handdator

Visa fullständig version : bromsok bak på mk1



mk2 16v turbo
2009-03-04, 01:46
ni som konverterat till skivor bak på mk1, vilket håll vänder ni bromsoken?
handbromsarmen uppåt eller neråt?

/mk1 16v

Norpan
2009-03-04, 09:21
Oken kan bara sitta på ett sätt och det är som dom är konstruerade!
Upp till -88 så är armen på översidan och nyare än -89 så är armen på undersidan.

Det viktigaste är att luftnippeln sitter uppåt på bägge oken.

bullten
2009-03-04, 14:57
ni som konverterat till skivor bak på mk1, vilket håll vänder ni bromsoken?
handbromsarmen uppåt eller neråt?

/mk1 16v

Hur konverterar man till ok bak på mk1 på lättaste sättet?

/bullten

Falcor
2009-03-04, 15:01
Tar spindlar, okhållare, ok, skivor och belägg från en Golf 2 16v, handbromskablar från en Scirocco 16v och bromsreduceringsventiler från en Scirocco 16v.

jooeell
2009-03-04, 15:56
bromsreduceringen behövs inte enligt mig dra bara ut lastavkännningsventilen lite

jollykent
2009-03-04, 16:09
lånar tråden lite:

kan man inte ta hela "bromspaketet" (huvudcylinder och allt det där) från en GTI istället för å krabba med vajrar och lastavkänningsventiler?

Raz
2009-03-04, 16:34
lånar tråden lite:

kan man inte ta hela "bromspaketet" (huvudcylinder och allt det där) från en GTI istället för å krabba med vajrar och lastavkänningsventiler?

Antar att du menar från en Golf GTi Mk2 eftersom Golf GTi Mk1 har trummor original.

Handbromsvajrarna till Mk2an är för långa och passar därför dåligt.
När jag pratade med SFRO ang lastavkänningsventiler så rekommenderade dom Scirocco 16V reduceringsventiler då det är original grejer som är anpassade för skivor bak på A1 chassiet.

jooeell
2009-03-04, 20:06
vad sfro säger angående bromsar är inte värt ett rött öre!!! om du inte ska regga om bilen som ombyggt fordon... jag bytte till skivor bak på min etta och huvudbromscylinder och fixade intyg ifrån sfro då vw-sverige hade slutat ge ut intygt på bromsar...

men när jag kom till besiktningen och skulle regbesiktiga bilen för byte av bromsar och bur så visade jag glatt upp mitt fina intyg ifrån sfro... då titta besiktningsgubben på mig som jag var dum i huvvet och fråga vad han skulle med de där papprerna till...

men efter lite övertalning så släpptes bilen igenom med skivor bak dock står det inget i regbeviset om det

som besiktninggubben sa är ju sant... det blir ju inte bättre bromsar på bilen än vad det är nu om jag skulle åka hem o byta till orginal bara för o få igenom bilen i besiktningen

Raz
2009-03-04, 21:05
Så du menar alltså att SFROs kunskaper och erfarenheter inte är värt någonting?

Observera att jag aldrig nämnde att man skulle ta nåt intyg från från dom utan att det enbart var rekommendationer från deras sida.
Att du sedan inte får med dom bytta bakbromsarna på papper när du regbesiktar bilen är helt fel från SBP sida, tjänstemannen där skulle ha tagit med dom i ditt regbevis.

jooeell
2009-03-04, 21:46
jo det är klart att de är värt något med input ifrån sfro men i just mitt fall så ödslade jag ju tusentals korner på att få ett intyg för att en snubbe som jag pratade med på SBP sa att de måste du ha isåfall om inte vw ger ut men sen när jag var o skulle göra allting rätt så kändes det som jag blivit blåst... han sa att jag var tvungen att ha intyg ifrån vw om han skulle skriva in det i regbeviset

Raz
2009-03-04, 21:55
Det stämmer inte alls, tråkigt att SBP tjänstemannen inte hade koll på läget.
Jag har fått mina inskriva i regbeviset, så här står det om bromsarna i tilläggsinformationen:

Tillägginformation
BROMSAR FRAM VW GOLF G60 VENTILERADE SKIVOR
BROMSAR BAK SKIVOR VW GOLF GTI 16V
HUVUDCYLINDER OCH SERVO AUDI A8 ÅRSMODELL 2000
BROMSREDUCERINGSVENTIL VW SCIROCCO

R.Grönberg
2009-03-04, 21:58
Jag hade till och med mina fulcoils inskrivna i regbeviset på min vr6 golf

jooeell
2009-03-05, 12:28
faan vad sur jag blir nu jäkla besiktningsgubbar!!! han ringde ju ändå en anna gubbe jag vill ju ha att det står i regbeviset så att ingen kan komma o klaga!!!

!"¤)#"!=¤)E"=(#"=¤ sbp !()#¤¤=(