handdator

Visa fullständig version : oljepluggen e pajj



squid
2009-02-20, 09:20
skulle ta mig orken igår att byta olja i vinterbilen då den blivit lite vääl blaskig =)

är en 87as golf gti 16v, KR motorn..

lossar på pluggen, börjar tappa ur oljan.. låter den få stå typ 45min..

rinner fortf.. aja tänkte jag.. får väl rinna lite till då..

sen då börjar ja göra ren själva oljepluggen och märker att tidigare ägare har lindat en massa varv av gängtejp på pluggen.. va faen tänkte ja.. aja.. skit samma, fortsatte o torka rent..

hade nu slutat rinna o droppa olja från tråget, började skruva dit pluggen, och precis då de börja ta stopp.. då släppte den igen och började om.. nä va faen..

då äre gängpajj i tråget samt pluggen..

någon som har ett bra och billigt tips på hur jag ska få den tät?
som det är nu så små droppar det titt som tätt :)

magnusT
2009-02-20, 09:24
En möjlighet är väl helicoil, du sätter i nya gängor.
Hör med närmsta verkstad om dom kan hjälpa dig med detta.

Falcor
2009-02-20, 09:28
Funkar det med helicoil i tunn plåt? är inte det för lite tjockare material?

Enklaste är nog att skaffa ett nytt tråg och sätta dit.....skaffa gummipackningen med inbyggt skvättskydd också så tjänar du nån milliprocent effekt också...

VWGolIV
2009-02-20, 09:47
Byt tråget, finns ju på skrotarna till en sån gammal bil.
Brukar inte kosta så mycket.

Annars får du göra som förra ägaren och linda med gängtejp och skit.

magnusT
2009-02-20, 09:49
Ja det är ju plåt tråg på din bil. Är väl lite osäkert med helicoil då.
Så byt tråg.

xl15
2009-02-20, 09:52
Är det plåttråg kan du ju gänga större gänga och ta en annan plugg.
Jula har billiga gängtappar i större storlekar, om det var M12 som gick paj kan du ju gå upp till M14 (eller M16 är nog enklare att hitta plugg/bult till).

vr6_mannen
2009-02-20, 14:02
Funkar det med helicoil i tunn plåt? är inte det för lite tjockare material?

Enklaste är nog att skaffa ett nytt tråg och sätta dit.....skaffa gummipackningen med inbyggt skvättskydd också så tjänar du nån milliprocent effekt också...


ja hörde va den skalp plåten skulle kosta med packning... och jag kan säga den var inte billig... om det är nu samma vi tänker på

Falcor
2009-02-20, 14:31
Trar jag gav 400 för min....men det är aldrig billigt att ha bil....

golfii
2009-02-20, 16:04
skulle ta mig orken igår att byta olja i vinterbilen då den blivit lite vääl blaskig =)

är en 87as golf gti 16v, KR motorn..

lossar på pluggen, börjar tappa ur oljan.. låter den få stå typ 45min..

rinner fortf.. aja tänkte jag.. får väl rinna lite till då..

sen då börjar ja göra ren själva oljepluggen och märker att tidigare ägare har lindat en massa varv av gängtejp på pluggen.. va faen tänkte ja.. aja.. skit samma, fortsatte o torka rent..

hade nu slutat rinna o droppa olja från tråget, började skruva dit pluggen, och precis då de börja ta stopp.. då släppte den igen och började om.. nä va faen..

då äre gängpajj i tråget samt pluggen..

någon som har ett bra och billigt tips på hur jag ska få den tät?
som det är nu så små droppar det titt som tätt :)

de går även borra upp hålet och lägga dit en mutter och tig-svetsa runt hela mutern och dra i en ny plugg:) men de lätaste som alla påpekar bör vara nygäng lr nytt tråg!

vr6_mannen
2009-02-20, 17:41
Trar jag gav 400 för min....men det är aldrig billigt att ha bil....


oki du menar den plåten med packning på... för jag har en sån så trodde jag man kunne köpa lös packning... men det gick inte.. då skulle det gå på över 1000kr för det...

P.Hagel
2009-02-20, 18:20
Nytt tråg finnes på lager.
Även nya pluggar.