handdator

Visa fullständig version : Ställa tändningen Polo GTI -97 "Nu svårstartad, med film"



xl15
2009-02-19, 14:41
Ställer samma fråga här som i min projekttråd då det verkar finnas fler läsare här.
I ELSA står det Kontrollväde 3-8° och Inställningsvärde 6°? Försökte mig på att ställa tändningen med strob-lampa, men jag hittar inget på svänghjulet att justera efter. Tomgången ändrades när jag vred fördelaren så jag varmkörde den rejält och justerade sedan fördelaren så att tomgången var bra. Den går alldels utmärkt i alla fall.

Måste bilen in till VW?

polomannen
2009-02-19, 23:16
Ställer samma fråga här som i min projekttråd då det verkar finnas fler läsare här.
I ELSA står det Kontrollväde 3-8° och Inställningsvärde 6°? Försökte mig på att ställa tändningen med strob-lampa, men jag hittar inget på svänghjulet att justera efter. Tomgången ändrades när jag vred fördelaren så jag varmkörde den rejält och justerade sedan fördelaren så att tomgången var bra. Den går alldels utmärkt i alla fall.

Måste bilen in till VW?


Japp bästa instrumentet finns på VAG.
Glöm strop lampan det är bara skit i denna läge.

xl15
2009-02-20, 15:15
Besiktigade Polon idag och fick för högt HC-värde. Fick 145 (max 100). Lambda var 1.00, CO och CO 2500 var båda 0.0. Så alla värden är perfekta utom HC. Kan det ha med tändnignen att göra?
Ska lämna in bilen på VW på tisdag för inställning av tändningen, sen får vi se.

azarN
2009-02-20, 15:26
Kanske dåligt nybörjar svar: är inte HC katalysatorn +

bora
2009-02-20, 18:20
Sitter inte tändningsmärket på vevaxelns remskiva ,ett litet spår i remskivan
motsvarande märke på nedre kamremskåpan märkt Z och 0 vrid fördelaren
tills den står mitt för Z

xl15
2009-02-22, 15:17
Det enda märket jag sett är för att nolla motorn. Liten avfasning på ena kuggen på kemremshjulet på vevaxeln och ett streck på kamremskåpan.

En annan tändfråga, är det något speciellt med tändkablarna, det går ju ner en grej i toppen en liten bit. Är det bara av praktiska skäl så det går med vanliga tändkablar också bara att det är svårare att få på dem?

xl15
2009-02-22, 15:30
Här har vi en bild:
http://i22.ebayimg.com/01/i/001/26/ae/a6d2_1.GIF

xl15
2009-02-22, 20:02
Har läst på lite och ofta har högt HC med tändningen att göra. Kollade fördelare och rotor, ser väl inte helt bra ut va?
http://seven.no-ip.info/polo/f-lock.jpg
http://seven.no-ip.info/polo/rotor.jpg

Mini_me
2009-02-22, 20:51
EEee...nej det där ser för jävligt ut=) Köp nytt och bli en gladare VW person=)

Ang. dina tändkablar så ser dom ut så pga att tändstiftet sitter så pass långt ner (och säkerligen flera andra anledningar bla design).

xl15
2009-02-22, 21:00
Det är inte ofta man blir glad av att någon tycker ens grejor ser för jävliga ut ;)
Anledningen till att jag frågade om tändkablarna är att de kostar 1342:- på Mekonomen, inte kul. Så det hade varit bra om man kunde byta till "standard" och ta nackdelen att de blir svårare att montera.

Manny
2009-02-22, 21:17
Jäklar, det där va inga fina tänddelar. Värre har jag inte sett tror jag.

R.Grönberg
2009-02-22, 21:33
Leta ngt annat ställe än mekonomen, kan vara onödigt dyrt där ibland vet jag av egen erfarenhet=) Men kolla runt lite. Autodelar i göteborg?

R.Grönberg
2009-02-22, 21:37
Rotor 65,21 kr Bosch
Fördelarlock 178,76 kr BERU
tändkabelsats 845,25 kr Okänt

Får du allting för lite mindre tändkablarna kostade på mekonomen

xl15
2009-02-22, 23:47
Är det så jäkla speciella tändkablar att det inte går med vanliga?
Väntar nog med att byta kablar, byter rotor, lock och stift först.

Mini_me
2009-02-23, 07:08
Kablarna brukar inte bli så dåliga på dessa..så dom kan du snällt vänta med=)

Bara din rotor och ditt lock kommer göra 20hk=)

xl15
2009-02-23, 11:16
Hoppas det gör stor skillnad!
Visst ska det bara vara att dra av rotorn? Jag drog hårt och bände tom. med en skruvmejsel, men icke. Ville inte ta i för mycket innan jag har en ny rotor om den skulle spricka. Jag har inte missat nån skruv eller låsclips eller nått?

ypzilon
2009-02-23, 11:38
På en del bilar är rotorn limmad från fabrik, ta en polygrip och kläm om rotorn så spricker den och du kan ta loss den i delar.

jollykent
2009-02-23, 13:17
de va nog de värsta jag har sett i ett fördelarlock. även rotorn ser ju inte så vacker ut.

Har den inte varit skum att köra?? Motorn måste ju gått ojämnt å haft sig?!

xl15
2009-02-23, 14:31
Den har gått hur bra som helst, startat kanon, inga ryck eller konstigheter. Har försökt utsätta den för det mesta, kallstarter, varmstarter, för låg växel, för hög växel osv.

Bytte stift, rotor och fördelare nu på lunchen (rotorn gick sönder vid "avmonteringen"). Ingen direkt skillnad vad jag kunde märka konstigt nog. Hoppas att en tändinställning gör lite i alla fall.

xl15
2009-02-23, 19:47
Satt här och dagdrömde fram lite tänkbara (eller otänkbara) bidragande orsaker till det höga HC-värdet.

Kass katalysator. (tror inte det pga. att alla andra värden är bra)

Gammal bensin, den som är i tanken är sju månader gammal.

Förvärmningsslangen saknades när jag besiktigade.

R.Grönberg
2009-02-23, 20:19
med tanke på dina tänddelar, hur gammal är olja mm? hur högt var hc värdet?

xl15
2009-02-23, 23:32
Olja+filter bytte jag precis innan besiktningen. Kanske skulle varmkört den mer. Det blev ca 15 minuter 90-väg innan besiktningen.

Fick 145 (max 100). Lambda var 1.00, CO och CO 2500 var båda 0.0. Så alla värden är perfekta utom HC.

Barbapappa
2009-02-24, 00:17
Förvärmningsslangen saknades när jag besiktigade.Knappast trolig orsak? Jag har i alla fall aldrig haft varken högt hc-värde eller slang på mina bilar de senaste åren.

Mini_me
2009-02-24, 06:58
Den slangen är bara att glömma.

Dra ut och "bränn" ur bilen...dra allt bilen orkar från stillastående och varva ur den ordentligt (Upp till laglig fart så klart).
Och jag personligen skulle kanske köra mer än en kvart innan bes.

xl15
2009-02-26, 20:13
Ställde tändningen så bra som jag kan, hoppas det jag gjorde var vettigt. Gjorde egna tändinställningsmärke på remskivan till generatorn. Ett märke vid TDC och ett 6° före. Gasade upp i 13-1400 rpm och justerade fördelaren. Den var några grader fel (eller annorlunda mot vad den är nu i alla fall).
Så nu har jag gjort vad jag kan inför HC-kontrollen imorgon. Bytt stift, rotor, fördelarlock och ställt tändningen.

http://seven.no-ip.info/polo/tdc.jpg

xl15
2009-02-27, 14:53
Mina åtgärder hjälpte. HC nere på 35! Nu är det fredag och dags att fira.

R.Grönberg
2009-02-27, 15:06
Mina åtgärder hjälpte. HC nere på 35! Nu är det fredag och dags att fira.

Grattis då! =)

xl15
2009-02-28, 10:57
Tack så mycket, känns bra att det löste sig så pass emkelt.
Och tack till alla som hjälp till med tankar kring problemet.

VWGolIV
2009-02-28, 13:25
Min mors lock på venton så var piggen i mitten avbruten men satt ändå kvar.
Vilket gjorde att ibland gick bilen som en klocka och ibland gick den urdåligt.
Blev glapp emellanåt.

Till besiktningen så skall man helst varmköra bilen, kör minst 30 min så att motorn kommer upp i temp.

Körde in bilen kall en gång och då mätte vi mina värden som inte blev helt 100.
Så sa jag till besiktningsmannen att bilen var kall så vi körde en liten runda och då blev det genast godkända värden.

xl15
2009-02-28, 14:51
Är inte riktigt med på vad du menar med din mors Vento. Men jag misstänker att du pratar om termostathuset?
Har hur som helst bytt mitt termostathus.
Nu efter tändsystemsrenoveringen så behödes inte många minuters varmkörning för att få 35 i HC.

VWGolIV
2009-02-28, 16:15
Med piggen i mitten menade jag fördelarlockets pigg, Den var avbruten men satt endå kvar i locket, vilket gjorde att emellanåt så blev där glapp och ibland gick bilen som en klocka.
Var lite otydlig där.

Sen så att köra en kvart räcker inte alltid på alla bilar, min egna variant kräver förtillfället minst 2-3 mil innan den ens är uppe i 80 grader på vattentempen.

Besiktigade för någon dag sedan och för att hålla motorns temp uppe så fick jag köra några rundor medans jag väntade på min tid.
Av nån anledning så sjunker min temp väldigt fort när motorn är avstängd jämfört med mina andra bilar.

xl15
2009-03-03, 15:44
Bytte tändkablar till Biltemas standard. De passade hur bra som helst med lite vilja. Bytte luftfilter också.
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/57/Large/57-300_l.jpg
Hoppas det hjälper, för hon har varit svårstartad ibland. Har inte startat så snabbt som vissa andra bilar men har inte brytt mig. Det är bara när den är kall (stått över natten). Tänder nästan direkt, men hoppar i en eller två sekunder på runt 500 varv och sen lägger sig sen perfekt på 950.
Men imorse fick jag kirra i ca 30 sekunder från och till, med gaspådrag och utan, och till slut fick jag igång henne.

xl15
2009-03-04, 10:36
Nytt luftfilter och nya tändkablar hjälpte inte. Verkar som den får för lite bränsle när den startar.

Kallstart efter en natts vila.
http://www.youtube.com/watch?v=KnrKyzAMj-E

R.Grönberg
2009-03-04, 11:58
jag hade köpt riktigt tändkablar, som sagt är 16v motorn känslig och biltemas kablar i sig är riktigt kassa, haft en del bilar som inte ens har startat när jag monterat dom grejerna, även hjälp andra som bytt tänddelar och inte startar.

BALAN
2009-03-04, 15:00
Blir det nån skillnad om du gasar när du försöker starta? Hur är tomgången?

Min är svår ibland, men hoppar igång rätt fort när man gasar samtidigt. Mitt gasspjäll är kajko tror jag.

Edit: jag kunde ju ha läst lite, hjälper inte med att gasa, hmm då vet jag inte...

xl15
2009-03-04, 15:25
Jodå, det kan hjälpa lite att gasa. Men jag vill ju inte säga att den hoppar igång bara för att man gasar lite. Jag misstänker som sagt att den får för lite bränsle i startögonblicket. Annars borde det luktat bensin när man skaver på startmotorn länge tycker jag.

Kanske en tempgivare som inte berättar att det är kallt? Bytte till en "icke original" tempgivare för kylvattnet, det satt monterad när jag bytte termostathus. Ska byta tillbaka till original tempgivare.

xl15
2009-03-05, 11:40
Jakten fortsätter. Gjorde kompprov igår, mellan 13,9 och 14,1 bar på alla cylindrar, så det var ju okej :)
Kollade igenom alla vakuumslangar och hittade en liten läcka på slangen till bromsservot. Bytte slangen och imorse startade den nog lite lättare.

xl15
2009-03-09, 10:30
Tror jag har gjort en upptäckt. Den startar hyfsat bra om man inte tvekar vid starten. Om man först drar runt motorn utan att den hinner starta (typ en halv sekund bara), vrider tillbaka nyckeln och sen försöker starta direkt igen, så är det mycket svårare att starta än om man gör det direkt. Varför?

xl15
2009-03-11, 10:10
Imorse och igår morse försökte jag återskapa problemet att starta när man "slinter" vid starten. Men bilen startade även om den bara fick en halv sekund startmotor. Så vakuumslangen måste varit boven i dramat.