handdator

Visa fullständig version : [köpråd] SPAX-coilovers



TheDeadDorkster
2009-02-05, 17:43
Tja, Jag beställde från ett företag i Tyskland coilovers till min bil, men tyvärr visade det sig att det var felmarkerad i deras lager och att de coilovers dom hade inte var till Passat 4-motion. Nu blev jag erbjuden spax coilovers av dem till för 290 euro extra (totalt €753,75), eller att jag väntar tills dom kan få en leverans, eller att jag får tillbaka pengarna.

Nu är min frågan: Är SPAX coilovers något att ha eller går dom sönder efter 1-2 år?

Denna modell är det i alla fall jag blev erbjuden:
SPAX RSX coilover-kit model *B*, stainless steel threading, 28-steps hardness adjustable, Kryptongas
VOLKSWAGEN Passat IV (3BG) 11/00- (11/00-)
Limo,Variant 4-Motion (Allrad)
Engines: 66-142KW
lower in mm: 35-65
axle load maximal: 1205Kg / 1160Kg
License: TÜV §19.3

gicke
2009-02-05, 22:13
Engelskt företag så sök här http://www.clubgti.com/forum/

wolfbane1967
2009-02-06, 18:19
Spax är grymt bra och deras rsx coilovers är outstanding.Dom är hästlängder bättre än H&R Coilovers

Har du pengarna är det inget att tveka på

//Jerker

Barbapappa
2009-02-06, 20:15
För inte så väldigt många år sedan hade ju många problem med spax dämpare att dom läckte och grejer i tid och otid, tror till och med att dom som sålde dom i Sverige inte ville ha att göra med dom. Men det har dom säkert fått ordning på vid det här laget. :-)

Personligen hade jag nog kikat lite på KW, H&R & Bilstein, eller är spax tokmycket billigare?

Dom är hästlängder bättre än H&R CoiloversPå vilket sätt är dom bättre? Nyfiken. ;-)

TheDeadDorkster
2009-02-06, 20:29
Tja.. Jag fick egentligen 0,0 respons om spax här i Sverige och Nederländerna (letade och la upp trådar på diverse fora, men fick verkligen ingen riktig respons. Det ser ut att ingen har kört någon längre tid med grejer från spax, förutom kanske fjädrar eller vanliga dämpare. Responsen om coilovers var ännu mindre.

Det jag däremot läste var att Spax har haft riktiga kvalitetsproblem med dämparna för ett antal år sen, dock är det oklart om spax har lyckats lösa dessa problem.

Hos RSX-coiloverserien har jag läst på clubgti (tack för länken gicke) att det var en kille som hade haft problem med hårdhetsinställningsreglaget vid ett flertal tillfällen, men att Spax löste detta problemfritt. Jag är därför försiktigt positiv nu.

I alla fall hamnade slutnotan för mig på 8096,63 kr inklusive frakt till Sverige. Vilket innebär att jag fick en rabatt på 10% på ordinarie pris.

PGA att dessa SPAX RSX coilovers också kunde ställas in i hårdhet och höjd, och har 2 års garanti på tillverkningsfel tog jag dessa coilovers och ska nu då testa dessa för att se om dom är värda pengarna.

I alla fall måste jag tacka firman Maxxtune.de för riktigt bra service, PÅ ENGELSKA dessutom, och vi får väl se om jag blir nöjd.

Nu är jag pank igen, och undrar jag: Finns det ingen som behöver någon baslåda, extraljus eller plåtfälgar :D (cashflödet är i princip 0 fram till slutet av månaden!)

wolfbane1967
2009-02-06, 23:28
På vilket sätt är dom bättre? Nyfiken. ;-)

H&R coilovers har inte möjlighet att justera hårdhet.På senare år har spax blivit riktigt fina och prisvärda

KW V3 och Bilstein PSS är givetvis vassare men dom kostar åxå runt 16 000:-

Mvh/J

TheDeadDorkster
2009-02-09, 12:06
H&R coilovers har inte möjlighet att justera hårdhet.På senare år har spax blivit riktigt fina och prisvärda

KW V3 och Bilstein PSS är givetvis vassare men dom kostar åxå runt 16 000:-

Mvh/J


Vars kan du hitta fakta på att Spax har blivit riktigt fint och prisvärd egentligen, eller baserar du det påståendet på enbart produktinformationen?
Jag kommer nu i alla fall att testa spax och se hur det kommer fungera på en bruksbil.

Mr dOhC
2010-03-28, 22:59
Hur funkar dina SPAX ? Jag har funderingar på ett kit :)

Henrik.M
2010-03-29, 17:51
Hur funkar dina SPAX ? Jag har funderingar på ett kit :)

Jag tror han har sålt bilen.
Envisa rykten hävdar det.(?)

Lillen
2010-03-29, 18:54
Spaxkittet var dock till salu separat.

TheDeadDorkster
2010-03-30, 10:08
Under den tiden jag hade dom monterade på bilen (i drygt 1000 mil) så var de helt underbara. Under väldigt många gånger jag trodde att däcken skulle ta i skärmarna så gjorde dom det inte, även om jag oftast körde i laglig maxhastighet på våra fina norrlandsvägar (oftast pajalavägen, Janne.M vet vad jag pratar om).

Jag hade dom aldrig i det hårdaste läget, men hade dom i ungefär 40 mm sänkningsläge, och mellan hårdhet, vid dessa inställningar var det som att köra med ett nytt original sportchassis dock lägre.

Tog bort dessa från bilen för att sänka bilens värde och på så sätt få bilen billigare. Det gjorde också att jag fick sålt bilen för ganska exakt 1 månad sen.


Min slutsats angående spax hittills:
-Grymma grejer för pengarna
-2 års garanti är aldrig fel
-Många justeringsmöjligheter

Negativt:
-Spax har sen tidigare ett dåligt rykte.

OBS: så är mina spax till salu. Har dock inte lagt ut dom på blocket ännu eftersom jag varit för lat.

Lillen
2010-03-30, 12:12
Alex!!
Skicka ett pm till Jens (MrDOHC) då.
Han har ju Passunk han med.

TheDeadDorkster
2010-03-30, 20:07
Då måste han ha en fyrhjulsdriven en också, annars passar det ju inte ;)

Lillen
2010-03-30, 20:42
Då måste han ha en fyrhjulsdriven en också, annars passar det ju inte ;)

Ahh just så var det ja.
Glömde att din var det.

Var ju just därför det blev just Spax.

Mr dOhC
2010-03-31, 06:46
Tack för info, Chief :)

Lillen : Jag hade en Passat, men inte längre, och den var betydligt äldre....