handdator

Visa fullständig version : New Beetle 2,0 8v - Crossflow?



D.E
2009-02-27, 21:10
Funderade lite på en sak. ;)

Det är svårt att se eftersom de oftast har ett stort plastsjok till motorkåpa. New Beetle 2,0 115hk har ju en 2,0 8v och på det lilla man ser av insuget ser det ut som att det går från frampå toppen. Är det en crossflowtopp på dessa motorer eller har jag sett fel?

Om så är fallet så är det väl inte värt att ta hem crossflowtoppar från mk3-Golfar och Passater från USA?

Quattro_mannen
2009-02-27, 21:34
Jepp dom e crossflow.

Janne.M
2009-02-28, 16:00
nån som kollat upp tillgängligheten på skrotar etc, man är lite sugen..

Sn00k
2009-03-01, 10:48
dom är mycket riktigt crossflow.. men vad jag har hört, med en helt annan ventilmekanism, rullvippor å grejjer som inte höll nå vidare vid trimmning, svårt att få tag på eftermarknads-delar tom, därför inte rally-åkarna kör med dom.

bättre att leta rätt på en 1.6 topp ifrån 101hk 8v motorerna.. golf 4, passat, skoda 1.6, seat "sxe".
finns en 16v variant på 100hk som kom runt 01/02 har ja för mig, det är alltså bilar tidigare än detta som hade 101hk 8v motorn.. crossflow.

dessa toppar är prima, och ger fint flöde om man portar dom..
det är inte i närheten av samma godstjocklek å potential som i dom tidiga ABA-topparna som togs hit till sverige för rallybruk tidiga 90-talet, dessa gick att gräva ur nå enormt och få ut en närmare 60% ökning i flöde, mätt i riktig bänk.

men portade så flödar 1.6 topparna, som har en mycke senare gjutning, ungefär som en 16v topp.