handdator

Visa fullständig version : Kopplings problem 020-låda



Janne.M
2009-02-12, 22:50
Har en serie små problem som jag tänkte jag skulle få lite hjälp med att diagnostisera innan man börjar riva och ha sig:

1. Ibland när jag ska ha i backen så verkar det som om det inte kopplar från ordentligt, fast man trycker rejält på kopplingen = Bra fart på dreven och blir ett jäkla "hopp/slag/rassel" över kuggarna. Startar bilen med kopplingen neddtryckt och ingen växel i, om jag då släpper up och trycker ner kopplingen igen (dubbelkopplar) efter start och innan jag lägger i backen så uppkommer aldrig detta.

2. När bilen står på tomgång så hörs ett malande ljud (med lite högre tonhöjd/frekvens) som försvinner helt när kopplingen trycks in. Antar att det är så ett felbelastat/slut lager låter, men vet inte då jag aldrig varit med om det.

3. Ibland med varm motor/låda så känns det som att det än en gång inte kopplar ifrån och man får ett "rasslande" vid växling till 2:an och 4:an = känns inte som ett vanligt sync-rings fel, utan mer som ett urkopplingsfel.

4. Får en hel del mer mekaniskt/metalliskt ljud från växellådan in i kupen än original. I vilken utsträckning det beror på fel i lådan eller ett DLi-teknik vxl-lådsfäste i "race" hårdhet vet jag ej.

Har rätt mängd olja i lådan med rätt viskositet (VAGs original, ska byta till Syncromesh när jag fixat felet)

Vad kan felet vara?

1. Slut Urtrampningslager?
2. Pinnen vid urtrampningslagret?
3. Feljusterad koppling?
4. Trasigt "huvudlager"? i lådan
5. Taskig tryckplatta?

Jag skulle väl gissa på: 4,1 eller 5, några ideér?

jooeell
2009-02-12, 23:29
jag har precis detta problem det blir riktigt trögt o få i växlarna värre om man dragit ut motorn än om man kör lugnt...

det försvann när jag hade allt isär och sen lineade jag upp allt och då funkade det jätte bra tills första fullgasrepa...

jag har nu köpt en ny förstärkttryckplatta och ska prova o byta den... men är absolut inte säker på att det är problemet...

pekka kiiskilä
2009-02-13, 10:53
Det låter som dåligt urtrampningslager samt justering så börja med att justera den lite så kanske den funkar att växla med hjälper det inte så får du byta lagret och köra med bilen justera viren igen och hoppas på det bästa för rasslar det fortfarande vid växling så får du riva ner lådan och se om det är fel på kopplingen eller byta den samt kanske byta pinnen med.

Janne.M
2009-02-13, 19:41
Det låter som dåligt urtrampningslager samt justering så börja med att justera den lite så kanske den funkar att växla med hjälper det inte så får du byta lagret och köra med bilen justera viren igen och hoppas på det bästa för rasslar det fortfarande vid växling så får du riva ner lådan och se om det är fel på kopplingen eller byta den samt kanske byta pinnen med.

Precis min tanke urtrampningslagret är ju så billigt och enkelt att byta och det verkar mest troligt också, men ska ta och börja justera och sen byta och se. Tänkte mest höra så att det inte är nåt problem med nåt värre inuti lådan så man inte byter i onödan.

Henrik.M
2009-02-13, 20:52
Vad kan felet vara?

1. Slut Urtrampningslager?
2. Pinnen vid urtrampningslagret?
3. Feljusterad koppling?
4. Trasigt "huvudlager"? i lådan
5. Taskig tryckplatta?

Jag skulle väl gissa på: 4,1 eller 5, några ideér?


Urtrlager,pinne,lamell,tryckplatta och kopplingstallrik är nytt samt packningar på ingående acel och kring utrampnings pinnen.
Eller var iaf nytt när du köpte bilen. =)
Kopplingen är definitift centrerad.

Prova justera kopplingen och se om det hjälper , funkar inte det så hade satsat på lådan isf........ eller att det sitter stumt monterad.
Lådan har okänt miltal eftersom jag köpte den beggad , så dess inre skick har jag ingen susning om. (Bara att det är/var rätt mängd och rätt olja)
Jag körde ju som du vet mest sönder inre drivknutar med bilen innan du tog över den. =)

OM jag inte varit berusad och monterat urtrlagret fel väg.....bäst jag skriver det för i slutändan visar det sig säkert att den sitter fel väg. =) (Jo det går).

Janne.M
2009-02-13, 23:41
Urtrlager,pinne,lamell,tryckplatta och kopplingstallrik är nytt samt packningar på ingående acel och kring utrampnings pinnen.
Eller var iaf nytt när du köpte bilen. =)
Kopplingen är definitift centrerad.


Om man skulle förutsätta att allt det är korrekt, vad är det då som kan ha pajat?

jooeell
2009-02-14, 00:30
lagerstocken? hoppas inte jag vill inte byta låda också

Henrik.M
2009-02-14, 14:26
Kom på en till sak.

Kolla så inte splinesen till kopplingsarmen gått sönder mot hävarmen som trycker på urtrlagret.
Då rör sig kopplingsarmen högre & högre upp = Kopplingen bettar sämre och sämre.

jooeell
2009-02-15, 17:25
bytte tryckplatta och urtrampningslager idag och det verkar som problemet är löst =P

passade på o byta urtrampningslagret det kostade ju bara 149:-