handdator

Visa fullständig version : Luftfilterannordningen på golf S 1,6 1980



laen
2009-02-08, 01:29
Hejsan

Vad fyller slangarna som sitter på "snabeln" efter luftfilterboxen för funktion? Har sett att vissa med lite vassare förgasare har ett litet filter som sitter direkt på förgasaren, men det går kanske inte att ha på orginalförgasaren
(keihin)?


Tacksam för svar

// Laen

Manny
2009-02-08, 01:34
Om det är det jag tänker på så är det en ventil för förvärmningen. Om du tittar under "snabeln" så sitter där ett vinklat rör.
På det röret ska det sitta en slang som går till grenröret, för att få varm luft i motorn under kalla perider av året.
Denna slangen brukar för det mesta gå sönder och trilla av med tiden.

De slangarna som du snackar om är vakuumslangar som styr spjället som väljer varm eller kall luft. Det sitter en pneumatisk termogivare i luftburken som i sin tur styrspjället.


Blev kanske lite rörigt men du fattar kanske.

laen
2009-02-08, 01:46
Om det är det jag tänker på så är det en ventil för förvärmningen. Om du tittar under "snabeln" så sitter där ett vinklat rör.
På det röret ska det sitta en slang som går till grenröret, för att få varm luft i motorn under kalla perider av året.
Denna slangen brukar för det mesta gå sönder och trilla av med tiden.

De slangarna som du snackar om är vakuumslangar som styr spjället som väljer varm eller kall luft. Det sitter en pneumatisk termogivare i luftburken som i sin tur styrspjället.


Blev kanske lite rörigt men du fattar kanske.

Japp du fatta vad jag menade, men jag fatta inte riktigt det med den "pneumatiska termogivaren". Går bilen sämre utan eller blir svårare att starta om man tar bort slangarna? (kan inte specielt mycket om bilar).

Tack för ditt snabba svar :)

Manny
2009-02-08, 01:53
Den "pneumatiska termogivaren" är en helt enkelt en ventil som öppnar o stänger beroende på tempraturen i luftburken.

Det brukar gå bra att ta bort den, jag har inte märkt nån större skillnad om man kör utan iaf.
Bara att testa.

laen
2009-02-08, 01:57
Tack för hjälpen o godnatt