handdator

Visa fullständig version : Köpa golf gti HJÄLP, backad mätarställning, hur kolla och hur veta?



KalleMannen83
2009-02-22, 11:12
Hej alla!

Har hört talas om att även svensksålda bilar kan ha backade mätarställningar, och att det kan vara jättesvårt att veta (speciellt eftersom jag är rätt kass på bilar själv).
Vad kan jag göra för att vara säker på att få tag på ett riktigt fint exemplar, som inte har blivit manipulerad, och samtidigt betala så lite som möjligt?

Jag är ute efter ett fint exemplar av en golf gti 2003 års modell, och kollar varje dag begagnatmarknaden på blocket.

Kolla länken: http://www.blocket.se/vi/20356450.htm?ca=23_10_s

När jag såg annonsen blev jag glad direkt, bara gått 5000 mil och så var det en bilhandlare.. då känner man ju sig lite mer säker än man köper privat.

Jag ringer upp säljaren på linus bil och han gav väl inte världens bästa intryck. Så jag googlade företaget och hittade massa forumtrådar på olika bilforum där folk varnade för företaget där de bland annat påstod att han sålde backade bilar, alltså även svensksålda sådana..

Jag har fattat att det iaf är kört att köpa just denna bilen, det kan jag väl bara inte göra när alla varningsklockor ringer.

Samtidigt undrar man ju alltid hur jag ska göra annars.. även en privatperson kan ju ha manipulerat mätarställningen? När de köpte bilen var kanske mätarställningen redan tillbakaställd? På så sätt kan ju personen man köper av verka väldigt trovärdig, så man litar på denna. Problemet är ju att han inte ens visste om det själv..


Hur ska jag egentligen göra för att inte bli lurad?
Jag har ingen lust att köpa de dyrare exemplaren som finns bara för att vara lite mer säker.. jag vill ju köpa en så billigt som möjligt, men som ändå är ett fint exemplar. Ha ha, det vill nog alla iofs :)

Men hur hade ni gjort?

Jag är övertygad om att jag ska kunna en 2003:a Golf Gti som gått runt 10 000 för max 80 000 kr.. i dessa tider är det inte realistiskt att folk ska kunna få ut mer. Men många tror de kan få 90-100 000 kr. Men där lär ju finnas stort prututrymme, eller vad tror ni?

Mvh Kalle

Lillen
2009-02-22, 11:25
Boka tid hos VAG och läs av bilen med diagnosverktyg?
Fråga om de kan se vad som är gjort och när?

Falcor
2009-02-22, 11:26
Man kan aldrig vara helt säker men köper man en bil med god historik, dvs alla besiktningspapper där miltalen står noterade så kan man iaf vara lite säkrare.
Sen är det precis som vad som helst man köper, man får vad man betalar för.
Köper man den billigaste som finns på blocket utan historik osv så är chansen större att man missar nåt viktigt.

mejn
2009-02-22, 13:07
Just denna skulle kunna vara i sin ordning dock. 2Ägare och
Senast godkända besiktning: 2007-04-05
Vägmätarställning: 35833
Sen ska det väl gå att beställa besiktningsprotokoll från sbp så kan man kolla 3-5 år bakåt om nu säljaren har "tappat bort" orginalen.

Roger T
2009-02-22, 13:49
Killen som äger bilen bor/står skriven i stockholm så chansen att bilen är servad på Din Bil i Stockhom är stor.
Ring Din Bil och fråga om service historik.

Henrik.M
2009-02-22, 14:58
Man kan ringa vilken VAG verkstad som helst i och fråga så får dom fram historik över verkstadsbesök på VAG verkstäder.

ture
2009-02-22, 15:42
Just denna skulle kunna vara i sin ordning dock. 2Ägare och
Senast godkända besiktning: 2007-04-05
Vägmätarställning: 35833
Sen ska det väl gå att beställa besiktningsprotokoll från sbp så kan man kolla 3-5 år bakåt om nu säljaren har "tappat bort" orginalen.



Protokollskopia


Via Transportstyrelsens webbplats kan du enkelt få reda på resultatet från senaste besiktningen, inklusive mätarställning, för ditt eget eller andras fordon.

Vill du se besiktningshistorik, för de senaste tre åren, på de fordon du äger och även skriva ut fordonens protokoll kan du kostnadsfritt ansluta dig till Bilprovningens internettjänst Mina fordon Privat via vår internetbokning.

Om du har registreringsnumret på fordonet kan vi även, antingen via e-post eller fax, förse dig med protokollskopior, dock inte är äldre än tre år.

Kundtjänst
Telefon: 0771-600 800
E-post: kundtjanst@bilprovningen.se

mvh
t

Maha
2009-02-22, 16:55
Jag köpte min Bora av Linus Bil, jag tycker det verkade vara en seriös handlare, skulle inte avråda från affär med honom.
Skulle ratten på bilen vara blanksliten så har den troligen gått åtminstone 2-3 gånger så långt, alltså 10-15000 mil i alla fall.... Nu verkar ju så inte vara fallet. Tror att den är värd en provkörning då jag tror att det är ett bra sätt att få en känsla om bilen faktiskt gått de mil som mätaren visar.
Man kan se på främre regplåten att de troligen blivit påbackad så kan vara bra att kolla fronten extra noga.