handdator

Visa fullständig version : Golf 3 totalt död....



pelleman
2009-02-08, 16:22
Hejsan,
Har köpt mig en Golf3 som pendlarbil, bilen har gått skitbra men 14dar efter köpet så gick den inte att starta så vi fick bogsera hem den o nu står den i garaget...
När jag vrider nyckeln så går startmotorn runt, men det blir ingen gnista, och det blir ingen spänning vid bränslepumpen...
Bränslepumpsreläet har jag testat i en annan Golf3 och det funkar fint.

Tacksam för tips... Kan det vara ecu:n?

Det sitter även en "svart låda" ovanför relä/säkrings-centralen och på den går det in en tjock kabel som kommer från ecu:n.
Den "svarta lådan" har texten "anti-theft device" på utsidan, och när jag vrider på nyckeln så klickar det i denna boxen.

Har felsökt allt vad jag kan komma på i en veckas tid nu, ooorkar inte mer. :)

Snälla hjälp!

ture
2009-02-08, 17:38
anti-theft device borde betyda stöldskydd
finns där larm på bilen?

kollat tändspolen

ev testa extra jordning med en startkabel från -på batteri till -på startmotor

mvh
t

pelleman
2009-02-08, 17:48
Jupp, nån form av stöldskydd är det.
Det finns dock ingen avlarmningsfunktion nånstans, det enda som syns i form av larm är att det blinkar en röd lysdiod vid dörrknoppen på förarsidan.
Det slockar när man vrider om nyckeln i dörren.
Denna funktion funkar även fast bilen inte startar, så vete tusan hur larmet funkar.

Tändspolen är provad på annan bil, o funkar.

Allt funkar i bilen: fläkt, inre/yttre-belysning, radio, clås, mm
Kan det vara jordfel ändå?

Har kollat jordfläta från batteri till chassie o till startmotor. Ser mkt bra ut.

Det "enda" (höhö) som inte funkar på bilen är soppa och gnista, och mig veterligen så får dessa enheter signal från ecu:n.
Och ecu är väl inget man bara köper, jag förmodar att dom är dyra.

Snälla hjälp!

Särkelä
2009-02-08, 19:25
Kan ju va så att det e den "svarta lådan" som e bekymmret. Går inte koppla ur den? lr det har du kanske provat

pelleman
2009-02-08, 20:17
Jodå, jag har rivit ur den o provat att starta utan den. samma resultat.
Har rivit isär den "svarta lådan" och ecu:n och kollat kretskorten efter fel som kan ses med ögat, typ kallödningar o skjutna kondingar. :)
Hittade inget galet alls. :(

Henrik.M
2009-02-08, 20:31
1: Ange gärna årsmodell på bilen.

2:Koppla ihop allt igen och prova starta bilen med reservnyckeln/extranyckeln.


Antigen har stöldskyddet i bilen gått sönder och måste bytas ut eller så har chippet i nyckeln gått sönder.
Därav ska du prova med samtliga nycklar till bilen så ,man kan utesluta det ena.

pelleman
2009-02-08, 21:08
Årsmodell: 1994
Har provat med extranyckeln, tror inte att bilen är så pass ny så det är larm funktionalitet i nycklarna. men jag kan ha fel.

Micke_Z
2009-02-08, 21:13
Det finns en möjlighet att det är hallgivaren eller beroende på motortyp motorvarvtalsgivaren som spökar. Får inte ECU´n signal från hallgivaren så får man varken gnista eller spänning till bränslepumpsrelät.

Hallgivaren sitter troligtvis i fördelaren och det går att mäta på den för att se om den fungerar/ger signal...

Du kan pröva att göra rent kontakten och värma upp givaren, kan kanske starta om givaren är varm...

pelleman
2009-02-08, 21:28
Tack för tipset, det är en sak jag inte har provat.
Ska prova det imorrn efter jobbet!!

pelleman
2009-02-08, 21:33
Kan även tillägga en sak:
Den sista tiden innan bilen la av helt o hållet så var den svårstartad när den var kall, kunde få stå å mala på tändningen i 5minuter ibland.
Sen när den var varmkörd så startade den skitlätt.

polomannen
2009-02-08, 22:36
Eftersom jag har läst din inlägg låter som stöldskyddet har gått in och låst
Systemet.
enda du kan göra nu är koppla ur den och kopla den som orginal.

pelleman
2009-02-08, 23:07
Polomannen: Det där låter besvärligt, och jag har inget kopplingschema..
Tror du inte att det kan vara hallmetern?

Mk1
2009-02-09, 08:23
Jag hade samma problem när jag hade en Golf Mk3:a 95:a en gång i tiden. Den vägrade starte. Sökte fel i flera dagar.
Kollade till slut igenom alla elanslutningar under motorhuven, lossade på gummibälgarna, som sitter som skydd på varje kontakt. I en av kontakterna vid centralinsprutningen, hade en kabel lossnat. Lödde fast den, och bilen startede omedelbart.

pelleman
2009-02-09, 10:36
Bifogar länkar på bilder på hur "svarta lådan" eller tjyvlarmet ser ut.
Kanske nån som har en reserv, eller vet hur jag kopplar förbi den.

http://www.pwengineering.se/joomla/images/golfmk3/dsc00218.jpg

http://www.pwengineering.se/joomla/images/golfmk3/dsc00221.jpg

http://www.pwengineering.se/joomla/images/golfmk3/dsc00222.jpg

ture
2009-02-09, 19:08
Årsmodell: 1994
Har provat med extranyckeln, tror inte att bilen är så pass ny så det är larm funktionalitet i nycklarna. men jag kan ha fel.

jag har för mig att dom började med startspärr 1994,min dotter har en 95:a golf variant och där finns startspärr med kodade nycklar

tilläggas skall att hon fick gjort en nyckel på typ maxi eller liknade när man provade den nyckel så startade bilen och gick i ca 5 sek
men det tog oss 24 timmar att lista ut att där var fel på nyckel,jag trodde inte där var startspärr på så gammal bil,men man lär sig

mvh
t

pelleman
2009-02-09, 23:43
Hittade en bra diy site där det stod mycket om just detta kassa larm som går sönder stup i kvarten. Det var inte riktigt samma version av larmet men det går kanske att lista ut ett o annat mha bilderna.

Länk:
http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/Campingart/jettatech/alarmcentralhelp/alarmhelp2.htm

boegas
2009-02-11, 22:29
Klickar det i båda reläna??
Kan du se till vilka stift på kontakte reläna går? Prova mät nät tändningen är på och se om du får en slutning på stiften som reläna går till. om inte prova bygla kablarna och se om bilen startar.

MrGolfIII
2009-02-12, 01:31
"pelleman" är det en 1,8 eller 2,0?

pelleman
2009-02-13, 13:36
1.6 är det tror jag. :) fast irakiern som jag köpte av sa att det var 1.8...
Borde gå att läsa på motorblocket nånstans. hehe

pelleman
2009-02-20, 16:48
Hmm. hej igen folk :)

Jag bytte hallgivare för en vecka sen.
Vred på nyckeln o inget hände....
Sen joxade jag med elcentralen i bilen, tryckte in o ut reläer o säkringar, och efter ett tag när jag höll på så gick det att starta bilen.
Jättekonstigt, eller hur!?

Och idag när jag skulle till jobbet så startade bilen i morse, sen åkte jag upp till dagis. Stängde av bilen, o skulle starta den 10 minuter senare... STENDÖD!!!

Startmotorn går runt, men ingen soppa ingen gnista. (here we go again)
Inget tänder upp lysdioder för airbags, oljelampa, blinkers går inte, tuta går inte.

Är det något fel i elcentralen, nån inkommande ström från batteriet?
Konstiga är att kupéfläkten och stereon går...

Snälla, hjälp mig.. va i h-e kan vara fel?

/Mvh Pär

J.L
2009-02-20, 17:07
Jag tycker det låter som ett jordfel nånstans...

pelleman
2009-06-25, 12:13
Lite sen uppdatering men men...
FELET var följande...

Larmet som sitter under instrumentbrädan hade klappat igen och glappade friskt.
Rev bort detta. I kablarna som gick in i larmet fick jag bygla en del kablar så att bränslepump och tändning åter funkade.
Startspärrarna (två till antalet) sitter ovanför relä/säkrings-boxen, och fick koppla förbi dessa.
Efter att detta gjordes så har det inte varit några problem alls...