handdator

Visa fullständig version : Tål en DSG-Låda (Golf GTi) ett trimchip?



Barilla
2009-02-12, 11:28
Hej!

Jag tänkte inhandla en Golf GTi med en DSG låda och är intresserad av att chippa den för att få ut ca 50 häst mer.

Är ingen mekaniker själv precis så jag tänkte fråga om någon här har erfarenhet av just detta.

Dvs är det värt det? Är det stor chans att lådan går sönder? Märker man någon större skillnad på prestandan? Skenar bensinförbrukningen iväg? Vilken trimfrima är "bäst"? Hur påverkar detta livslängden på bilen och dess delar?

Har kikat lite på t ex itsfun.se, erfarenheter från dem?

Vore väldigt tacksam för ett svar eller två. :)

Raz
2009-02-12, 12:04
Vwälkommen hit!
Här är några trådar som handlar om just DSGlådan och trimmning.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=3179

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=4916

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=2701

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=4239

Det verkar råda delade meningar om DSG håller för trimmning eller inte.

Barilla
2009-02-12, 13:19
Tack för hjälpen att hitta tidigare trådar... :)

Hmm ok, det var ju som sagt spridda skurar minst sagt. Synd, hade varit kul att få en lite roligare bil för en liten peng.

Zynodisk
2009-02-12, 15:14
Tack för hjälpen att hitta tidigare trådar... :)

Hmm ok, det var ju som sagt spridda skurar minst sagt. Synd, hade varit kul att få en lite roligare bil för en liten peng.

Ett steg 1 trim skall du inte vara orolig för, gå till en seriös trimmare som kan ställa in max vrid så kan du känna dig trygg.

Barilla
2009-02-12, 16:19
Ett steg 1 trim skall du inte vara orolig för, gå till en seriös trimmare som kan ställa in max vrid så kan du känna dig trygg.

Några tips? V-Tech, itsfun... Är de seriösa? :)

Zynodisk
2009-02-12, 16:31
Några tips? V-Tech, itsfun... Är de seriösa? :)

De är väl mot alla regler här att uttala sig i frågan, personligen skulle jag säga Ace competition i Borås.

Cullberg
2009-02-12, 17:15
Ace kan jag varmt rekomendera, Däremot har jag ingen bra erfarenhet av It´s Fun men det är väl olika såklart! Beror ju mycket på vad man har tänkt lägga för pengar!

anri52
2009-02-12, 17:46
Några tips? V-Tech, itsfun... Är de seriösa? :)

Kan stark rekomendera PM racing i Nynäshamn
Han Mattias är absolut en av dom bästa när det gäller
Audi och Vw motorer.Om du väljer honom så är det Giacs
programvara du får.mvh

GTI30EDITION
2009-02-13, 10:48
Hallå!

Min bil går jättebra med trim och DSG, sen vet jag inte om någon egentligen kan svara om livslängden när det gäller en optimerad bil och den lådan.

Barilla
2009-02-13, 13:39
Hallå!

Min bil går jättebra med trim och DSG, sen vet jag inte om någon egentligen kan svara om livslängden när det gäller en optimerad bil och den lådan.

Några tips om hur pass "begagnad bil" man vågar köpa?

Premis
2009-02-13, 14:06
Lådan kommer troligen att köras utanför det område som den är konstruerad för, detta gäller även motorn. Konsekvenserna av detta går inte att fastställa utan omfattande provning. Antagande kan dock göras att livslängden är kortare. Om det är 1 mil kortare eller 30.000 mil kortare är omöjligt att säga. Vill du vara på den säkra sidan så räkna in en ersättningslåda i dina trimplaner, det tycker jag är rimligt och klokt. Troligen händer det inget, men det är en klen tröst när man står där med ras.

Barilla
2009-02-13, 14:25
Lådan kommer troligen att köras utanför det område som den är konstruerad för, detta gäller även motorn. Konsekvenserna av detta går inte att fastställa utan omfattande provning. Antagande kan dock göras att livslängden är kortare. Om det är 1 mil kortare eller 30.000 mil kortare är omöjligt att säga. Vill du vara på den säkra sidan så räkna in en ersättningslåda i dina trimplaner, det tycker jag är rimligt och klokt. Troligen händer det inget, men det är en klen tröst när man står där med ras.

Visst är det så. Det är en risk man får ta.

Men vad är er personliga åsikt om hur pass gammal bil man vågar köra, hur många mil den gått osv. Självklart finns det inget rätt svar då det beror på hur den körts osv. Men vad hade ni personligen valt för bil. Vad går er gräns för hur långt den har fått gått.

Crille82
2009-02-13, 16:05
Visst är det så. Det är en risk man får ta.

Men vad är er personliga åsikt om hur pass gammal bil man vågar köra, hur många mil den gått osv. Självklart finns det inget rätt svar då det beror på hur den körts osv. Men vad hade ni personligen valt för bil. Vad går er gräns för hur långt den har fått gått.

Personligen tycker jag att en 05-06 inte skall ha gått mer än 7-8000 mil, har den gått längre så skall det isf avspeglas rejält på priset. Man bör tänka på att man själv skall sälja bilen och en "nyare" bil som gått över 15000 mil är inte lättsåld. Ser man till annonspriser så är sällan långmilare speciellt mycket billigare än bilar som gått normallångt.

Min polare sålde en Audi A4 -05 som gått strax över 12000 mil i höstas. 9 av 10 kommenterade att den gått långt. Allt över 2000 mil per år är långt för de flesta.

canterbury
2009-02-13, 20:19
visst, nya bilar och långa miltal. Men sen kan man ju lägga till sättet de körs på också, anta en bil som gått långt, väldokumenterad service och prydligt skött köper jag hellre än en som gått kort och körts som ett as. Finns en annan sida med, en pendlar bil mår i regel bättre (nu snackar vi chip på alla bilarna) som gått långt än en bil som körs i en stad, korta sträckor, snabba accelerationer och sen lägg till att de flesta antagligen varit med i någon olycka.... Generaliserar men det är mycket man får väga in. Magkänsla e en bra sak....

canterbury
2009-02-13, 20:25
har själv lagt mig på " första nivån" i chippningsväg, dvs ca 250 häst. Dock har jag gjort så mycket som möjligt för att säkerhetsställa drift. Dvs bättre intercooler, avgassystem, byter olja regelbundet (även mellan service), m.m. Det kostar mer än vad en chippning går på, men är man osäker och ändå tänker lägga cash på att optimera bilen (bättre acc och bränsleförbrukning har jag fått) så kan man lika gärna förbättra riskerna. Min tanke är att ligga här fram tills sommaren och sen dra upp den till åtminstone 270. Mer är jag inte intresserad av, om ens det. Är nöjd som det är faktiskt. Gti är ingen rödljusraket, men försök häng med när de svänger ;) Mitt råd, chippa. Det är värt det. Bilarna har marginal, tom när jag vatt inne på VAG och kikat på Gtin så snackade säljarna om att jag borde chippa den för då skulle de bli ännu roligare. Tror inte de skulle göra det om de visste med sig att det inte skulle hålla. Får man hoppas i alla fall. Klart det finns risker, men det gör det alltid med allt.