handdator

Visa fullständig version : Hittar inte felet på tutan?



Goffe86
2009-02-22, 17:17
Hej, Jag har en Golf II (GTI 8V-86) och skulle behöva få några kvalificerade tips på var jag skall leta efter felet med tutan.
Jag har mätt fram till båda tutorna och det kommer fram ström. Kör jag tutorna direkt mot batteriet så funkar dom. Inget fel på säkringar eller relä heller!

Det verkar som rattstången är "plus" men jag fattar inte vart den får sin plus ifrån?

Någon som kan tipsa om vad det kan vara för fel?

Tacksam för alla förslag och jag ber om ursäkt ifall jag skulle ha sökt någon annanstans först..har inte så mycket erfarenhet av liknande forum;-)

Mini_me
2009-02-22, 17:30
Tutan styrs väl av Jord uppe från ratten?

Henrik.M
2009-02-22, 19:56
Förmodligen dålig/sliten jordledning ner från rattstång till tuta.

Går enkelt att lösa med ett relä som kopplas enligt följande.

Börja med att koppla lös båda kablarna på tutan.

Sen tar du 1st lös kabelstump och jordar den på lämligt ställe samt kopplar den mot tutan.

Efter det tar du ett relä och kopplar exakt enligt följande.

Stift 30 på relä : 12v konstant (Lämligvist kabeln som har 12v nere vid tutan)

Stift 85 på relä : byglar du ihop med stift 30 dvs 12 v konstant.

Stift 86 : Andra kabeln från tutan dvs den kabeln som jordar när du trycker på tutknappen. (Kabeln som kommer ner från rattstången).

Stift 87 : Till andra kontakten på tutan.

Nu kommer din tuta att sjunga bättre än den gjorde från fabriken eftersom du kör den med 12v spänning från ett relä istället för svag jord från rattstången.

En gammal klassiker.

R.Grönberg
2009-02-22, 20:15
Om det tutar när man svänger då? t.ex lite åt vänster mm =)

Henrik.M
2009-02-22, 20:21
Om det tutar när man svänger då? t.ex lite åt vänster mm =)

Då jordar det någonstans i rattstången/kring ratten.

Löser man enklast genom att kolla släpringen/stiften bakom ratten.
Brukar vara ett standardfel om man bytt till eftermarknadsratt och den ej är rätt distansierad.

R.Grönberg
2009-02-22, 20:23
Jajamän eftermarknadsratt. men verkar gå emot med org med?

Henrik.M
2009-02-22, 20:28
Jajamän eftermarknadsratt. men verkar gå emot med org med?

Då sitter den för hårt fastdragen och ligger för nära.

Goffe86
2009-02-23, 16:13
Tack för alla bra förslag:-), Jag får prova och se om det fungerar. Det som jag inte kan förstå är var rattstången jordar?


Hej, Jag har en Golf II (GTI 8V-86) och skulle behöva få några kvalificerade tips på var jag skall leta efter felet med tutan.
Jag har mätt fram till båda tutorna och det kommer fram ström. Kör jag tutorna direkt mot batteriet så funkar dom. Inget fel på säkringar eller relä heller!

Det verkar som rattstången är "plus" men jag fattar inte vart den får sin plus ifrån?

Någon som kan tipsa om vad det kan vara för fel?

Tacksam för alla förslag och jag ber om ursäkt ifall jag skulle ha sökt någon annanstans först..har inte så mycket erfarenhet av liknande forum;-)

Henrik.M
2009-02-23, 18:10
Tack för alla bra förslag:-), Jag får prova och se om det fungerar. Det som jag inte kan förstå är var rattstången jordar?

I chassiet , dvs i karossen.