handdator

Visa fullständig version : 1.9td motor i golf gls???



martinholmberg
2009-02-11, 15:01
har en tanke på att sätta ner en 1.9td från en -93 passat diesel
i min golf 1.6 gls -79 hur pass passar de?
och vad säger bilprovningen om detta?
borde ju inte vara några större skilnader med effekt och vrid?
finns de några bra ställen att läsa om motorbyten och vad som gäller, förutom i FAQ???

//martin

pekka kiiskilä
2009-02-11, 15:19
har en tanke på att sätta ner en 1.9td från en -93 passat diesel
i min golf 1.6 gls -79 hur pass passar de?
och vad säger bilprovningen om detta?
borde ju inte vara några större skilnader med effekt och vrid?
finns de några bra ställen att läsa om motorbyten och vad som gäller, förutom i FAQ???

//martin

Ska du regga med den motorn så behöver du avgasreningen med samt ett komponentintyg från vag så du vet vad som behöver bytas för att få din bil godtjänd med den motorn,

Det är lättare att regga med en 1,6td från en äldre bil och sedan byta till 1,9 motorn.

martinholmberg
2009-02-11, 15:26
men vad sitter de för avgasrening på en -93 td??
kom inte de senare på -94 tdi då?

pekka kiiskilä
2009-02-11, 16:22
Jag har någon typ av kisse på min mk2a med 1,6td så den ska du ha för att regga bilen men du ska få alla svar om du ringer till bilprovningen eller åker dit o pratar med han som reggar bilar.

Engberg
2009-02-11, 19:35
I min gamla caddy slängde jag ner en Gtd (1,6td) snurra från en mk2,den reggades utan någon katt iaf,caddyn var en 83:a & motorn var en 91:a

Manny
2009-02-11, 20:12
En mk1 med en 1,9td går inte att regga vad jag har fått höra när jag hade såna planer.

Vridet/effekten blir för mycket för vad karossen är godkänd för. Då måste du gå via SFRO och bygga som ombyggt med en del andra ombyggnationer som följd.

MEN, då kräver SFRO en motor med partikelfilter vilket inte kom förrän -01 nån gång.

Detta är vad jag kom fram till när jag var sugen på samma operation. Klart jag kan har hört fel o allt sånt så kolla gärna upp det en gång till.
Ring VAG Södertälje o hör med dom om det går.

Lite lästips:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=808&highlight=mt4base

martinholmberg
2009-02-12, 08:21
I min gamla caddy slängde jag ner en Gtd (1,6td) snurra från en mk2,den reggades utan någon katt iaf,caddyn var en 83:a & motorn var en 91:a

ja de gick ju bra MEN då var ju de en 1,6td. jag är mer sugen på en 1.9td
är osäker på om de ens var kat på dom heller..

martinholmberg
2009-02-12, 08:22
Vridet/effekten blir för mycket för vad karossen är godkänd för. Då måste du gå via SFRO och bygga som ombyggt med en del andra ombyggnationer som följd.
fast 1.9td har ju bara 75-80 hästar min bil har 73hk
vridet vad jag har läst än är inte heller långt ifrån vad jag har nu..
ska forska vidare