handdator

Visa fullständig version : Kylvatten försvinner och dålig värme i kupen!!! [LÖST]



crillez
2009-02-09, 20:53
Bilmodell ; Passat 1,9TDi -98 110hk
Bilen har börjat att ta kylvatten utan några pölar under bilen!?!?!
Efter en del felsökning och luftning/påfyllning av vatten så blev det dålig värme i kupen, den kom visserligen tillbaka men blev svagare och till sist så var det varmt som vanligt....
När jag släpper locket till kylarlocket så verkar det vara större övertryck än vanligt då det fräser till och spottar kylvatten ur evakueringen....
Någon som har något bra tips eller fundering på vad det kan vara???
Motoroljan är kolsvart som vanligt....


Tack på förhand Crille

polomannen
2009-02-09, 22:38
börja med och kolla o-ringen locket till expanstion kärlet.
Den ska vara hel och fin.
Nästa steg är kolla avgaserna i kylarn.
Kanske din topp packning som är på väg.

crillez
2009-02-10, 22:07
Ja o-ring är hel, verkar inte som det skulle vara avgaser i systemet heller, det bubblar inte direkt.....

crillez
2009-02-15, 19:07
Om det nu är topp packningen borde det inte visa sig i oljan????
Han ryker ju inte mer än vanligt tycker jag och det bubblar inte i expansionskärlet!!!
Det verkar som om kylvätskan bara sjunker till en viss nivå, men nästan varje gång man startar så tänds lampan och blinkar i en halv minut för att sedan slockna....
om det vore alldeles för lite vatten borde väl lampan blinka hela tiden eller???

Sen en sak till som jag har reflekterat över är när man stänger av motorn och känner på den övre kylarslangen så är den helt stum, har för mig att man brukar kunna pumpa på den slangen och att det sprutar in i expansionskärlet!?!?!?!

Någon som har mer info eller förslag på problemet???

///Crillle

crillez
2009-03-16, 09:47
Det var toppackning som var kass, dock inget vatten i oljan, avgaser gick in i kylvattnet och tryckte ut det i evakueringen....
Nu är den bytt ihop med kamrem.....