handdator

Visa fullständig version : "renovering" av 020 lådan



20yearsafter
2009-02-04, 00:03
Finns det någon med erfarenhet som kan ge lite råd ?
Det primära skälet till att jag delar lådan, är diffbyte och att det var lite skrap vid iläggning av tvåan.
Lådan ser ok ut inuti, ren oljefärg (inte guldfärgad eller emulgerad)
De stora kul- och rullagren ser bra ut.
kan det räcka med att bara byta nållagren, synkringar och fjädrar ? (Jag tänkte att jag skulle slippa schimsa in axlarna)

Jag har en begagnad quaifediff med använda lager på som ser bra ut, kan jag använda de gamla lagerbanorna i diffhuset (som är inkörda med orginaldiffens lager) eller är det helt förkastligt ?
Diffen måste jag väl förstås schimsa in, vilket mått utöver axialspelet skall det vara på brickan för en quaifediff ?

Manny
2009-02-04, 00:59
Här finns det mesta du kan tänka dig ang 020 lådan:

http://www.brokevw.com/

Lillen
2009-02-04, 12:10
Ändrat

Joda
2009-02-04, 12:17
Lager mm finns att köpa på VAG.
Inte svindyrt eller så.

Köpte till en av mina lådor för ett tag sedan.

Njae... Billigt var det inte heller. Jag bytte samtliga lager i min 020 syncro låda för 4 år sedan.

Fick inte tag på alla lager hos momentum etc, men i alla fall hälften. Har för mig jag sparade en bit över 1500 kr på det.

Lagrena till diffen är tum/inches.. Udda, men så är det... Svårt att hitta i SKF:s "millimeterkatalog". Dessa lager var dubbelt så dyra på VAG som hos momentum.

Ska man bara byta vissa lager som det var tal om här så kanske det inte är så dyrt dock.

/Johan

Lillen
2009-02-04, 12:19
Ändrat

David L
2009-02-05, 08:43
Jag har en begagnad quaifediff med använda lager på som ser bra ut, kan jag använda de gamla lagerbanorna i diffhuset (som är inkörda med orginaldiffens lager) eller är det helt förkastligt ?
Diffen måste jag väl förstås schimsa in, vilket mått utöver axialspelet skall det vara på brickan för en quaifediff ?

Du kan inte använda begagnade lager och blanda inner och ytterbanor med varandra. Lagren (ska) tillverkas i par och slits sedan ihop vid användning. Att mixa redan inslitna lager är helt förkastligt ja.

Shimstjocklek mäts fram för just din diff med dina lager och till rätt förspänning.

20yearsafter
2009-02-05, 21:23
Tack för alla bra svar!
Brokevw-sidan är ju väldigt bra, även om jag inte fick svar på exakt mina frågor.
Så det är Momentum el. likn. som gäller för nya!! lager till diffen.
Jag skall alltså shimsa till rätt förspänning, är den månne då 1.2 - 3.5 Nm för nytt lager ?.
Det gäller ju att låsa diffen när man känner på lagrens förspänning, är det någon som har tips där också.

bora
2009-02-06, 18:54
Om du ska fixa skrapet på 2ans växel så brukade det vara bäst att byta muffen för 1an o 2an och 2ans drev