handdator

Visa fullständig version : Porta&Plana&Extraktor + MS 3.0 // RP Motor



azarN
2009-02-03, 18:59
Om jag planar min topp och portar och monterar extraktor och sedan köper ett eftermarknadssprut som jag sen monterar och försöker lära mig mappa då kan jag väl få någon märkar skillnad dock så får jag väl ta spridare från någon 850 eller nåt :D

Obs! Centralinsprutaren jag har nu RP

znabb
2009-02-04, 15:31
Om jag planar min topp och portar och monterar extraktor och sedan köper ett eftermarknadssprut som jag sen monterar och försöker lära mig mappa då kan jag väl få någon märkar skillnad dock så får jag väl ta spridare från någon 850 eller nåt :D

Obs! Centralinsprutaren jag har nu RP


Vet att du postat en del frågor ang trim osv förut.jag säger det igen,köp en 16V eller G60 på en gång så har du sparat dig tid och pengar i slutändan.

azarN
2009-02-04, 15:58
Jo men då står man där som ett fån och inte har några vidare skruvkunskaper alls vill göra något drastiskt så man lär sig något..

znabb
2009-02-04, 16:21
Jo men då står man där som ett fån och inte har några vidare skruvkunskaper alls vill göra något drastiskt så man lär sig något..

Inte om bilen är i ok skick.

vill inte vara sån men det du säger låter som om du säger emot dig själv.

"vill göra något drastiskt så man lär sig något"

Det är sånt som brukar kosta pengar i slutändan,tro mig jag vet och det är säkert fler äldre rävar här på forumet som kan hålla med.

Du gör som du vill,it´s your call.....

zoddri
2009-02-04, 17:15
Även om det är kul att meka så behöver man inte göra det svårare för sig. En GTi-motor med 8 eller 16v kostar under 2000kr och det är väldigt väl investerade pengar.

Jag säger inte att du är ute på fel spår men en RP-motor har väl 90hk att börja med? Rätta mig gärna om jag har fel.
Med dessa modifieringar så ska du vara väldigt glad om du kommer upp i samma effekt som en 16v-motor (139hk) och du har spenderat väldigt mycket tid och pengar för att ta dig dit.

Återigen, den summa du lägger på en ny motor är en droppe i havet jämfört med vad det börjar kosta när man ska trimma sugmotorer.. :)

azarN
2009-02-04, 17:23
Ja men jag var mest ute efter meka och inte rostlaga eller pilla på bromsar och det flesta GTi:er på blocket är ju rena skrothögarna under 5 tusen nästan rost rakt igenom ;D

zoddri
2009-02-04, 18:00
Ja men jag var mest ute efter meka och inte rostlaga eller pilla på bromsar och det flesta GTi:er på blocket är ju rena skrothögarna under 5 tusen nästan rost rakt igenom ;D

Jag antar du har en mk2:a? Då är det oförskämt lätt att byta motor, dessutom får du lära dig en hel del om grundläggande mekande på samma gång.

Helt klart värt att göra om du har en fräsch bil.

Sn00k
2009-02-04, 18:01
kunskap kan inte mätas i pengar =)

självklart lär du byta insug alt. topp beroende på hur kanalerna är utformade, om det finns urtag för spridarna.
måste ju gå att få i dom, finns bakelithylsor för att konvertera ifrån GTI:ns mekaniska spridare till elektroniska.
men sånt där ger sig själv när du börjat plocka isär sakerna och använder ögonen.


du lär även göra en konstruktion med öppet luftfilter, insugsrör etc, då luftmasse/mängdmätare blir överflödigt.

ta inte för stora spridare, ta några som är lagom för ändamålet men endå har en 20-25% att växa i, så blir det enklare sen när du kommer till mappnings-biten.


självklart är det enklare att köpa en färdig gti-motor, men va är det roliga i det, den är knappast unik, och man lär sig inte mycke av att stoppa i den.

alltid roligare med något man knåpat ihop själv, en motor ska ha "personlighet" ;)

J.L
2009-02-04, 18:12
Varför inte isåfall skaffa dig en 16v motor och ett motorstativ

plus nödvändiga delar för trim, och bearbeta den motorn istället?

Känns lite onödigt att lägga massa pengar på en RP isf?

Lägger du liknande delar på en 16v motor istället kanske du kommer
uppåt 160-170 kusar ?

eller 16vg60 bygge ? där har du lite att bita i

Mina 5 cent.

azarN
2009-02-04, 18:53
Tänkte dra hem någon motor och göra iordning och slänga i, är lite smått inne på att skaffa en GTi 8v och sätta grenrör från turbodiesel och insug från en g60 då är ner nästan bara svarva kolvar och lite knep och knåp med rör och kylning,