handdator

Visa fullständig version : HJÄLP! Turboras?



olleson84
2009-02-15, 01:09
Hallå!
Körde ut på en 90väg från en sidoväg, och gasade på lite i ettan, la i tvåan, och vid ca 3500rpm så tappar motorn mycket kraft. Laddtrycket sjönk från normala 0,65bar till endast 0,3bar. Efter ca 2 minuter var jag hemma på parkeringen och öppnar då huven och lyssnar/tittar. Turbon glöder! Det låter lite "skrap" i turbon vid gaspådrag.

Min fråga: Har turbon rasat? eller har man tur att det "bara" är stopp i avgaset någonstans?

Tacksam för svar

MVH
Fredrik

jooeell
2009-02-15, 02:22
hehe ja visst en turbo kan bli så varm att den glöder men skrapar humm skulle nog sätta lite på att den är slut tyvärr =/

jollykent
2009-02-15, 12:55
wastegaten som lämnat in handduken kanske?

Holman
2009-02-16, 08:28
Hallå!
Körde ut på en 90väg från en sidoväg, och gasade på lite i ettan, la i tvåan, och vid ca 3500rpm så tappar motorn mycket kraft. Laddtrycket sjönk från normala 0,65bar till endast 0,3bar. Efter ca 2 minuter var jag hemma på parkeringen och öppnar då huven och lyssnar/tittar. Turbon glöder! Det låter lite "skrap" i turbon vid gaspådrag.

Min fråga: Har turbon rasat? eller har man tur att det "bara" är stopp i avgaset någonstans?

Tacksam för svar

MVH
Fredrik

Vid gaspådrag när laddtrycket kommer så rasslar/skrapar det?
Låter som turboras om den låter illa.

olleson84
2009-02-16, 22:15
Hej, tack för era svar!
Har precis kommit hem från verkstaden. Märkte att där en var något "tryck" i från slutrören när man gasade. Troligvis stopp någonstans i avgaset. Har plockat bit för bit och bara kört med downpipen med bra flöde då. Hittar ingenstans där det kan vara stopp.
Så min teori är följande:
"Innanmätet i katten har brunnit upp när jag hade en trasig tändspole för ett par veckor sedan. Och det ligger löst inne i katten och flyttar sig av olika temperaturer/rörelser/tryck i katten. Och blockerar då ibland avgassystemet. Det var ganska mycket vatten i ljuddämparna också."

Detta är min teori, kan detta stämma?
Väntar nu på en ny downpipe + kat från BSR, ska montera denna tillsammans med mitt nya ATP grenrör+ ta bort mittdämparen på avgaset. Så får vi se om problemet håller sig borta.

Så vad tror ni om min teori?

MVH
Fredrik

Quattro_mannen
2009-02-16, 23:02
kan mycket troligt vara så...men om du monterar 3" downpipe+racekat så borde du uppdatera programvaran också..Brukar inte fungera så bra ihop annars.

Golf_Gtr
2009-02-17, 08:23
kan mycket troligt vara så...men om du monterar 3" downpipe+racekat så borde du uppdatera programvaran också..Brukar inte fungera så bra ihop annars.


Varför måste man uppdatera mjukvaran ??????

Quattro_mannen
2009-02-17, 15:13
Därför att motrycket ändras väldigt mycket och det kan medföra att lambda regleringen inte fungerar rätt....i värsta fall kan det ge felkoder och limp mode.

Golf_Gtr
2009-02-17, 17:03
Det har inte styrdonet koll på.

Jag körde med K04 och 76mm främre rör med 63mm avgas i 1 år innan jag mappade och jag hade aldrig några problem.

Och jag har en Golf GTI -02 ME 7,5. Skillnaden blir att man får mer respons och mer mos efter 4500rpm istället för att den tappar.

Quattro_mannen
2009-02-17, 17:31
Det har inte styrdonet koll på.

Sedan när har inte styrdonet koll på AFR och Lambdavärden....???

olleson84
2009-02-17, 17:57
Hallå!
Men då borde det blir felkoder när du kör med bara downpipe, utan avgassystem också.
Jag har också hört att det ända som händer är att man tappar lite bottenvrid och får lite mer mos på toppen istället om man ej ändrar programvara.

Men jag ska byta till ett grenrör som flödar 50% bättre än orginal, så jag kommer ju att få snabbare spool-up på turbon, då det kanske går jämt ut med förlusten på downpipen.

Golf_Gtr
2009-02-17, 21:44
Sedan när har inte styrdonet koll på AFR och Lambdavärden....???

AFR ändrar inte sig om du ändrar gasflödeshastigheten i avgaset.

Golf_Gtr
2009-02-17, 21:47
Hallå!
Men då borde det blir felkoder när du kör med bara downpipe, utan avgassystem också.
Jag har också hört att det ända som händer är att man tappar lite bottenvrid och får lite mer mos på toppen istället om man ej ändrar programvara.

Men jag ska byta till ett grenrör som flödar 50% bättre än orginal, så jag kommer ju att få snabbare spool-up på turbon, då det kanske går jämt ut med förlusten på downpipen.

Byter du till ett grenrör som flödar mer så kommer spool-up att öka. VW grenrör är tajta för att man ska ha kort spool-up, men inte optimala för att plocka effekt. Större främre rör minskar spool-up för snurran blir av med avgaserna.

golfii
2009-02-19, 18:52
Hallå!
Körde ut på en 90väg från en sidoväg, och gasade på lite i ettan, la i tvåan, och vid ca 3500rpm så tappar motorn mycket kraft. Laddtrycket sjönk från normala 0,65bar till endast 0,3bar. Efter ca 2 minuter var jag hemma på parkeringen och öppnar då huven och lyssnar/tittar. Turbon glöder! Det låter lite "skrap" i turbon vid gaspådrag.

Min fråga: Har turbon rasat? eller har man tur att det "bara" är stopp i avgaset någonstans?

Tacksam för svar

MVH
Fredrik

Låter mycket sannolikt som de är lagringen i turbon som är slut.. därav de skrapande ljudet! turbinhjulet går i gods i väggarna:D har kört sönder min och fått samma ljud då ver de bara att lämna till turbotech tog 5500 tror ja kom hem som en helt ny snurra:D

olleson84
2009-02-19, 23:29
Hallå!
Har nu efter 2 hela kvällar i garaget fått rätt på bilen. Har bytat grenrör och downpipe+kat. Har nu kommit fram till att det var stopp någonstans i originalkatten.
Nu sitter det 3" Downpipe med sportkat och ATP grenrör md 50% bättre flöde än orginal.
Och jag har inte fått några felkoder på lamda eller något annat. Det ända jag har fått är en roligare bil med mer effekt på höga varv med bibehållet bottenvrid och som orkar hålla turbotrycket längre än tidigare.

Blev märkbar skillnad.
Tack för alla svar jag fått här.

MVH
Fredrik