handdator

Visa fullständig version : rengöra Solenoid?



Tim
2009-02-03, 21:11
Hejsan...
Undrar hur man gör för att rengöra
solenoiden? Jag trodde att det var remmen som slirade men det är nog till 99& startmotorn som väsnas.. låter precis efter att motorn har startat. Brukar dock inte låta när motorn blivit varm? Kan vara att solenoiden löper lättare när det är varmt? Köper man en ny sådan eller kan man ta isär det och rengöra?
Hur stor operation är det att få lös startmotorn?

Bilen är en golf 2.0 -01

jooeell
2009-02-03, 22:03
kan ju vara att den inte orkar dra tillbaka kuggarna pågrund av skit i solenoiden så det är väl bara o ta bort startmotorn o lossa solenoiden och rengöra "kolven" och loppet på solenoiden sen smörja med en finare olja å sen sätta ihop igen o hoppas på att man löst problemet

Tim
2009-02-03, 23:02
ok vet du hur pass "enkelt" det är att montera lös startmotorn?

magnusT
2009-02-04, 07:42
Skriker det till lite när du startar motorn?
Då har du ett slitet lager i startmotorn. Tydligen inte helt ovanligt på dessa bilar. Bytte mitt för nåt år sedan. Är lagret till det lilla kugghjulet som kastas ut har jag för mig.

jooeell
2009-02-04, 12:32
startmotorn sitter med två eller tre skruvar och sedan kablarna se till att lossa pluspolen på batteriet innan du börjar mecka

Tim
2009-02-04, 15:27
Skriker det till lite när du startar motorn?
Då har du ett slitet lager i startmotorn. Tydligen inte helt ovanligt på dessa bilar. Bytte mitt för nåt år sedan. Är lagret till det lilla kugghjulet som kastas ut har jag för mig.

Nä det skriker inte när man startar utan det skriker när motorn starta... alltså när startmotorn ska sluta att gå...
kanske lika bra att byta hela startmotorn? den låter ju fint och tvekar aldrig att starta.. låter som solenoiden inte hinner dra tillbaka axeln så¨kuggarna skrapar i lite under en halv sec

magnusT
2009-02-04, 15:37
Jo det var nog så min lät. Plocka bort den och åk in till någon bilelektriker och be dom kolla på den. Tror det kostade ca 1000kr att byta lagret.

Tim
2009-02-04, 20:09
Jo det var nog så min lät. Plocka bort den och åk in till någon bilelektriker och be dom kolla på den. Tror det kostade ca 1000kr att byta lagret.

Får en utbytes motor för 900:- så blir nog att byta den...

Axelsson
2009-02-05, 19:05
Låter det så här när du startar bilen?

http://www.youtube.com/watch?v=kmYqQJGCsMU

Tim
2009-02-05, 20:38
låter precis som min bil!
vad är det då för fel?
sned vevstake ;) a 50 000:-

Tim
2009-02-06, 17:48
någon?

pekka kiiskilä
2009-02-06, 18:15
det är startmotorn som låter och på min bruksbil har den låtit så hela tiden jag haft den,

Ska du ha bort ljudet så är det renovering eller byte som gäller det är inte värt att hålla på med fusklagningar.

Tim
2009-02-06, 19:19
ok... så det värsta som kan hända är att bilen inte startar till slut... att kuggarna blir slitna med tiden? då är det bara att tuta och köra tills den dag då det blir problem med den praktiska funktionen.

Ni kanske har någon länk till en guide som visar hur man byter startmotorn.
Verkar enkelt men kan vara intressant att se lite bilder med.