handdator

Visa fullständig version : Lupo 1,4 16V -99 kass toppackning?!



BlueLupo
2009-02-20, 17:38
Tjenare!

Har en Lupo 1,4 som förmodligen toppackningen gått på.
Men jag tänkte bara kolla symtomen här först....

*Olja+vatten blandat på insidan av oljelocket men inget nere vid stickan.
*När man skruvar av oljelocket och bara lägger på det så hoppar det och har sig (övertryck i motorn?)
*Dricker lite olja också

Annars har jag inte märkt så mycket och den går bra...
Rycker inte överdrivet mycket är ju trotts allt -10 ute och vad jag kan se så är där ingen olja i kylarvattnet!

Mycket tacksam för svar..

Mvh Ola

pekka kiiskilä
2009-02-20, 18:41
Ta loss tändstiften för det kan vara ett stift som klabbat igen eftersom den drar olja,

Att det är lite ljus sörja i oljelocket är vanligt om man kör kortare sträckor så det är inget att bry sig om men ett komp prov kan vara bra om du misstänker att topp packningen gett sig.

vw-power
2009-02-20, 18:46
kan vara en frusen vevhus ventilation, detta är vanligt på dessa motorer, finns en ombyggnads sats för just detta, det värmer vevhusventilationen..
i värsta fall så får man byta motor, men man märker inte att de går sämre,
men det låter illa, en duktig vw mek, kan höra detta, så jag rekomenderar att du ber dom kolla upp detta, jag bytte själv en motor, samma som du nämner att du har för ca 1-2 månader sedan, och den hade vevhusvent. frusit på.
lycka till

BlueLupo
2009-02-20, 19:04
Ta loss tändstiften för det kan vara ett stift som klabbat igen eftersom den drar olja,

Att det är lite ljus sörja i oljelocket är vanligt om man kör kortare sträckor så det är inget att bry sig om men ett komp prov kan vara bra om du misstänker att topp packningen gett sig.

Stiften är nybytta. Vad ska kompet ligga på?!

BlueLupo
2009-02-20, 19:06
kan vara en frusen vevhus ventilation, detta är vanligt på dessa motorer, finns en ombyggnads sats för just detta, det värmer vevhusventilationen..
i värsta fall så får man byta motor, men man märker inte att de går sämre,
men det låter illa, en duktig vw mek, kan höra detta, så jag rekomenderar att du ber dom kolla upp detta, jag bytte själv en motor, samma som du nämner att du har för ca 1-2 månader sedan, och den hade vevhusvent. frusit på.
lycka till

Hur låter det om det låter illa ?!? =)

BlueLupo
2009-02-20, 20:17
Var hittar man ombyggnadssatsen för vevhusventilationen?!

Tacksam för svar!

vw-power
2009-02-20, 22:19
ombyggnaden har VAG, det är lite kablar som ska monteras, det finns 2 sorter tror jag, den nyare modellen är mkt enkel, då är det kompletta kontakter, men tror inte det följer med nån beskrivning, det fick inte jag iaf...men jag kunde ju kolla TPI (teknisk produkt info) på vags datorer, det skramlar och lever ifrån ventiler och i princip allt, den jag bytte på gick jätte bra i gången osv, men lät väldigt illa, skramlade om ventilen och de flesta rörliga delarna...men som sagt, be en kunnig lyssna på motorn, och oftas blir det motorbyte, och jag har för mej så jag skriver ej detta med 100% säkerhet, men om VAG fastställer det som frusen vevhusvent. så går det på goodwill, och då blir du inte fattig =)

BlueLupo
2009-02-20, 22:31
Men om det har börjat "skramla" men bilen inte har "dött" är det försent att sätta dit det ombyggnadskittet då?!

vw-power
2009-02-21, 12:24
det är ju rekomenderat att byta motorn, men det är lite svårt för mej att säga då jag inte har hört hur den låter...men som jag sagt tidigare, hör med dom på vag
lycka till

BlueLupo
2009-02-22, 12:27
Var hittar jag slangen som går till vevhusventilationen?! Alltså den som "sätts" igen?! Skadar ju inte att kolla den och kanske rengöra lite...

vw-power
2009-02-22, 14:48
sitter en slang på högra sidan av luftfilterboxen, halvgrov är den, sitter bara påtryckt

BlueLupo
2009-02-23, 00:30
Satt bara en på vänstersida om luftboxen (sett framifrån) en grov slang...

På slangen var där infällt ett plaströr med en kontakt anslutning!? Är det det såkallade ombyggnadskitet?! Konstigt nog så var inte kontakten ansluten utan den hängde brevid... Varför har man det så?! Har köpt bilen rätt nyligen så har inte haft koll på den förrän nu...

Mini_me
2009-02-23, 07:11
Ja din är ombyggd.

Kan vara så att den "värmaren" som sitter på slangen har pajat och gör så att säkringen går.
Om jag inte minns helt skevt så kopplar man in sig på en befintlig säkring = den funktionen kommer falla bort om den är paj (värmaren allså).

Koppla på och kolla sen alla säkringar.

BlueLupo
2009-02-23, 10:49
Ok.. tack ska kolla....