handdator

Visa fullständig version : Golf GTI Mk2 8v, startar ej? Ny fråga!



J-ROS
2009-02-05, 01:31
Tjena.
Jag har ett problem med min Golf II GTI 8v, hade idag inne bilen för att byta koppling och allt gick som det skulle. Sen när jag skulle köra ut bilen så gick motorn igång i början sen dog den, efter sen så är den stenöd bara. Startmotorn går runt, den får gnista på alla tändstift och alla kontakter sitter som de ska. Har aldrig haft några problem med att starta bilen under den här tiden jag har ägt bilen. Vad kan felet vara?

Är väldigt tacksam för svar.

Edit - Är det samma bensinpump på en GTI som på Cl?

Mvh Johan

Fredda84
2009-02-05, 07:14
Vad är det för årsmodell på bilen då?
är det bra gnista eller är den svag?
jag hade svag gnista på min 86:a förut och då va det ett relä (nr43?) som av någon anledning gjorde så bilen inte startade, räckte med att jag tog bort det så fungerade den igen...

J-ROS
2009-02-05, 07:56
Det är en 85a.
Tändstiften är helt nya och gnistan är stark. Vi har kollat på bränslereläet och det slår när man slår på tändningen.
Plockade du bor reläet helt och hållet menar du?

Johan

Fireball
2009-02-05, 09:29
Helt säker på att det är bränslereläet som drar? Mitt relä (på en -87:a) drar inte förrän man kör runt startmotorn.
Däremot finns det ett par andra relän som slår till när man sätter på tändningen, kanske de vibrationerna du känt?

J-ROS
2009-02-05, 11:17
Det är ju just det att startmotorn går runt.
Har ringt runt idag och kollat vad felet kan bero på, men ingen som riktigt vet.
När tändningen går på så ska väl bränslepumparna ge ifrån sig ett surrande ljud?
De är helt tysta i vilket fall, det kanske är matarpumpen som är trasig?

Fireball
2009-02-05, 14:32
När tändningen går på så ska väl bränslepumparna ge ifrån sig ett surrande ljud?
De är helt tysta i vilket fall, det kanske är matarpumpen som är trasig?

Njaä, på min går inte pumparna förrän man drar runt startmotorn. På vissa bilar går pumparna en stund (typ 2-3 sekunder) när man slår på tändningen, men det tycks inte vara fallet med VW.

Om pumparna inte går när du drar runt startmotorn kanske säkringen är blåst? Förutsatt att reläet är helt som sagt...

Om förpumpen i tanken gett upp så ska motorn ändå starta, fast huvudpumpen låter ungefär som en instängd humla.

pekka kiiskilä
2009-02-05, 14:50
Titta på säkringarna till pumparna först och prova att starta den när du vickar på dom,

Relät kan gå sönder med, ja pumparna ska starta när tändningen är på det surrar i några sekunder till trycket är uppe,

Fireball
2009-02-05, 14:53
, ja pumparna ska starta när tändningen är på

Skumt, det gör inte mina...varken på GTI'n eller Caddyn.

Kan det vara olika på olika årsmodeller?

J-ROS
2009-02-05, 15:46
Titta på säkringarna till pumparna först och prova att starta den när du vickar på dom,

Relät kan gå sönder med, ja pumparna ska starta när tändningen är på det surrar i några sekunder till trycket är uppe,

Alla säkringar under ratten är iallafall hela, finns det några mer säkringar nånstans som jag inte vet om?

Reläet gör ifrån sig ljud men båda pumparna är stendöda, kan ha blivit nåt kabelbrott nånstans när vi hängde ur lådan.
Får ta en närmare koll på det senare idag.

Tack för alla svar

Fredda84
2009-02-05, 20:44
När man vrider på tändningen ska det surra till från pumparna (bara förpumpen har jag för mig). signalerna för att pumparna ska jobba kommer väl på något vis från hallgivaren för är den trasig så surrar inga pumpar heller och det är ju en enkel grej att mäta upp om man har en Haynes gör det själv bok att tillgå. Så kan man utesluta den iallafall.

Fireball
2009-02-05, 20:48
Ja, hallgivaren (via tändmodulen) triggar bränslerelät.
I relät sitter en monostabil vippa som slår till så länge det finns tändpulser.

Men av ovanstående information att döma tror jag mer på kabelbrott.

J-ROS
2009-02-07, 15:45
Men bilen tänder ju på alla tändstift så hallgivaren kan det väl inte vara?
Sen känns det ju inte som det borde vara något sånt problem bara för att man bytte kopplingen, eller så hade man sån otur att den gick precis samtidigt..

Fireball
2009-02-07, 21:44
Om du mäter spänningen vid bränslepumpen när polarn drar runt startmotorn, har du 12V där då?

J-ROS
2009-02-09, 08:52
Jag hade tänkt göra det idag faktiskt.
Men idag när jag kom till jobbet så hostade den igång precis som efter kopplingsbytet men sen dog den igen, detta var efter att jag hade slagit lite på regulatorn och på bränslepumpen. Det gjorde mig lite hoppfull iallafall, kanske bara är dålig jord eller liknande? Eller är det så att det har runnit in lite bensin under helgen?

J-ROS
2009-02-09, 16:54
EDIT!
Jag har ström fram till båda pumparna, men bilen startar inte ändå.
Kan det varit nåt under kopplingsbytet som gjorde att pumparna gick?
Eller är det bara ren otur?
Men hur ska jag nu gå till väga med det här, måste jag byta båda pumparna?