handdator

Visa fullständig version : betygsättning sportsystem simons



golfpeter
2009-02-10, 20:16
vill ha erfarenhet och vad folk tycker om simons sportsystem rostfritt golf4 gti

Holmgren
2009-02-11, 00:44
Resonansljud som heter duga...
Jag fick lägga extra ljudisolering i bilen för att stå ut. Mellan 105-120km/h var det jobbigt.
Annars var det ett bra system. Jag hade det som passade till Golf V6 bakläpp.
Det var min bil dom provade ut systemet på så jag kan inte svara hur passformen är nu.

fjadrik
2009-02-11, 06:54
Men erfarenhet av simons är att ljudämparna började skramla efter ett halvår på min bil.

Och ett Feritta rostfritt sustem kostar obetydligt mer, så kolla det innan du köper simons.

P-plats.se
2009-02-11, 07:37
Jag körde ett Simons på min Polo -98 och var mycket nöjd med det.
Hållbarheten var som vilket eftermarknadssystem som helst, typ Walker mfl.
På min Polo -01 tänkte jag lägga till lite och köpte ett Feritta och det hade säkert längre livslängd men den lät inte lika gôtt som den förre Polon...

Kim
2009-02-11, 12:01
Jag har bara bra att säga om Simons rostfria, ljudet är väldigt tyst tycker jag.
Se bara till så att du har rostfria avgasklämmor när du monterar systemet annars kommer systemet läcka efter ett tag.

golfpeter
2009-02-11, 20:17
har kollat upp nu simons rostfritt 3875kr ferrita 4400kr hur är ferrita systemen

Premis
2009-02-11, 20:59
Håller bra, passar bra, låter bra, får dig att vilja byta avgassystem efter ett tag men vägen dit är klart njutbar :)

JRJ
2009-02-12, 11:50
Kavlitetsmässigt är dom helt okej. Bra stål och hållbarhet.
Dock så blir det en rejäl resonans runt 110-120 km/h för mig med, vet inte riktigt hur man ska komma runt det.

Hur är Ferritas dämpare på den punkten?

Premis
2009-02-12, 19:41
Kavlitetsmässigt är dom helt okej. Bra stål och hållbarhet.
Dock så blir det en rejäl resonans runt 110-120 km/h för mig med, vet inte riktigt hur man ska komma runt det.

Hur är Ferritas dämpare på den punkten?

Du kommer inte runt det om du använder det avgassystemet helt enkelt. Man får leva med det.

G60 V-spec
2009-02-12, 20:06
Jag kör med Simons rostfritt med 2 ljuddämpare på G60:in. Kan säga att det har bra passform, ser bra ut och ger ett riktigt skönt ljud! MEN....som Holmgren och JRJ säger, resosansljud vid 110-120km/h.

Planerar du att ta långresor med bilen så skaffa hörselskydd.

Har tänkt på att om man svetsar ett kors innan sista ljuddämparen kanske ljudet bryts på ett annat sätt och då kanske man ev. skjuter upp resonansljudet till en högre hastighet eller tom får bort det helt?

golfpeter
2009-02-12, 20:25
hej verkar som 500kr extra är det värt att få ferrita systemet emot simons

Glader60
2009-02-12, 23:50
Jag har kört med Simons sport 2,5" från kat bakåt på min golf 3 GL.
Finns inte till den egentligen så det blir GTi varianten.
Det satt på när jag köpte bilen så jag vet inte hur långt det hade gått.
Dock fick jag byta de sista 2 dämparna för att det vart hål,
dels i böjen över bak axeln och i mitten dämparen.

Nu i höstas fick jag ta bort den första dämparen för det var hål i den.
Kör med rakt 2,5" under bilen fram till de 2 dämparna.
Om det inte finns kraft i motorn kan det åtminstone låta som om det fanns!

Visst är det resonans, men det är även en del ljud från däck med 40 profil och vind.
De äldre Golfarna är väl inte direkt kända för bra ljudisolering...
Men stereons välljud dämpar oljud...

Denna bil är min året runt bil. Men min G60 kommer garanterat inte ha Simons!

G60 V-spec
2009-02-13, 00:03
Oavsett vilket system du väljer blir du säkert nöjd. Vet iaf att ljudet förvandlas till magiskt förförande ljud när jag stampar hårt på pedalen och passerar 3000rpm =D

Men sen har jag annat godis undertill som hälper till ;)

Smurfen
2009-02-13, 10:23
Men alla bilar ändrar ju ljud vid vissa varvtal.
Ju större rör / mindre dämpare desto mer väsnas det ju egentligen.
högre ljud på tomgång desto högre hörs ljudet även under de varv det irreterar.

Min g60 sitter det ett simons 2,5 tum. Hörs knappt. men då är det oxå kat och tre dämpare. Sen måste det vara hur mycket issolering som fan i den. Är ju tyst som en mus bilen. Undra vad förra ägare gjort.

magnusT
2009-02-13, 10:56
Jag har också simons avgas på min golf 4 gti. Men inte det med rostfri bakre burk. Har nog haft det på bilen i 4år och är nöjd med det.
Har inte märkt nåt resonans ljud heller. Och ljudnivån tycker jag inte är speciellt hög, breda sommardäck låter mer.

Även brodern har simons på sin vr6:a.
Och det låter inte mer än orginal systemet.
Låter bara lite dovare på tomgång.

TheDeadDorkster
2009-02-13, 11:01
Nu skulle jag egentligen vela veta hur många av er som har haft simons-avgassystemet i längre än 5-6 år, och finns det kanske någon som har kört med det i 10 år på en bruksbil?

Först då anser jag att det blir intressant att veta om avgassystemet håller lika bra som original.

Premis
2009-02-13, 12:59
Nu skulle jag egentligen vela veta hur många av er som har haft simons-avgassystemet i längre än 5-6 år, och finns det kanske någon som har kört med det i 10 år på en bruksbil?

Först då anser jag att det blir intressant att veta om avgassystemet håller lika bra som original.

Köper man det bara för att det skall hålla så kan man väl lika gärna sätta på orginal? Tror inte att någon tillverkare överhuvudtaget kan garantera att det överlever i 10 år. Beror ju på så mycket.

Mitt simons/ray/bsr höll fint i 4 år i alla fall, dock flagnade alla färg på slutdämparen i slutet (svart färg som krakelerade och släppte). Aldrig några hål eller ens antydan till detta efter 10.000 sommar/vintermil i regn och slask.

mejn
2009-02-13, 13:07
Jag har ett rostfritt 2,5" simons på min A4 och det har suttit där sen -01 ungefär, fick dock byta klämmor i sommras för dom var helt sönder rostade, vad det gäller ljudet så känns det inte som det låter värst mycke i jämförelse med orginal, lite grövre morrande när man står på men inte brölande som min gammla MK2 där endast bakre dämparen var bytt. Visst syns det att det inte är nytt men inga tendenser till hål eller liknande.