handdator

Visa fullständig version : D2 eller Koni Coilover?



DJNeno
2009-02-17, 12:11
Är ute och jagar coilover chassi för fullt nu till min Golf G60...

Står mellan valet av Koni för 8000:- eller 8995:-

Vilka av dessa 2 är bättre? Är ju ute efter grym väghållning samtidigt som det ändå ska finnas lite komfort, så att de inte riktigt känns som om man åker på en träbänk.

Sen finns ju även H&R och KW Version1 som jag har hittat på ebay.de för under 8000:-

Alla tips och kunskaper om dessa kitt uppskattas...

ThomasT
2009-02-17, 12:40
Är ute och jagar coilover chassi för fullt nu till min Golf G60...

Står mellan valet av Koni för 8000:- eller 8995:-

Vilka av dessa 2 är bättre? Är ju ute efter grym väghållning samtidigt som det ändå ska finnas lite komfort, så att de inte riktigt känns som om man åker på en träbänk.

Sen finns ju även H&R och KW Version1 som jag har hittat på ebay.de för under 8000:-

Alla tips och kunskaper om dessa kitt uppskattas...

Av de fabrikat som du räknat upp så är det KW som håller bäst kvalitet och prestanda.

Prestanda skillnaderna är dock ganska små, mellan de kända fabrikaten.

Barbapappa
2009-02-17, 13:44
KW eller H&R hade jag satsat på, sist hade nog D2 hamnat. Koni är inte dåliga heller, men KW hade i.a.f. förr Konis stötdämpare i sina coilovers, H&R körde med Bilsteins (några år sedan så det kan ha ändrat sig)...

wolfbane1967
2009-02-17, 18:21
Koni coilovers brukar vara ställbara i hårdhet men det är inte H&R eller KW V1,då får du gå upp till KW V2 eller V3 för att dom ska bli fullt justerbara.Sen beror det ju på om du vill ha det vill säga.Men jag hade satsat på en fullt justerbar coilover om du ändå handlar =). Kolla om den variant av Koni du kollat på är det.I så fall är det bara att slå till för det priset du fått.
Jag hade Koni fullt justerbara på min föregående GTI Edition 30,grymt resultat

Mvh Jerker

ThomasT
2009-02-17, 19:49
Koni coilovers brukar vara ställbara i hårdhet men det är inte H&R eller KW V1,då får du gå upp till KW V2 eller V3 för att dom ska bli fullt justerbara.Sen beror det ju på om du vill ha det vill säga.Men jag hade satsat på en fullt justerbar coilover om du ändå handlar =). Kolla om den variant av Koni du kollat på är det.I så fall är det bara att slå till för det priset du fått.
Jag hade Koni fullt justerbara på min föregående GTI Edition 30,grymt resultat

Mvh Jerker

Men då gäller det att man verkligen har sten koll på vad man sysslar med.

9 av 10 som jag pratat med tror att om man ställer dämparen hårdare så blir det bättre väghållning.... för hårt måste ju vara bra... eller.... ;)

TheDeadDorkster
2009-02-17, 20:12
ThomasT
Där säger du något riktigt intressant. Jag har själv också märkt att bilar med nya originalstötdämpare ofta har bättre väghållning än många bilar med kortade stötdämpare/coilovers.

Själv ska jag nu testa Spax RSX. Vi får väl höra hur kvaliten är hos dessa.

Barbapappa
2009-02-17, 21:09
Värt att tänka på är väl också vad man ska göra med bilen, ska man köra bana varje helg och knappt köra gata alls eller tvärt om så finns det ju lämpligare alternativ än andra.


Själv ska jag nu testa Spax RSX. Vi får väl höra hur kvaliten är hos dessa.Återkom gärna med hur det går.

ThomasT
2009-02-17, 21:49
ThomasT
Där säger du något riktigt intressant. Jag har själv också märkt att bilar med nya originalstötdämpare ofta har bättre väghållning än många bilar med kortade stötdämpare/coilovers.

Själv ska jag nu testa Spax RSX. Vi får väl höra hur kvaliten är hos dessa.

Det stämmer ganska bra! ( och nu kommer vi till det roliga där det brukar bli ett väldans liv på folk...)

är ni med....

-Standard bilar får sämre väghållning och kränger mer när man sänker dem!


någon som vill argumentera emot...

:)

TheDeadDorkster
2009-02-17, 22:26
-Standard bilar får sämre väghållning och kränger mer när man sänker dem!


någon som vill argumentera emot...

:)

Ja och nej!

En bils väghållning testas för otroligt mycket pengar vid utvecklingen av varje modell, detta görs såväl på sommar som vinterväglag. Resultatet av testerna blir sen en kompromiss mellan väghållning, komfort, säkerhet och pris (ekonomerna har alltid sista ordet).

Sen har jag lite skön insiderinformation om vad som avgörs hur din bils väghållning kommer vara: Allt beror på när dom bestämmer sig för att testa och få fram slutgiltiga väghållningen. Beslutar dom att testa det före eller efter lunchen! Är en bil då väldigt mjuk, kan man slå vad om att det var någon ingeniör som precis hade ätit sig proppmätt, och tagit påtår ;)

Med sänkning av en bil så förändrar man mer än enbart höjden på bilen, men förändras många saker tillsammans med hjulgeometrin.

Det jag med all säkerhet kan säga är följande saker:
-Sänker man en bil, så kastar man mycket pengar i sjön som VW investerade i utvecklingskostnader. Ofta blir väghållningen till det sämre
-väghållningen bestäms av en kompromiss mellan: Väghållning, Säkerhet, Komfort, hållbarhet, och utseende.
-Man får vad man betalar för, när man byter till eftermarknadsgrejer.

ThomasT
2009-02-17, 23:24
Det som händer i detalj är att bilens rollcentrum(vilket bilen vrider sig runt) flyttar längre ifrån bilen tyngdpunkt när man får felaktiga bärarms vinklar(vid sänkning) och därigenom ökar hävarmen.

(det blir lite mer trassel vid sänkning, som tex taskiga camvervinklar vid infjädring mm mm, men det orkar jag inte gå in på i detalj)

Allt detta går givetvis att fixa bla. genom att man bygger om spindlarna så bärarmens infästning hamnar lägre.

Det är alltså inte svårt att få mer fäste men man måste göra rätt... :)

Här har ni en fin simulering som beskrivet detta problem:
http://www.thuresson.eu/slask/RC-McPherson-001b.gif

Sedan måste man försaka komfort med det fattar nog alla. Fjädringens hårdhet mäts i Hz och en standard golf ligger strax under 1Hz.

Med sänkfjädrar får man ca 1.1-1.3Hz beroende på om man väljer 30 eller 50mm sänkning.
Coilovers brukar ligga på 1.6-1.8Hz
Clubsport modeller av coilovers 1.9-2.0Hz
(detta gäller i alla fall mkIV, då det var en sådan jag ägde när jag räknade på väghållningen)

Enklare tävlingsbilar brukar ha upp emot 3Hz och formelbilar 5-7Hz.

Sedan har vi balansen mellan fram och bak. På mkIV är den klart understyrd(detta har blivit bättre på mkV), det balanserar man enklast upp med en krängnings hämmare bak. Överkursen är att även byta till justerbara topplagringar fram och genom ökad camber få mer fäste fram.


Alla de här problemen beror givetvis på att Golfen konstrueras primärt för svenssons som åker till ICA och handlar.

DJNeno
2009-02-17, 23:48
Hmm aa de blev en hel del svar men det skadar aldrig...

Kanske då glömde att säga att G60 kommer att köras på gata och darför funderar jag starkt på Koni då man behåller en liten del av komforten med... men ändå får man grym väghållning.

Dock vet jag inte vad exakt man kan ställa på dessa men hoppas på rebound för det brukar man kunna ställa på de flesta Koni Coils...

Återkommer så fort jag har bestämt men och beställt :)

DJNeno
2009-02-18, 15:03
Fick idag reda på att det endast finns Coilover kit från Koni Vanliga GTI och GTI 16V, spelar det någon roll om jag handlar till en GTI 16V till min GTI G60?

Barbapappa
2009-02-18, 23:31
Gti & G60 borde ha samma fjäderben tycker jag.

Glader60
2009-02-21, 22:37
Då det ändå snackas om coilovers och teori så måste jag ställa en fråga med förhoppning att det inte upplevs som om jag kapar tråden...

Vad är den största fördelen med ett par coilovers om man jämför med t.ex. H&R cupkit? Förutom att de är ställbara såklart.
Måste man inte ha att bra koll på vinklar och så?
Känns som att det blir pengar i sjön om man köper ett par coils och inte
utnyttjar inställnings möjligheterna?

ThomasT
2009-02-22, 00:15
Då det ändå snackas om coilovers och teori så måste jag ställa en fråga med förhoppning att det inte upplevs som om jag kapar tråden...

Vad är den största fördelen med ett par coilovers om man jämför med t.ex. H&R cupkit? Förutom att de är ställbara såklart.
Måste man inte ha att bra koll på vinklar och så?
Känns som att det blir pengar i sjön om man köper ett par coils och inte
utnyttjar inställnings möjligheterna?

Generellt så är coilovers hårdare satta än cupkit. Dessutom går de oftast att sänka lägre cupkitten vilket många gillar för utseendet.

Sedan så kan man göra en ordentlig cornerweight med höjdjusteringen på coiloversna. Så man vet att belastningen är rätt fördelat på de olika hörnen.