handdator

Visa fullständig version : Växellåda vento -94



Fre@kshow
2009-02-24, 19:40
Eftersom detta bli min första post får jag väl passa på att säga hej.

Efter många år i mestadels volvo saab och bmw har jag halkat tillbaks i vw träsket och fått tag i en riktigt fräsch nybesiktigad vento men med knas på femmans växel. vilken överraskning va? :)

Eftersom jag aldrig tidigare renoverat en låda själv är det inget jag vill börja med då bilen skall rulla till och från jobbet så jag tänkte byta lådan och sen renovera den andra mest på skoj (gör ju inget om det skiter sig. den är ju redan kaputt)

Nu till frågan då. Vilka växellådor modeller/årsmodeller passar rakt av på en vento cl 1,8 -94. är inte intresserad av att bygga om massor för att få det att funka. Kan få köpa en låda från en -93 golf gti billigt. skulle det funka eller är det grövre drivaxlar etc på den?

Tacksam för lite hjälp på traven

JRJ
2009-02-25, 09:26
Lådan är väl en 020 och finns på massvis med olika modeller.
I princip alla lådor från Golf, Vento, Passat osv med wirekoppling passar. Men hur det är med drivaxlarna får nån annan svara på. =)

VWGolIV
2009-02-25, 11:14
Rasslar 5ans växel eller vad är fel ?

Kolla så du har tillräckligt med olja i lådan.

På min mk2a så rassla växlarna, men då var det oljan som var slut, var ca 1-2 dl kvar i lådan.
Ny olja så gick lådan som en klocka.

Vet inte om det är samma uppbyggnad på Golf mk2 och venton men det är ett tips.

Fre@kshow
2009-02-25, 19:48
Ja femman är i princip borta det är problemet. Känns inte konstig i spaken men om man lägger i femman och släpper kopplingen så rasslar det en del och driver inte det minsta. Jag antar att dreven ser ut som hyland! renrakade med andra ord :) har inte hunnit kolla oljan eller nåt då jag endast kört hem den ikväll men efter hur det verkar så kan inte ens den bästa oljan i världen hjälpa.

Mini_me
2009-02-25, 21:06
Femmans drev är enkla att byta på nästan alla våra lådor och speciellt din 020 låda.


Alla verktyg du inte har finns på biltema för en spottstyver.

Fre@kshow
2009-02-26, 17:48
Passar en MK2 låda från en 1,8 liters om man eventuellt byter länkage om det skiljer något? Kan få en sån gratis och det är lagom pris tycker jag.

Joda
2009-02-26, 18:02
Femmans växel sitter bakom gaveln på växellådan. Du lossar alltså gaveln med 4 eller var det 6 st M8?..

Där bakom har du 5:an.. Praktiskt!!!

Man måste lossa en 12 tands bult.. Invändig sådan.. När jag gjorde drog åt min efter renovering så lade jag i backen och en växel till har jag för mig.. Minns inte riktigt hur det gick till dock.. ANnars kan man stoppa en aluminiumplåt av tjockare modell mellan dreven. Svår att lossa dreven om de inte står still.

Kolla sprängskisser på http://www.vagcat.combara att skapa ett konto och logga in.

/Johan

Fre@kshow
2009-02-28, 17:21
Någon som köpt drev/repsats till femman på vag och har ett hum om vad dom kostar? Lossade oljepluggen och såg en trevlig liten drevsallad där. Vet ju inte i nuläget vad som behöver bytas men vore kul att ha en uppfattning om vad drev etc kostar.