handdator

Visa fullständig version : corrado g60 till kr16v



phiiiill
2009-02-25, 20:51
hej jag har en corrado g60 som jag funderar på att byta ut motorn till en kr 16v från en golf 2a. men undrar 2grejer främst. 1,) vad händer med servon? går den att använda ändån? 2,) finns det någon bra svensk sida med delar till den motorn? mvh philip

Plura
2009-02-26, 08:20
Ang servon, ja det fungerar ändå bara du flyttar över pumpen till kr motorn.
Men varför byta till en KR? Finns inte mycket grejor till dom motorerna här i sverige förutom på dli-teknik. Annars så är det usa eller tyskland om du funderar på turbo.

matsola
2009-02-26, 10:12
Och sen kommer du inte genom besiktningen med en Kr motor i en Corrado.
Måste ha en kat motor. (undantaget kan vara om den är Flyttgods)

fjadrik
2009-02-26, 13:04
Ang servon, ja det fungerar ändå bara du flyttar över pumpen till kr motorn.
Men varför byta till en KR? Finns inte mycket grejor till dom motorerna här i sverige förutom på dli-teknik. Annars så är det usa eller tyskland om du funderar på turbo.



Vad menar du för delar då?

Finns inte mycket på min bil som är köpt utanför sverige.

jooeell
2009-02-26, 16:15
varför vill du gå från 160hk till 139hk? sen ärdet detdär med besiktningen funkar inte så bra med en motor utan kat där det ska vara en

Joda
2009-02-26, 16:25
Frågan är vad en mekanisk insprutning ska ha för soppatryck?.. Har för mig att det ligger ganska mycket högre än till en elektronisk insprutning. Då får du säkerligen byta soppapump.

Om du inte tänkt att köra med digifant och trimma upp KR-motorn till 170-180 hk så låter det som ett aningen bakvänt projekt tycker jag.

En hysteriskt trimmad 2,0 16v och digifant däremot skulle vara tufft.

Varför dessa tankar? Är kompressorn kass?.. Skaffa en Eaton M45 (fast den ger mindre luft än en G-lader) M62/M65 är snäppet större än en G.lader. Det är en bättre idé. DLi-teknik säljer färdiga kit.

/Johan

jooeell
2009-02-26, 16:32
Frågan är vad en mekanisk insprutning ska ha för soppatryck?.. Har för mig att det ligger ganska mycket högre än till en elektronisk insprutning. Då får du säkerligen byta soppapump.

En hysteriskt trimmad 2,0 16v och digifant däremot skulle vara tufft.

/Johan

K-jet ska väl ha 7bar i systemtryck eller var det 5bar...

Lite Kitcar känslor när man hör hysterisk 2,0 16v... umm mysigt!!!

JOnte_golf
2009-02-26, 21:30
Ja det funkar bra med att flytta styrservon, polarn har slängt i en Kr motor i sin corrado g60 =) han har ju visserligen turbo i sin och kör även digifant insprutningen som var väldigt enkel att koppla in enligt honom. Den var dock väldigt slö som sugis ;) han lyckades även besiktiga den här med org KR :)

Lillen
2009-02-26, 21:55
K-jet ska väl ha 7bar i systemtryck eller var det 5bar...

Lite Kitcar känslor när man hör hysterisk 2,0 16v... umm mysigt!!!

K-jet ska ha 5,2-5,5 ca.
Men upp till 7 tror jag det var max.
Dock reglerar bränsletrycksregulatorn ner trycket i bränslehuvudet.

jooeell
2009-02-27, 00:33
umm nått utav tryckena skulle vara 7 har jag för mig sen var något runt fem hehe

Plura
2009-02-27, 09:29
Vad menar du för delar då?

Finns inte mycket på min bil som är köpt utanför sverige.

Kanske uttryckte mig lite dåligt. Det finns inte så mycket delar i
sverige till humana priser.

g60Racing
2009-02-28, 18:20
Jag har satt i en 16v kr motor i min Corrado, kör även med digifanten, funkar utan problem det var inga svårigeter alls att koppla in digifanten. Styrservon fick jag bygga egna fästen till. Nu kör ju jag iof med turbo i min, så jag har ju andra kolvar i och en hel del andra godsaker =) Den skjuter på riktigt bra tycker jag, jäkligt mycket bättre än med g60motorn som det satt en skruv på, och ändå kör jag bara på 0.6bars ladd..