handdator

Visa fullständig version : elektronik nya dieslar??



megahertz
2009-03-04, 19:34
jag sitter och funderar här på hur mycket elektronik det egentligen är på en ny diesel?
med tanke på startspärren i nyckeln så går det ju inte att "fulstarta" en ny diesel dvs. att starta den i provbänk med bara ett batteri...
men om vi nu har komplett nyckellås med nyckel, tillhörande styrbox och komplett motor, ska vi då kunna starta motorn i en helt annan bil?

jag är tvärsäker med gott om motargument om att man skulle kunna åka skjortan av dem flesta med en mordern diesel.


mvh åberg

R.Grönberg
2009-03-04, 19:43
vet ett par jag har haft som har massa, t.ex antispinn och släpper gasen när man t.ex drar handbromsen samtidigt som man kör och så.
Dom planerarna har jag med haft. Mk2 med 150hk golf 4 gti tdi spis =) tror jag vore ngt=)

megahertz
2009-03-04, 20:38
absolut absolut, men det är ju elektronik som man absolut inte behöver...
min fundering är bara hur mycket elektronik som är nödvändig för att kunna starta motorn, kan man koppla förbi typ startspärrar och sånt så är ju bara det en stoor fördel..

har fått för mig att det borde vara mindre elektronik i en ny diesel än i en ny bensinare... har jag fått allt om baktassen då eller?

mvh åberg

Falcor
2009-03-04, 20:50
På många nyare bilar är även instrumenthuset en del av immibilizerkretsen så det kan också behövas.

Henrik.M
2009-03-04, 21:11
Bil motor kommer ifrån , årsmodell , commonrail , pumpeduse eller konventionell diesel , sug eller överladdad??

Ju nyare snurra desto mer elektronik allt från pumpar till laddtryck sköts elektroniskt.....dvs i princip allt.
Sen är det så att ju nyare motor desto mer elektroniskt övervakning av motorn vilket innebär att plockar man bort 1 system ex avgasrening , är det inte alls säkert motorn går som den ska utan den går in i "limpmode".
Stöldskyddet är en anna sak dett brukar dock vara lätt att lösa och som jag ser det det minsta problemet vid en motorkonvertering..
Antingen flyttar man över allt som har med stöldskyddet att göra eller så chippar man om styrdonet.

Även detta beroende på bil, motor och årsmodell.

Allt går är bara arbetsviljan och plånboken som brukar sätta stopp.

Premis
2009-03-04, 22:02
Vad är frågan?

Du har ingen direkt skillnad mot en motsvarande bensinare m.a.p. elektronik om det var det du undrade?

megahertz
2009-03-05, 06:15
då börjar jag med att be om ursäkt för dålig information...

vi kan ta tex en fiat 2,8jtd runt -03, dem som sitter i husbilarna tex :)

då är det commonrail om inte jag missminner mig helt.

Manny
2009-03-05, 09:44
Fiat??? kan man äta det? ;P

megahertz
2009-03-05, 15:51
hoppas inte mitt val av motor kommer förstöra någon annans insnöade vardag men jag tycker personligen mycket bra om dessa motorer, dem har en härlig karaktär med ett fruktansvärt vridmoment, tycker jag iaf ;)

mvh åberg

Mini_me
2009-03-05, 15:59
Skulle ju stark rekommendera att du söker upp ett FIAT forum för att få korrekta och trevliga svar ( ;-D ).

Henrik.M
2009-03-05, 16:57
VW-forum diskuterar vi VW på ev på sin höjd DKW.
Men fiat får vi diskuttera någon annanstans........är inte riktigt rätt forum för det.

Hoppas jag utryckt mig i klartext samt vänlig ton.

megahertz
2009-03-05, 18:04
jag håller på och diskuterar på peugeot-forumet och savarturbo samtidigt som detta, jag tyckte bara att det kanske kunde finnas kunnigt folk på alla dessa forum, även fast det är ett vw-forum så behöver ju inte det betyda att det inte sitter en kunnig mekaniker eller flermärkesentisuast även här :)


men jag tackar för en så här långt bra diskussion och ber om ursäkt till dem som eventuellt har tagit illa upp pga en felplacerad tråd...
motorn var tänkt i en golf mk1.

mvh åberg =)

R.Grönberg
2009-03-05, 23:07
tycker faktiskt nästan det hör hemma här lite ändå om det är en mk1 om jag får säga mitt. En projekt tråd är mer än välkommen sedan;)

megahertz
2009-03-06, 07:39
ja det tyckte jag med, jag hade haft full förståelse för att det va fel forum om jag hade tänkt att sätta motorn i en peugeot 205a, men med en mk1a så är det ju trots allt på vw-träffar den kommer att synas, men men, alla äro vi olika.....