handdator

Visa fullständig version : Problem med luftning av bromsar 16v -90



Friggo
2009-02-24, 22:18
Är det någon som har tips på vad som kan vara fel när det inte går att lufta bromssystemet på en gti mkII 16v årsmodell 1990 utan abs.

Allt började med att jag skulle byta höger ok bak inför bes(ingen handbroms), sen vart det vänster ok bak sen huvudbromscylinder(22mm cylinder) sen båda oken fram.

Pedalen sjunker i bott, går ej att pumpa upp ett tryck. Har gått igenom alla ledningar å det är inget läckage eller dyligt. Har luftat systemet på alla möjliga sätt men får det inte att fungera ändå. Alla delar är nya från mekonomen.
Lastavkänningsventilen fungerar som den ska.

Kom gärna med tips å trix på vad som kan vara fel innan jag demolerar bilen totalt!!

D_Stenlund
2009-02-24, 22:35
måste ju va luft i systemet, gör du rätt när du luftar? börjar bak och går fram, polare trycker ner pedalen så de kommer vätska, mitt i "strålen" vrider till tillbaka nipeln och de är 100% tryck där inne. då är den sidan klar, gå runt och gör samma på alla sidor, men antar du kan de där? låter skumt att de itne funkar, rätt mängd bromsolja? annars är de väl en trasig huvudbromscylinder

tjipp
2009-02-24, 23:04
Hur har du bilen upplyft?
Står skälva bakaxeln på pallbockar så den är i samma läge som om bilen hade stått på backen med sina hjul.

Eller hänger den fullt utfjädrad?
Här beror det ju på hur det går med lastavkännings ventilen.

Har du prövat att starta bilen och bromsa några ggr?

Friggo
2009-02-25, 09:28
D_Stenlund : Japp jag luftar på rätt vis, är hos en släkting till mig som äger en bilverkstad å jag kan lova att vi har försökt på alla möjliga vis. Han har haft egen verkstad i mer än 10 år och aldrig varit med om något liknande. Problemet är ju att det inte går att få upp ett bra tryck, har provat att suga ur bromsvätskan med en maskin som han har och det hjälper inte heller. kan ju säga att vi har säkert använt 5 liter bromsvätska som vi sugit igenom dom där ledningarna. Pedalen beter sig precis som om att det skulle vara cylinderfel men har bytt ut den 2 gånger och det låter ganska otroligt om det ska vara fel på 2 nya cylindrar.

tjipp : Bilen är upplyft med en 2-pelarlyft så bakaxeln hänger fullt utfjädrad. Har provat med att låta ventilen vara som den blir när den är upplyft och även som om bilen skulle vara fullt lastad eller stå normalt på backen, alltså ventilen helt stängd eller öppen, säger ju sig självt att det inte fungerar när den är i stängt läge men vi har även provat det som sagt. Startar jag bilen så är det samma visa bara att pedalen går lite "lättare" eftersom att jag får hjälp av bromsservon när jag trycker på pedalen.

Ska inte spela någon roll om man har bilen igång eller inte med tanke på att jag inte har ABS på bilen.

Tacksam för hjälpen men vill gärna ha fler tips å trix!

Friggo
2009-02-25, 14:06
Problemet löst!!!

BALAN
2009-02-25, 14:13
Vad var felet då`?

tjipp
2009-02-25, 23:28
Ja låt höra! nu sitter vi här aldeles nyfikna ;)

gtd_stefan
2009-03-02, 18:05
vad var det för fel på bromsarna då?

Friggo
2009-03-04, 03:27
Huvudbromscylindern...