handdator

Visa fullständig version : Vad styr bränsle pumpen MK1 (16v swap)



matsola
2009-02-17, 20:42
Knåpar på min 16V konvertering men hittar inte hur man ska få igång bränslepumpen,
var kommer signalen ifrån som startar bränsle pumpen?(eller relät för pumpen) kommer det från tändspolen eller vad?

matsola
2009-02-19, 10:45
Hm... ingen med lite el kunskaper som är på hugget?

Kabel stammen är MK1 GTi 1980 kanske ska tilläggas.

Forss
2009-02-19, 10:56
Nu var det ett tag sen jag gjorde en 16v konvertering. Men jag tror att det kommer från ett av stiften på tändmodulen som går ner till säkringsboxen/bränslerelät.

Junfors
2009-02-19, 11:06
Du kan köra på precis som det sitter i mk1:an med bränslet, dvs ändra inget så funkar det fint när du hänger i 16v motorn också.

matsola
2009-02-19, 14:25
Du kan köra på precis som det sitter i mk1:an med bränslet, dvs ändra inget så funkar det fint när du hänger i 16v motorn också.

Problemet är att jag ska köra med Motronic insprutet till min motor, dvs det som sitter på 9a motorn från början, och jag måste veta vilken tåt i bilen som ska ha signal från motor styrdonet så pumpen går igång.

Vartför göra det enkelt för sig, när man kan krångla till det :)

matsola
2009-02-19, 14:28
Nu var det ett tag sen jag gjorde en 16v konvertering. Men jag tror att det kommer från ett av stiften på tändmodulen som går ner till säkringsboxen/bränslerelät.

Precis, det är vad jag tror med, för hundra år sedan felsökte jag något liknande när pumpen inte gick på en GTI 78:a och då var det något kabel fel från tändningen som spöka.

Men sen är det bara frågan om hur hur det var? eller hur det fungerar?
Får nog ta ännu en kväll med elscheman.

kim_gulle
2009-02-19, 15:40
Vill du ha det lite rejsigt kan du ju koppla pumpen på en strömbrytare inne i kupén? Så kommer jag att göra på mitt MK1 bygge.
Mest för att det ska vara enklare att dra elen och sen för att det ska vara så lite pryttlar som möjligt i elsystemet så om det skulle bli nåt fel så vet man vart man ska leta. :)
Sen är det ju tufft också. :D

matsola
2009-02-19, 16:11
Way to simple for me, ska fungrera som vanligt.
in i bilen, vrid om nyckel, and here we go...

Och då har jag ju ingen natt lektyr å läsa i kväll... kabel scheman är så underhållande.

Forss
2009-02-19, 22:14
Från stift nr.1 på tändmodulen går det en grön kabel. Den går till till minus på tändspolen. Vidare därifrån i en röd/gul(röd/svart?) kabel som går in i Säkringsboxen (Kabelhärva C, stift 19).

Styrsignalen kommer alltså från stift 1 på tändmodulen =)

matsola
2009-02-20, 08:10
Perfekt, precis det jag ville höra.
Röd/svart i bilen (Mk1 1980) kommer från tändspolen och Röd/gul i den nya kabelstammen (Passat 2,0 16v 9a 1993)

Tack och bock, då var jag på rätt spår alltså.