handdator

Visa fullständig version : Sparco sprint gängdimension?



kim_gulle
2009-02-22, 19:24
Hej på er!

Jag har fått ett problem med mina sparco sprint stolar.

Det är så att det följde inte med några bultar att montera dem med och jag tyckte att det såg ut som vanlig M8 skruv men tydligen så är gängen fel.

Verkar vara en mer fingängad.
Nån som vet vad det är för dimension? Antar att det är en del här som har sparco stolar. :)

oscarmedc
2009-02-22, 20:26
Hej på er!

Jag har fått ett problem med mina sparco sprint stolar.

Det är så att det följde inte med några bultar att montera dem med och jag tyckte att det såg ut som vanlig M8 skruv men tydligen så är gängen fel.

Verkar vara en mer fingängad.
Nån som vet vad det är för dimension? Antar att det är en del här som har sparco stolar. :)


tror det är m8 x 1,25

fjadrik
2009-02-22, 20:51
I mina är det standard m8 gänga.

sgt_nelson
2009-02-22, 20:55
mina föredetta sprint V hade standard M8

vr6_mannen
2009-02-22, 22:21
tror det är m8 x 1,25


men är det inte det på en vanlig m8 skruv

Jani Hast
2009-02-22, 22:46
men är det inte det på en vanlig m8 skruv

Ja de är det.

vr6_mannen
2009-02-22, 23:57
Ja de är det.

ja för det tänkte jag med... för det är väl m8*1 som blir sen så...

kim_gulle
2009-02-23, 11:45
Ok, för när jag försöker skruva in en vanlig M8 så går det väldigt trögt. Kan det vara för att gängen är ny eller liknande? Skruven känns också för stor för i vissa hål så går den in en bit i gängen, i ett annat går den inte in alls och i ett annat så går det skruva en bra bit in.

Kanske man bara ska köra med en gängtapp?

Det är för övrigt fästhålen på sidan av stolen som jag har tänkt använda.

P-plats.se
2009-02-23, 11:57
Låter som det är färg i gängan MEN det kan man ju inte lova så här över nätet.
Kan ju vara en fingängd M8 som skrivits tidigare eller kanske en 5/16 UNC!?
Ser gängan finare ut än bulten?

Kanske ska kila till närmsta järnhandel och köpa en 5/16 bult och en M8X1,0 så du kan testa dom olika.

Att gänga om låter som fel väg att gå då detta är en skruv som är mycket viktig, du vill ju inte att stolen ska losssa vid en krock eller när du kör.
Att rensa gängorna med en tapp är ju iof. bra MEN inte att gänga om från en gånga till en annan i samma storlek!

kim_gulle
2009-02-23, 19:45
Tydligen så var det vanlig M8. Verkar som det bara var färg i gängen för om man använde en nyckel så gick bra precis så lätt som när det är färg i gängen.

Använde inte nyckel förut för jag tyckte att det borde gå att skruva in den för hand och samtidigt vågade jag inte skruva vidare innan jag frågat.