var balanserade när jag slängde på dom...

Så det lutar ju mer och mer åt bussningar. Tänkte ta mig tid nån dag här i veckan att åka förbi express-servicen och låta dom kolla på det.

emilson
2009-03-09, 12:33
Du har två stora bussningar i bakvagnen, på min gamla gti (samma som din) var dom ganska så slut efter 9000 mil. Kan sätta ett öre på att det är en av dom:)

mtm
2009-04-04, 18:10
Återanvändning ligger i tiden har jag hört...

Håller på att samla på mig prylar för kommande byte av stötdämpare och bussningar.

Detta går att läsa i Haynes:

"Observera att Golfmodeller från år 1999 (utom 1.4 liters), och alla Boramodeller är utrustade med hydrauliska gummifästen på bakaxeln. Övriga Golf-modeller är utrustade med solida gummifästen. Det går inte att ta bort de hydrauliska gummifästena från bakaxeln. Om läckage uppstår måste hela bakaxeln bytas ut."


Betyder det att jag inte kan byta gummi-bussningarna utan att byta hela bakaxeln?

bora
2009-04-04, 21:09
Jag har bytt bussningarna på en golf 01 det var inte lätt men det gick dom nya bussningarna är gjorda i gummi