handdator

Visa fullständig version : Byta växellådsolja Golf III



HBack
2007-06-06, 20:10
Bilen ifråga är en Golf III med vad jag tror ADZ motor. Går det till på samma sätt som på min gamal 16:vare (87:a) att byta växellådsolja? Tömma ur den gamla via avtappningspluggen (insexnyckel här också?) och sen hälla i 2l genom hastighetsmätarvajerhålet?

vw-power
2007-06-06, 20:53
det är bättre att fylla på vid nivåkontrollen på gaveln, på vänstersidan
sitter samma skruv som till tömningen, bara fylla på tills
det rinner över, dvs ca 1,8 L

HBack
2007-06-07, 07:49
Ska man tilta bilen något när man fyller på via nivåpluggen?

Jester
2007-06-08, 21:33
Nej, bilen bör stå plant för att nivån ska bli rätt.

tomb
2014-11-11, 11:43
Hej, ursäkta att jag spinner igång på en gammal tråd, säg till om jag bör skapa en ny. Men jag har fått en del otäcka missljud från växellådan i min Caddy -00. Misstänker dåligt med växellådsolja då jag märkt ett litet läckage där vilket säkerligen kan ha pågått ett par år, (Japp det skall åtgärdas men först vill jag testa om det är oljenivån som gör missljuden) :)

Jag köpte bilen för någon månad sedan och den har fungerat finfint tills för bara någon dag sen när det nu kommer "metalliska" och skrapande ljud från växellådan.

Så till min fråga, kan jag slänga mig under bilen med domkraft och tömma och fylla på ny olja eller ska jag försöka harva mig fram till en mack och hålla tummarna att den håller dit och använda en lyft istället? (Har c:a 5 min till en GDS-mack).

Sen om någon har en bild på var tömningspluggen samt påfyllnadspluggen sitter så vore det superuppskattat också då man ej är så van mekaniker.


Stort tack på förhand.

a128
2014-11-11, 11:57
Nivåplugg invändig 17 mm insexa kommer man åt i vä- hjulhus, avtappning likadan plugg under lådan
lossa först på nivåpluggen innan lådan tömmes
fyll först på med olja (ca 1 liter billig motorolja) och tag en provrunda för att se om oljudet försvinner
och sedan byta

verktyg:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Oljepluggsats-15-delar-191329/

oljan ska uppfylla API-GL4
tex:
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hydraul--och-transmissionsolja/Transmissionsolja-helsyntetisk-75W-90-36997/

tomb
2014-11-11, 12:13
Stort tack a128.
Ska testa det under veckan när jag får tid.
Återkommer! :)