handdator

Visa fullständig version : rem/kedja passat 4motion 2.0 -01 ?



Fahlgren
2009-03-03, 11:27
Inledningsanförande:

En kompis till mig var igår och köpte en 01as passat 4-motion med sugmotor på 2 liter. Han såg inget i serviceboken om kamremsbyte, och blev lite osäker då bilen ändå gått 18000 mil. Kollade detta med säljaren (auktoriserad v.a.g) som i sin tur kollade med verkstaden (även denna auktoriserad v.a.g självklart). Enligt verkstaden skulle det inte vara några problem iom att bilen inte har rem utan kedja. OK, skönt tänkte kompisen.

Nu till problemet:

Jag spekulerar själv i samma bilmodell och hittade då en till lämplig kurs, som gått 16000 mil. Kollade med säljaren (detta var innan min kompis köpte sin) som sa att bytesintervallen på kamremmen var 18000 mil. Alltså ingen kamkedja, och eftersom remmen inte var bytt så backade jag ur. Ville inte lägga ut dom pengarna så nära inpå köpet.

Idag ringde jag för skojs skull till v.a.g för att kolla, och servicerådgivaren nästan idiotförkladade mig när jag pratade om kamkedja. Detta var alltså samma verkstad som nu sagt till min kompis att det är kamkedja som gäller.

Och så frågan:

Är det jag som har gått miste om en bra bilaffär, eller är det helt enkelt min kompis som blivit blåst, och snart får punga ut med otaliga tusenlappar för ett kamremsbyte. Är det alltså rem eller kedja som gäller?

Junfors
2009-03-03, 11:43
Det säljs ju kamremsats till bilen i alla fall..
http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?BrandID=133&ModelID=913&CarReference_ID=7778&CategoryID=130&CategoryType_ID=1

TheDeadDorkster
2009-03-03, 17:48
Enligt ETKA har 2,0L motorn (motorkod ALT) en kamrem.

vw-power
2009-03-03, 20:03
håller med föregående, jag byter en kamrem på en sådan motor nu på jobbet, däremot så sitter det en kamkejda bak på motorn, men den sitter för att driva den ena kammen med den andra...den byts när den skramlar..