handdator

Visa fullständig version : s2 kolv i 9a block



Svedda
2009-02-15, 11:25
s2 kolvar stakar passar i 1.8 KR men funkar det i 2.0 9A. 9A har ju 20 mm kolvbult samt 144mm stakar precis som KR så det borde väl fungera, eller är jag ute på djupt vatten nu...?

Vad är det som gör att man får ut en större volym i 9A jämfört med KR, är det veven som skiljer dessa åt?

Joda
2009-02-15, 11:52
2,0 har 82,50mm i borr

1,8 har 81,00mm i borr


Äpplen och päron så att säga

Mao så passar inte ABY/3B (S2) kolvar i ett 2,0 block (ex 9A)

/Johan

Svedda
2009-02-15, 12:04
var det av den anledningen du valde att köra med 1.8 blocket för ditt kompressorbygge.

Måste väl finnas något alternativ till s2 om man vill köra med 2.0 litersblocket.

Joda
2009-02-15, 13:14
var det av den anledningen du valde att köra med 1.8 blocket för ditt kompressorbygge.

Måste väl finnas något alternativ till s2 om man vill köra med 2.0 litersblocket.

Bland annat därför.. Fast första säsongen så körde jag med G-ladern. Hade jag kört G-lader och 2,0 block så hade jag fått ett lägre ladd pga den högre volymen. Jag hade inte vunnit så mycket på det med andra ord.

Magoo här på forumet är en jäkel på att kombinera motordelar. Jag har något svagt minne av att man kan använda kolvar ifrån "någon" 2,0 8v och stoppa i en 9A motor. Dock så måste man bearbeta kolvarna (ventilurtag), Annars blir det mos..

Jag har aldrig hört talas om något "bolt on" alternativ. Isf är det nog eftermarknads som gäller. Eller överladd och etanol. Etanol klarar ju högre komp förhållande.

Svarva kolvar så att man försvagar "ringlandet" det tror jag inte på.
Jag har sett endel gjutna kolvar som spruckit där. Iofs inte VW/VAG.

Då skulle jag hellre välja en annan toppackning. Jag själv har haft en idé om att köpa en 3 lagers ståltoppackning och sedan dela isär den. Cadda upp mittenplåten och sedan låta någon skära ut den i lämlpgt material och tjocklek så klart! SKulle jag kunna vara så att någon mer än jag tänkt samma tanke. Kanske kan man få tag på en sådan packning?

Smidda kolvar behöver inte vara så dyra!.. KOlla runt lite.

/Johan

För övrigt så har jag ett komplett ABF-block och en Komplett ABF-topp i garaget.. MEN DE ÄR MINA!!!!!!!!! ;) Blir kanske till salu när mitt nuvarande bygge är klart. Funkar det bra så ser jag ingen anledning att bygga en 2,0.

Sn00k
2009-02-15, 16:25
känns det så nödvändigt att gå upp ~11% i volym å vara tvungen å handla på sig dyra eftermarknads-grejjer, när det finns färdiga orginaldelar jättebilligt som passar rakt i och lirar till 1.8:an?
(dollarn ligger väldigt fel just nu för nån usa-import)

svarva ner remskivan 1mm istället, så har du kompenserat det hela.. visst är en potent grundmotor alltid nått att sträva efter vid överladd.. men inte direkt nån nödvändighet när man använder kompressor.. vrid och effekt får man ändå när det är mekaniskt drivet.

..skillnad hade det varit om du kört turbo och då behöver lite mer volym att driva ett större aggregat med.

Joda
2009-02-15, 19:24
känns det så nödvändigt att gå upp ~11% i volym å vara tvungen å handla på sig dyra eftermarknads-grejjer, när det finns färdiga orginaldelar jättebilligt som passar rakt i och lirar till 1.8:an?
(dollarn ligger väldigt fel just nu för nån usa-import)

svarva ner remskivan 1mm istället, så har du kompenserat det hela.. visst är en potent grundmotor alltid nått att sträva efter vid överladd.. men inte direkt nån nödvändighet när man använder kompressor.. vrid och effekt får man ändå när det är mekaniskt drivet.

..skillnad hade det varit om du kört turbo och då behöver lite mer volym att driva ett större aggregat med.


Frågan är om han ska köra kompressor eller turbo? Det framgick inte i denna tråden.

Sn00k
2009-02-15, 19:57
joda: haha, det stämmer ju visserligen ;)

Joda
2009-02-15, 20:31
joda: haha, det stämmer ju visserligen ;)

Fast jag vet hur du tänker.. Kompressor känns ju lite mer naturligt så att säga. Hehe..

Svedda
2009-02-15, 21:52
ni är inne på rätt spår boys, kompressor är det som gäller, den ligger på hyllan å väntar autorotor, 9a blocket sitter redan på.

har dåligt med kommentarer till det ni skrivit, sitter mest å funderar på hur jag ska lösa det hela, klart d finns lösningar på allt frågan är bara hur jag vill lösa det. kul med lite diskussion iaf.

Steg 1 blir nog iaf att montera på kompressorn på motorn som den är nu för att få den funktionsduglig med allt som behövs runt i kring.

Steg 2 får bli en fundering på dagens fråga :)